Tisdagen den 28 mars 2017: Tystnaden ett steg mot acceptans


 



Kära dagbok…

 

Två telefonlurar

Lurarna ska få ett nytt hem.

Jaha, så har jag blivit telefonlös. Jag har funderat länge och väl på det hela, men det blev så att jag hade fasta telefonin kvar eftersom det var enklare för lilla mamma. Visserligen pratade jag med henne och sa att jag kanske, kanske skulle säga upp abonnemanget. Det blev bara inte av – förrän för nån månad sen. Och nu är min fasta telefoni no more. Sen mamma gick bort den 13 oktober förra året har en enda person ringt på den telefonen och det var en väninna till min mamma. Nu ser jag fram emot att spara några tusenlappar om året. Jag betalade i princip bara en väldigt hög abonnemangsavgift och lite andra avgifter som till exempel för faktura. Samtalskostnaderna var vanligen högst ett par kronor. Så visst, onödigt. Ändå känns det… märkligt. Det var liksom mammas och min kommunikationskanal. Men med mamma borta har telefonen ingen funktion längre. Mammas abonnemang sa jag upp i oktober och det var ett telefonnummer som mamma och pappa – och även jag ett tag – har haft sen 1969. Det kändes naturligtvis ännu märkligare. Mina telefonlurar ska få ett nytt hem hos Annas snälla mamma och hennes L. Redan i morse var de tysta hemma hos mig. Tystnaden är i sig ett steg mot acceptans av det jag inte kan ändra på.

Skylt mobilförbud

Inget mobiltelefonerande i kväll, tack!

Det var många kontakter per mobiltelefon igår. Jag kommunicerade med fyra av mammas kusiner och två av mina sysslingar. Det är aldrig nån höjdare att komma med tråkiga besked. Även om vi måste prata mer om Döden i sig, är själva framförandet av fakta inte alls nån favoritsyssel-sättning. Jag pratade också en stund med Fästmön som hade varit ute på ett nytt och ovant uppdrag igår som hon självklart klarade galant. I kväll tänker jag låta mobilen vila, jag har liksom inget mer prat kvar inuti. Den tryckande huvudvärken som jag har haft sen igår har börjat lägga sig också och är bara ett svagt molande i skrivande stund.

Min arbetsdag idag har varit fylld av ord och inga visor, såväl muntligt som skriftligt. Det vill säga möten och textformuleringar samt en del webberier. Före lunch fick jag en guidad tur på plan två i huset där jag arbetar. Där har vi haft våra serverhallar i väl ventilerade lokaler. Men hallarna ska nu tömmas och återställas i ursprungsskick, allt på grund av vår flytt i sommar. Jag var mycket impad av vad som hittills hade gjorts och flyttats. Maj gadd…

Serverhall

Våra serverhallar håller på att tömmas, men här inne stod några enstaka maskiner och brummade.


Efter jobbet veckohandlade jag ute verkligheten på Tokerian.
Därefter nätshoppade jag kontaktlinser hemma. På shoppinglistan tillika agendan står nu att ordna med blommor till begravningsgudstjänsten för mammakusinen E nästa vecka. Jag tycker att det är så svårt, men det måste göras. Och så ska jag koppla ur mina telefoner och mastertömma dem inför deras flytt. Om jag nu får ordning på mina härvor…

Sladdar och kablar

Den här härvan hittade jag på jobbet, men min egen sladdhärva är ungefär likadan.


Var det nån som sa att det var vår där ute?

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

