Än skyddar natten


Ett inlägg om en bok.


 

Anna Lihammers bok Än skyddar nattenDet blev ett antal böcker från årets bokrea som hamnade hemma hos mig. Alla inköp var inte planerade. Det var lite så det kom sig att Anna Lihammers Än skyddar natten fick följa med hem. Den första boken i serien om kommissarie Carl Hell och polissystern Maria Gustavsson fick jag för recension för ett antal år sen. Delar av den boken utspelar sig i Uppsala. I denna den andra delen är miljön i och nära Stockholm, men ett och annat möte sker även denna gång i Uppsala. Den tredje delen, Där gryningen dröjer, har jag nu satt upp på inköpslistan. Det ger dig en vink om vad jag tycker…

 

Året är 1935 och Tyskland inför antisemitiska raslagar. En grupp tyskar reser till Sverige för att söka sina ariska förfäders ursprung. Mitt i allt detta hittas en tysk journalist mördad på en runsten. Carl Hell får uppdraget att utreda fallet. För andra gången tar han den smarta polissystern Maria Gustavsson till sin hjälp. Plötsligt är de indragna i två fall, varav ett är ett försvinnande. Givetvis är det polissystern som inser att fallen hänger ihop. Parallellt finns glimtar av såväl Carl Hells som Maria Gustavssons kärleksliv, rätt perfekt HBTQ-kryddat i ett av dem.

Även den här gången är stämningen kuslig, liksom i första boken. Men nu är det kusliga mer otäckt – nazismen mer framträdande. Som sist blandar författaren fiktion och verkliga händelser på ett lyckat sätt. Men ännu mer lyckat i denna andra del är teckningen av karaktärerna. Personerna känns mer levande – allt från ruggiga nassar till huvudkaraktärerna. Carl Hell får mig till exempel att tänka på Elizabeth Georges kommissarie Lynley. Skildringen av Maria Gustavssons kärlekshistoria är invävd på ett trovärdigt sätt i den här kriminalromanen/deckaren.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, HBTQ, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Än skyddar natten

  1. Anneri skriver:

    Låter som en läsvärd bok! Nu för tiden lyssnar jag ofta på böcker och jag tackar ödmjukast för dina tips, har hittat några riktiga godingar tack vare dig! Föredrar egentligen läsandet ”på riktigt” men njuter faktiskt mer än jag trodde av att lyssna på böcker också. Tänk att man lär sig nya saker om sig själv hela tiden – även fast man, som jag, är lite gammal 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Den är andra delen av tre, hittills, men jag har bara läst de två första. Som alla serier är det nog bra att läsa dem i ordning.

      Det där med lyssna på böcker eller läsa traditionellt är en smaksak. Framför allt är lyssningsbara böcker fantastiskt bra för synskadade eller för dem som inte kan läsa på vanligt sätt av andra skäl. Min chef speelyssnar på böcker, hon har nyligen plöjt ryska klassiker. 😛

      Glad att du gillar mina lästips och klagar på att läslistan är för lång för att orka läsas. (Då behöver en ju inte läsa…) 😛

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Glad att du skriver lästips! Håll läslistan lång du så har vi andra några bra tips att se fram emot 😉

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Ja jag kan ju inte sudda ut några böcker som jag har läst – listan innehåller ju de böcker jag har läst under de senaste åren. Ingen tvingar nån annan att läsa mina listor eller inlägg, helt frivilligt. 😛
        Tack för att DU orkar läsa även långa listor!

        Gilla

  2. Jeanettes skriver:

    Låter som en riktigt läsvärd bok. Tack för tipset 😃

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

