Twitter inget för mig längre


Ett inlägg om Twitter.


 

OK. Nu tar vi det här med Twitter och mig. Så här är det, vilket också går att läsa i min Twitterprofil för den som är lite engelskspråkig:

  • Jag finns på Twitter, men jag kommunicerar inte (eller i vart fall väldigt sällan) där.
  • Jag använder Twitter för att puffa för mina blogginlägg (alltid automatisk inställning, även på tidsinställda inlägg, ibland en extra manuell puff för vissa inlägg) och mina bilder på Instagram (manuellt).
Min presentation på Twitter

Så här ser min presentation på Twitter ut. Ändå får jag allt fler följare där. Konstigt.
Notera dock den viktiga informationen vid pilen! 😉

Alltså: vill du kommunicera med mig, gör det via bloggen eller Instagram, INTE Twitter. Jag har tagit bort appen från mobilen och får ingen signal om när nån försöker twittra till mig, retweetar mig eller gillar mina blogg- och instapuffar. Däremot loggar jag in ibland (allt mer sällan) via en dator och kollar Twitterflödet.

Men visst fäller jag en och annan kommentar på Twitter. Jag använder kanalen för att gnälla ibland (när jag är inloggad via en dator). För det är ju nåt som nästan alla twittrare gör, klagar och är negativa och klankar ner på folk. Jag vill inte dras med i det. Jag kan ha åsikter om företeelser, varor, tjänster, service etc, men det har jag på min blogg, inte på Twitter. Twitter har det senaste året blivit ett ännu större tillhåll för troll och oknytt och såna som bara tycks vilja göra andra illa. Och så en och annan journalist och författare, förstås, och diverse nyhetsflöden som jag tyvärr numera missar. Det är tråkigt. När jag startade mitt Twitterkonto var många roliga och fyndiga. Så är det inte idag.

Välkommen i stället att läsa min blogg – ja, jag skriver ofta rätt lååånga inlägg i dagboksform, men också om böcker, TV, mitt jobb, viner och annat. Dessutom svarar jag på alla kommentarer som publiceras. De kommentarer som publiceras följer min bloggs regler. Du är också välkommen att titta på mina foton på Instagram, där jag heter @tofflisen. På Instagram låter jag bilderna mest tala för sig själva, men de åtföljs av en kortare bildtext på svenska och engelska samt hashtaggar för den som vill söka på ämne. Jag orkar inte läsa långa texter själv på Instagram, jag vill att bilden ska tala. Inte heller svarar jag på alla kommentarer där. De flesta ord sparar jag till bloggen i stället.

Inte krångligare än så här: Twitter är inget för mig längre. Vill du snacka med mig, gör det helst här eller kanske på Instagram.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Jobb, Personligt, Sociala medier, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Twitter inget för mig längre

  1. Anneri skriver:

    Nättroll finns det gott om både här och där, dessvärre. Ibland undrar man om folk inte har bättre för sig.
    Själv hålls jag mest med bloggen, har förvisso både Instagram och FB men någon direkt aktivitet från min sida är det inte. Jag gillar ju att läsa folks, lite längre, inlägg som här – även om de är låååånga som du skriver 😉

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jo då, det ska gudarna – och jag! – veta! Jag har varit/är utsatt sen många år tillbaka. Tyvärr begränsar det mig en del, men på bloggen kan jag i alla fall blockera troll och oknytt alt. inte publicera deras kommentarer. På Facebook finns jag inte, vilket jag skulle behöva göra pga mitt jobb. Men tyvärr… 👿
      Jag föredrar både att skriva och läsa bloggar. Nu hinner jag inte läsa andras bloggar varje dag, som jag gjorde när jag var arbetssökande, men jag läser i alla fall allt på de bloggar jag följer (bland annat din), 😛

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Jag har klarat mig från dem. Jag är inte så tillgänglig på nätet pga mitt jobb annars skulle jag nog ha ett elände. Undviker helst att läsa på FB till och med. Men bloggen funkar och det är jag glad för.
        Precis som du läser jag några utvalda bloggar mer eller mindre varje dag, det känns lite lagom 😉

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Bloggen funkar för mig också, liksom Instagram. Men på bloggen har jag ju regler. Ett skäl till det är de ”trollska” kommentarer som dyker upp med jämna mellanrum här från falska identiteter. Jag har tyvärr inte klarat mig från troll och oknytt vare sig i bloggvärlden eller på Twitter. 😦

        Gilla

  2. Länge sen jag var särskilt aktiv på Twitter. Trist stämning där, många är så satans snorkiga i tonen. Inte alla såklart. Är mest på Instagram, och en del på Facebook. Och så på bloggen såklart.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Precis min åsikt – trist stämning och snorkiga i tonen. På en blogg är det lättare att föra en dialog och utrymmet är inte begränsat till ett visst antal tecken.
      Instagram gillar jag jättemycket eftersom jag tycker om att fota och titta på foton, men jag tröttnar på folk som skriver ROMANER till sina bilder. Varför inte låta bilden tala för sig själv med en kort bildtext och i stället skriva mer på en blogg? DIN blogg uppskattar jag mycket, Johanna, och den är en av dem jag läser regelbundet. 😛

      Liked by 1 person

  3. Lisa skriver:

    Jag har varken FB eller Twitter eller nåt konto på Insta. Läser bloggar som tilltalar mej i stället. Håller med om, så mycket skit som skrivs. Och FB, där blockas det och man blir vänner huller om buller. Och vadå, ”vänner”?? I början när FB slog igenom, skröt folk om hur många ”vänner” dom hade !!?? Whaoo, 850 st, inte fan känner dom 850 st som dom kommunicerar med. Bara nyfikna grannar och arbetskompisar som är intresserade av ens liv. Och många gånger ggr under falsk flagg dessutom.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Facebook och dess konstiga vän-grej förstår jag mig inte på, men jag skulle behöva ha ett konto där pga jobbet. Fast jag vill skilja på jobb och privatliv och skulle inte gilla att använda mitt personliga konto på Fejan för jobbets räkning.
      Ja det är mycket skit som skrivs och på Twitter blir det så lätt drev: det utses syndabockar och sen är miljoner folk där och trycker till syndagbocken.
      Falska konton finns det gott om. Jag själv har ju ett nick här, men eftersom jag har bilder på mig själv är jag inte precis hemlig,. Falska identiteter får inte sina kommentarer publicerade här, förresten.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

