Domstolen


Ett inlägg om ett TV-program.


 

Igår kväll hade jag inte tänkt titta på TV alls. Men så såg jag ett program i tablån som verkade intressant. SvT 1 visade första avsnittet av fyra av dokumentärserien Domstolen.

Fru Justitia

Domstolen handlade om långa häktningstider igår. (Bilden är lånad från SvT:s webbplats.)


I gårdagens program fick vi tittare följa Harriet. 
Hon satt häktad i 556 dar med fullständiga restriktioner. Sen blev hon frikänd. I programmet fick vi se hur Harriet stämmer staten och vad som händer i en domstol i såna här fall. Harriet menar att livet har blivit förstört. Hon har inte kvar det liv hon hade före häktningstiden. Eftersom hon tvingades sitta isolerad har hon även fått psykiska och fysiska men. När Harriet frikändes fick hon ersättning från staten i fallande belopp efter tiden. Harriet anser att lidandet ju blev större ju längre tiden gick och därför söker hon ytterligare ersättning.

Jag tyckte att det var ett riktigt intressant program. Frågan om häktningstiden är en sorts tortyr uppstod naturligtvis i programmet. Med tanke på den totala isoleringen som innebar ett liv på sju kvadratmeter utan tillgång till tidningar, internet, kontakter med andra människor blir svaret självklart.

Ytterligare tre avsnitt blir det och jag tänker se dem. Det känns gott att veta att det fortfarande görs kvalitets-TV-program – även om de inte alltid handlar om livets goda sidor.

Toffelomdömbet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Domstolen

  1. Anneri skriver:

    Det missade jag helt. Låter onekligen intressant, det måste jag försöka se nästa gång!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag vet inte om serien skildrar olika fall varje gång eller hur, men det var intressant att få en inblick i vad som händer när nån har suttit så länge i häkte och sen blivit förklarad oskyldig.

      Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

