Loppis-lördagen den 18 mars 2017: Hoppande loppor fick sig i alla fall några goda skratt


 



Kära dagbok…

 

Jag och Anna och en gubbes mun

Jag och Anna och en göbbes mun – Erik, månntro? – på Erikshjälpen.

Nu ska jag göra ett undantag -jag ska lägga ut en bild på mig och Fästmön. För det var så här otroligt vackra vi såg ut idag på eftermiddagen när vi var på loppistur. Det var en rätt värdelös tur från min sida sett – jag köpte ingenting (på loppis). Men icke desto mindre hade jag en trevlig och underhållande eftermiddag med min kära, fylld av många goda och elaka skratt. För det är alltid en upplevelse att vara ute bland folk tillsammans med Anna. Vi blir liksom 14 år igen. Vi skrattar åt allt och alla, inget och ingen, men mest av allt åt oss själva. Till exempel det där att jag är Mannen i familjen för att jag kör bilen. Jag är också så manlig att jag inte kan prata och köra bil samtidigt – jag kör fel. Idag körde jag till exempel till Helping Hand och Myrorna i Boländerna först fast vi hade bestämt att börja med Röda Korset eller Erikshjälpen. Nåja, vi avslutade med Erikshjälpen och det var där jag tog selfien där Erik (?) verkar ha smugit sig in med sina läppar..? (Ijenklien körde vi till ett helt annat ställe först, men det berättar jag om sist här i inlägget. Snurrig? Jag?..)

Helping Hand hade de möblerat om. Det kändes inte som om det var till det bättre. Det var ett märkligt klientel där idag – märkligast var förstås jag. Jag var så märklig att en vindtyrig karl buffade på mig och rapade. Ja, det är sant. I övrigt var där ungar som skrek och en anställd som hälsade på mig som en gammal bekant. Och bekanta kanske vi var. När jag var arbetslös var jag ofta på loppisturer. Det var ett sätt för mig att få andra intryck än bara dem från datorn och Platsbankenintryck från verkliga livet. Även idag räckte det med att titta. Jag har så många saker hemma att jag inte behöver en pryl till.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 I like it a lot when its burning hot grytunderlägg Myrorna

Jag blev varm, men det här grytunderlägget fick vara kvar på Myrorna.

Nästan på baksidan av Helping Hand ligger MyrornaDär träffade Anna en bekant medan jag först försökte titta på saker men stördes av mamma, pappa och vuxen son. Jag traskade vidare till böckerna bara för att inte palla lyssna på två snärtor som pratade GAMMAL MUSIK (Bob Marley), pappas böcker i bokhyllan (av Jan Guillou) samt pappas kompis (Håkan Nesser). Vart jag än rörde mig kom de efter. Till sist retirerade jag till ruta ett. Då stod där två nya snärtor varav den ena minsann visste att Leo Tolstoj var snäll mot arbetarna. Maj gadd, jag blev varm…

Vi åkte 300 meter till och parkerade utanför Röda Korset, nu med parkeringsskiva, minsann. Där var det fullt av folk och barn som hällde ut precis alla grejor i barnhörnan. Men en anställd tant sa till dem på skarpen att plocka upp efter sig. Då reagerade till och med Lukas mamma och sa till sin son. Annars noterar jag hur otroligt sällan föräldrar ber sina barn bete sig som vuxna skärpa sig lite. Sen kan jag inte alltid förstå varför föräldrar tar med sig småbarn till affärer där det mest finns sköra saker – och låter ungjävlarna de små ätteläggen löpa amok. Beats me. Jag ville inte köpa nåt på Röda Korset heller, men uppskattade mycket en yngling som bad om ursäkt för att han stod i vägen. Det finns hopp.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Sista loppisstoppet blev Erikshjälpen
Det var ett smart drag, för där doftar det alltid kanelbullar och de har jättegott kaffe och fikabröd. Fast idag var hela Uppsala där och fikade, så vi fick börja med en rundtur bland sakerna. Två pojkar lekte nån sorts sadolek med ridpiskor på fina mattor. Det tog en kvart innan nån anställd sa ifrån. Kanske borde även Erikshjälpen ha en Röda Korset-tant?

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det slog mig på rundturen 
hur många människor där ute som jag uppfattade som ensamma. En kvinna, till exempel, gick och babblade i mobilen hela tiden. Men kanske låtsades hon bara att hon hade en kompis? En tant satt en bit ifrån oss när vi fikade och såg bara… urensam ut. Hon var diakonissa, enligt inside information. Jag blev lite deprimerad av ensamheten och tänkte på den röda bänken jag fotade hos Röda Korset

Bänk Här kan du möta någon Röda Korset

”Här kan du möta någon…”


Avslutningsvis åkte vi och tankade
. Det vill säga Anna satt kvar i bilen och jag som är Mannen i familjen tankade. Det blåste som fan. Vi tuffade på till ICA Heidan för kompletteringshandling och inköp av lördagsgodis. En karl betalade med bara mynt. Han beklagade att han orsakade kö, men vad 17 ska en göra när bankerna inte har några myntmaskiner längre? Idiotiskt.

Jag skjutsade hem Anna som skulle ställa sig vid spisen. Själv beundrade jag dagens fynd och det enda jag köpte: sex flaskor vin för typ 850spänn nånting. (Inte en enda bok följde med hem, kors i taket!) Det blev fyra röda italienare och två vita fransoser.

Fyra italienska rödviner och två vita franska viner

Fyra italienare och två fransoser blev dagens fynd.


Nu har jag softat en del, 
men vet du – fram med korsritarkritan igen! – jag har lagat mat PÅ RIKTIGT också. Jag slapp inte undan detta eftersom jag hade tagit fram en kycklingfilé ur frysen. Den delade jag och stekte två halvor av tillsammans med svamp. Potatisklyftor med skal, hot béarnaisesås och körsbärstomater hamnade också på tallriken. I glaset hällde jag upp en ripassomer om vinet kommer självklart i ett separat inlägg!

Lördagsmiddag med tänt ljus, boken Än skyddar natten, kyckling, vin etc

Kors i taket! Jag har lagat mat. Nu återstår att se om jag överlever efter att ha ätit den.


Lugnet sänker sig över New Village, 
det vill säga nån i flerfamiljshuset skriker, ett par idiotskrattar och nån annan drar möbler. Själv tänker jag sparka igång en maskin tvätt. Who cares about the noise..? Jag ska hälla ner mig i bästefåtöljen och kolla vad jag köpte för godis, läsa lite och glo på ett TV-program. Loppan har hoppat färdigt för idag.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Ironi, Mat, Musik, Personligt, Trams, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

