Fredagen den 24 mars 2017: Blå, blå himmel…


 



Kära dagbok…

 

Blå himmel med svagt vitt

Idag var himlen blå både ute och i mitt hjärta.

När jag nu har slagit ner ändalykten för att sammanfatta den här fredagen gör jag det med stor tacksamhet och ett stort mått glädje. Enda smolket i bägaren är att jag inte kan berätta för mamma – jag hade så gärna velat att hon fick bli lite stolt och glad över sitt enda barn. Hennes enda barn har haft en sån fin fredag. När jag slog upp mina blå i morse var himlen nästan blåare och jag såg fram emot en lunchdejt med tre av mina bästa före detta kollegor. Bara det…

Under förmiddagen betade jag av två möten i snabb takt. Jag noterade att jag faktiskt kunde tillföra nåt vid ett av mötena, trots att det var av teknisk karaktär. Det jag tillförde handlade dock om kommunikation, men ändå. Jag känner mig mer och mer hemma på jobbet. Rädslan att allt kan tas ifrån mig finns tyvärr kvar. Ett sätt att inte tänka på den är att jobba hårt och göra mitt bästa på arbetstid. Hur glad tror du jag blir när en av enhetscheferna skickar nedanstående snabbmeddelande via Skype till mig???

Ann-Marie tackar via Skype

Hur glad blir en inte för såna här meddelanden från cheferna???

 

Blåbärsmuffin

Fredagsbullen var en blåbärsmuffin.

Nyhetsbrevet gick alltså ut som det skulle – och både hem och fram hos mottagarna. Jag brukar roa mig med att kolla besöksstatistiken. Idag fann jag att 23 personer hade läst nyhetsbrevet 19 minuter efter att det hade blivit publicerat. Sen har skaran växt och grädden på moset blev förstås meddelandet ovan. Prick klockan tio ska nyhetsbrevet gå ut och det går inte att tidsinställa publiceringen. Mellan ett möte och fredagsbullen, som var en blåbärsmuffin idag, tryckte jag på publicera. Jag tycker att det här nyhetsbrevet är så roligt att göra!

 

 

Kyckling med jordnötssås och het vitlökssås

Go-lunch i form av kyckling med två sorters sås.

Hepp så var klockan 11.45 och det var dags för mig att stolpa ut till närmaste rondellen. Där blev jag upplockad av en silverfärgad Merca med tre gullegrisar i. Vi for till Thaibreak för att käka lunch och kackla, men eftersom alla i trion inte vill figurera i sociala medier får du som läser här kika på maten jag åt i stället för människorna jag lunchade med. Jag valde en blandning av två kycklingrätter, den ena med jordnötssås och den andra med het vitlökssås. Sen pratade vi om högt och lågt och jag fick höra lite nyheter från min förra arbetsplats. Tre av oss drabbades av förlusten av en förälder förra året och det blev en del sagt kring detta också. Nån ska sälja ett fritidshus, nån har deklarerat som dödsboägare (=jag) och nån ska åka till föräldrahemmet under Mors dags-helgen för att se ett syskon med familj installerat där. Livet vänder och vänder igen, men för dem som är kvar här fortsätter det.

Från ditt fan

En bild från mitt fan, som trots sin ringa ålder, cirka ett och ett halvt år, är väldigt duktig på att skriva. Fast det är bara jag som får se gossen!

Nån som definitivt är kvar i livet är lille Maskil som skickade med ett foto av sig själv till mig med en hälsning. Tänk, det är bara de små barnen som förändrar utseende med tiden, eller? (undrar hon som blir ett år äldre om lite mer än en månad). Eftersom varken Maskil eller hans föräldrar har lämnat tillåtelse till publicering visar jag bara Maskils hälsning. Men han är en sötnöt med tungan rätt i mun, så att säga (picture this…). Bakom detta finns naturligtvis en historia. Maskils mamma jobbade på mitt förra jobb och var en av dem som jag skulle täcka upp för medan hon blev mamma. När Maskil sen var född kom de då och då på besök. Maskils mamma noterade att jag var väldigt ovan vid spädbarn och bara älskade att placera sin son i mina darrande armar. Jag fick till och med mata med nappflaska nån gång (för övrigt det enda spädbarn jag har matat). Och det lustigaste av allt var att… Maskil trivdes så bra att han alltid somnade i min famn…

Fönster med vår utanför

Våren är utanför…

Särskilt mycket gjort fick jag i ärlighetens namn inte på eftermiddagen. Till viss del berodde det på paltkoman efter lunchen, men också på att det ju är fredag och jag och alla andra var trötta. Jag handlade lite på hemvägen – det saknades bågar till i kväll och spraygrädde till våfflorna i morgon. Våfflorna och grädden ska jag äta tillsammans med hjortronsylt och så ska jag tänka på lilla mamma som älskade våfflor och som brukade få det när hon kom och hälsade på mig.

Vädret ser lovande ut inför helgen, vilket innebär att jag har städhelg. Nåja, jag tänker inte städa jättenoga. Däremot ska det bäddas rent och tvättas, en maskin arbetar i skrivande stund. Sen ska jag nog ut en stund i morgon för att få ljus och luft. Förhoppningsvis är himlen lika blå då. Nu ska mina 50+ krukväxter få lite att dricka. Sen är det min tur.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fredagen den 24 mars 2017: Blå, blå himmel…

  1. Agneta skriver:

    Åh vad kul med så härlig uppskattning på jobbet 😃! Sån’t behövs, man blir så glad av det.
    Jag hade också en bra fredag, lyckades lösa en klurig grej på jobbet, känns extra skönt då att åka hem och ta helg.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag blev så väldigt glad! Ofta får en bara höra när en har gjort fel eller nåt dåligt, men när en får höra nåt gott bär i alla fall jag med mig det genom hela helgen. Det var inte min enhetschef som skickade meddelandet utan en annan. Och det gjorde extra gott. 😛

      Va roligt att även du lyckas bra på jobbet! Att avsluta fredagen och veckan med att lyckas lösa nåt svårt är förstås extra kul! Bra gjort, Agneta!

      Gilla

      • Agneta skriver:

        Tack 😃, fasen vad bra vi är, det gjordes tydligen smarta brudar på 60-talet 😉!

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Det verkar som om arbetsgivarna börjar inse det också. 😛 Men jag tar verkligen inget för givet, med tanke på det jag har i bagaget är jag rädd.

        Gilla

  2. Viktigt med uppskattning på jobbet, det förtjänade du! 💕

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag blev glad! Själv försöker jag visa uppskattning i jobbet när människor förtjänar det, men jag gör det oftare (visar uppskattning, alltså) där jag jobbar nu. Miljön är stimulerande och jag är omgiven av stor kompetens. 😛

      Liked by 1 person

      • Det är helt rätt, vi borde bli bättre på att visa uppskattning för varandra. Ge och ta, då blir det som bäst. Alla har något att bidra med. Låter lyxigt med en stimulerande miljö. Vill ha! 🙂

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Om jag ska ge negativ kritik ser jag till att den är konstruktiv, inte nedsättande. Men det är inte lätt.
        Efter De Sju Svåra Åren, varav många utan nån stimulans i form av ett arbete, en social tillhörighet, etc, är jag rätt svältfödd. Att jobba på ett universitet blev en fantastisk omstart för mig. 😛

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

