Bryt upp! Bryt upp! Karin Boye 1900 – 2000


Ett inlägg om en bok.


 

Boken Bryt upp! Bryt upp! Karin Boye 1900-2000I början av månaden smög en kollega in på mitt kontor med en historia, ett par artikelkopior och den lilla boken Bryt upp! Bryt upp! Karin Boye 1900 – 2000. Häftet gavs ut via Upsala Stadsteater år 2000 till hundraårsminnet av Karin Boyes födelse. Just det här häftet hamnade hos ett av Uppsalas original och tillika en riktig boknörd som jag själv, Mäster Fritz. Så småningom köptes det av min kollega.  Jag blev så förtjust över alltihop och Lena ska ha ett stort och varmt TACK!  I morse läste jag ut boken. Och den lämnade mig inte oberörd.

 


Häftet på cirka 80 sidor innehåller en hel del som var nytt
för mig om Karin Boye. Bland annat består en stor del av självbiografiska texter där författaren skriver om sina förälskelser och kriser. Även om jag har läst mycket  både av Karin Boye och om henne blev jag givetvis nyfiken på att läsa ännu mer. Att hon pluggade i Uppsala, jobbade som lärare en termin i Motala och var i Tyskland ett tag visste jag. Men med det lilla häftet, författat av trion Björn Julin, Pia-Kristina Garde och Örjan Svedberg, fick jag en tydligare bild av Karin Boye. Plötsligt framstår hon som bitskare, mer begåvad, känslosammare, roligare och svartare än bilden jag hade tidigare.

Vem  Karin Boye egentligen var får jag naturligtvis aldrig veta, för de som kände henne i livet blir allt färre här på jorden. Hon är och förblir en mystisk gåta. Och kanske ska även jag låta henne förbli det, trots att lusten finns att utforska mer än bara hennes verk, som jag ju har läst de flesta av, naturligtvis…

Toffelomdömet om detta fina lilla häfte blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

