Torsdagen den 23 mars 2017: ”Att få slippa var stark en stund vore skönt…”


 



Kära dagbok…

 

Mammas Pandoraarmband

Mamma ska aldrig mer bära detta.

Det bar sig inte bättre än att jag tog vissa tjurar vid hornen igår: jag deklarerade. Två gånger. En deklaration var min egen, den andra var mammas. Det var inte så arbetsamt som jag hade föreställt mig, men det kändes konstigt och var ledsamt. Samtidigt var det också lite skönt att kunna pricka av en punkt på den aktuella att-göra-listan. Det som återstår nu när det gäller mamma är i princip att avsluta ännu mer. Och jag har så svårt att släppa taget om lilla mammas hand! När det gällde hennes deklaration var läget inte lika kaotiskt som jag först trodde. Alla papper jag behövde låg nämligen inte huller om buller i två plastkassar. De viktiga pappren hade jag lagt undan på ett ställe där jag också förvarar mammas älsklingsarmband från Pandora. Åtskilliga av berlockerna på det har varit födelsedagspresenter och julklappar från mig. Mamma blev så glad för dem, för hon älskade verkligen det här armbandet. Därför får det stanna kvar i sin ask hos mig. Men jag plockade upp det och tittade på det och kände hur det doftade mamma. Det är så sorgligt att tänka på att hon aldrig mer ska bära det.

Jag gör en del framsteg när det gäller sorgen, tro inte annat. Fast jag kan självklart inte glömma min lilla mamma som jag kände i 54,5 år av mitt snart 55-åriga liv. Även om det naturligtvis aldrig finns bra tillfällen att dö, kändes det extra ledsamt att hon skulle gå bort just när hon gjorde det. Just när mitt liv hade vänt till det bättre efter De Sju Svåra Åren. Jag tittade förresten på När livet vänder igår kväll, jag ser varje avsnitt även om jag inte bloggar om dem som förr. När gårdagskvällens huvudperson Magda sa, ungefär…

”Visst, jag är stark, men att få slippa vara stark en stund vore skönt…

…då kände jag igen mig. Människor säger ofta till mig också att jag är stark. Och visst har de många motgångarna gjort mig stark, men att få slippa vara stark ett tag vore inte helt fel. Att bara få vara. Nu är det emellertid så att livet visst vänder genom hela livet och det är nåt jag måste acceptera.

Bok om London

Vi vill åka till London ändå.

Igår var det ett nytt terrordåd i världen, i London igen. Så fruktansvärt! Fem människor dog och minst 40 personer skadades när en galning mejade ner dem med en bil. Han knivstacks lite också. För jävligt, på ren svenska. Och jag känner mig inte helt bekväm med att min present till familjens 50-åring är… en vecka i London. Men jag telefonerade med Fästmön igår och vi vill åka dit ändå. Det blir den första utlandsresan vi gör tillsammans efter snart tio år som ett par. På sätt och vis är det tur att mamma inte är i livet nu – hon skulle oroa ihjäl sig för oss… Vi är grubblare och oroliga själar, mamma och jag, även om jag ibland – långt ifrån alltid! – lyckas dölja det.

 

Kommunikationsplan och mobil med regnbågsskal

Jag har en plan – eller två – på gång…

Jag vaknade tidigt i morse, men jag sov ganska bra i natt och det blev bara fyra korta uppvaknanden. Detta gjorde att jag kom tidigt till jobbet också. På förmiddagen har jag mest jobbat med mitt nyhetsbrev där jag bearbetade det sista underlaget som inkom igår kväll. Sen stötte och blötte jag texten för att efter lunch sätta ihop text och bild och försöka formge det hela en aning. Jag jobbar också parallellt med två kommunikationsplaner som jag hoppas få fastställda snart.

På förmiddagen ringde NK* och nu är det bestämt att vi två samt E och H från min förra arbetsplats ska åka på lunch i morgon. Jag blir upplockad med bil vid innersta rondellen. Det går alldeles för långt mellan tillfällena vi ses, men det är ju så med livet, det händer saker hela tiden. Jag har blivit bättre på att prioritera, fast som många andra önskar jag att dygnet ibland hade fler timmar. För tillfället behöver jag prioritera måste-saker. Jag kan bara önska att dessa blir färre så småningom.

Mikey Walsh bok Gypsy Boy

Det här ska jag sätta tänderna i härnäst!

Med mig hem idag följde en bok som jag tror blir både spännande och intressant läsning. Det var Zeta som lånade mig boken Gypsy Boy av Mikey Walsh. Författaren är LGBT-aktivist och boken har ett HBTQ-tema. Det är alltid givande med nya litterära bekantskaper!

I kväll är jag onåbar från klockan 20 för då ska jag amatörvärdera igen i Antikrundan. Direkt därpå kollar jag direkt vad Gåsmamman har för sig.

I morgon är det fredag. Jag har två viktiga saker att utföra på jobbet på förmiddagen, så lunchen blir som en belöning. Jag hoppas att jag sen kan åka hem på fredag eftermiddag och vara nöjd med mina prestationer den här arbetsveckan. I helgen blir det en del hemmafix såsom tvätt, städ och renbäddning. Men jag ska vila också. Att ständigt vara stark kräver återhämtning.

∼ ♦ ∼


*NK = Närmaste Kollegan på min förra arbetsplats

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Jobb, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdagen den 23 mars 2017: ”Att få slippa var stark en stund vore skönt…”

  1. veggiehäxan skriver:

    Vilket vackert armband!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

