Fredagen den 17 mars 2017: Kanske pain riche..?


 



Kära dagbok…

 

Orkidé gul och vinröd blommande nära

Tack till alla två som svarade på min fråga i förra inlägget!

Idag vill jag börja med ett TACK till alla ni två som svarade på min fråga om ”gilla” i förra inlägget. Resten som har läst min text tycker antagligen att jag är knäpp och tjatig eller bryr sig inte. Det får mig att fundera över om jag faktiskt inte ska ta bort gilla-funktionen vid inläggen. För mig som skriver är det nämligen roligare att få mer återkoppling än bara en tumme upp, till exempel en skriftlig kommentar. Om det nu ska återkopplas på mina dagboksanteckningar om sorg, jobb, familj och annat. Det blir ju lite märkligt, som Lisa just skrev, att gilla när nån skriver om nåt tråkigt, till exempel sorg. Sen känner jag att jag väl inte behöver andra människors gillande för att skriva, men viss återkoppling är för det mesta trevligt att få, trots allt.

Det har varit en underbar vårdag idag, så i morgon, när jag är ledig, är det säkert dåligt väder igen. I morse vaknade jag runt halv fyra och somnade först om efter över en timme. Som bäst sov jag förstås när mobillarmet tillrade igång. Arbetsdagen gick enligt planerna, det vill säga först go-fika med gänget på hörnet, därefter nyhetsbrevspublicering. Alla var inte lika nöjda med en av mina formuleringar, så jag gjorde en ändring. För min del kändes den inte nödvändig, men uppenbarligen var den det för den som tog sig tid att mejla mig i ärendet.

Wienerbröd

Wienerbröd med hosta var go-fika på jobbet.


Vid lunchtid fick jag ett avlångt paket
och nu får du gissa vad det innehöll! Kanske

  • en jättebanan
  • en levande svan
  • en rullad affisch
  • kanske pain riche
  • Tarzans lian
  • Jan???
En rulle

???


Under lunchen 
läste jag ut en bok jag fick för exakt en vecka sen av författaren. Mer om den kommer i ett separat inlägg! Efter ett antal historiska romaner på raken grabbade jag tag i en hederlig deckare här hemma – bara för att upptäcka att även den utspelar sig i dåtid! (Ja, jag behöver gå till optikern.)

Böckerna Det enda som betyder något och Än skyddar natten

Bokbyte från historisk roman till historisk deckare.


Nåja,
jag recenserade Anna Lihammers första deckare och om den skrev jag så här i UppsalaNyheter, bland annat (citatet nedan hittade jag hos Historiska Media och särskrivningen av UppsalaNyheter är deras):

”Det är spännande att se hur författaren blandar in verkliga händelser i sin fiktiva berättelse. Hon lyckas verkligen få till en mörk och skrämmande skildring … Jag vill gärna läsa mer om Carl Hell och Maria Gustavsson!« Uppsala Nyheter 

En helg ligger framför mig och framför alla andra. I vanliga fall skulle jag ha tillbringat den hos Fästmön, men där finns inte en enda ledig säng att uppbringa. Så jag är hemma hos mig och sover, även om jag träffar Anna i helgen också. Under morgondagen blir det en liten utflykt av nåt slag med Anna och på söndag står det strykning på schemat.

Men nu… nu är det fredag och dags för ostbågar och öl och vem vet, kanske pain riche..? En go’ helg önskas den som läst det här inlägget!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Media, Personligt, Trams och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Fredagen den 17 mars 2017: Kanske pain riche..?

  1. Agneta skriver:

    Jag hoppas verkligen att det inte var en levande svan du fick, de är lite läskiga tycker jag (men vackra att se på). En affisch kanske?

    Jag ska nog följa med Anna och Vilton till stallet i morgon, och morfarn får passa lilleman – pappan jobbar natt och ska sova på dagarna hela helgen.

    En riktigt go’ helg önskar jag dig också!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja svanar är lite läskiga trots att de är vackra – OCH att deras kärlek till varandra är livslång. Kanske är det en affisch.

      Låter som en bra morgondag för alla inblandade. 😛

      Gilla

  2. Anneri skriver:

    Jag gissar för övrigt på en levande svan 🙂 Men, jag får väl erkänna (ytterst motvilligt) att jag är usel på gissningslekar!
    Go’ helg på dig också!

    Gilla

  3. Nathalie skriver:

    Jag gissar också på affisch. Tråkig gissning men det känns ju inte som att Jan får plats där i… Om ingen kört Jan i en mangel först.. 🙂
    Men hur många sängar behövs egentligen? Du är väl bara en! Men det kanske bara finns enkelsäng hos Anna. (Jo jag utgick från att alla vuxna har dubbelsäng när jag läste… Fy så fördomsfullt! Fniss)

    Vi får hoppas på fint vårväder i helgen så kanske man kan få sig lite sol på nästippen! 😉
    Ha en bra helg!

    PS. Jag ”gillar” aldrig men tolkar det så att om någon gillar ett inlägg tycker de att det är bra/fint skrivet. Även om det är sorglig innebörd i inlägget.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Nej det är verkligen inte Jan. Varför skulle en affisch vara tråkig???

      Men jag skriver ju att där inte finns en enda ledig säng – då spelar det väl ingen roll att jag bara är en?!

      Sol på nästippen skulle behövas – jag fryser om min!

      Den där gillafunktionen överväger jag att ta bort. Jag blir så grymt besviken när det plingar att jag har fått en kommentar – och så är det ”bara” nån som har klickat gilla. Det är nog så att jag ogillar gilla-funktionen.

      Gilla

      • Nathalie skriver:

        Nej inte att en affisch är tråkig i sig utan att gissningen är tråkig. Iatället för att hitta på något kreativt o påhittigt om vad som kan gömmas där i. Så som du skrivit listan.
        Ja det gjorde du men det var det jag menade med fördomsfullt också. Jag trodde ni delade säng och tänkte att har man dubbelsäng finns det väl sovplats. Såvida ingen annan delar med Anna såklart – eller som jag skrev – man inte har dubbel!

        Idag var solen riktigt varm så den värmde. Är skönt att kunna gå ut och inte frysa. Fåglarna kvittrar nu också så våren känns verkligen på G! 🙂
        Ja, det är en besvikelse när det bara är ett gilla och inget viktigare eller roligare… 😦 Samtidigt vet jag att många numera inte orkar kommentera på bloggar. Det är tydligen jobbigare än att kommentera än på t.ex Instagram!

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Ingen tråkig gissning alls, rentav åt det rätta hållet. 😛

        Jamen tänk ett steg till: dubbelsängen är upptagen av andra än Anna och mig! 😛

        Jag föredrar hösten och dess mörker, men håller med om att det är skönt att slippa frysa och liiite sol på nosen skulle som sagt värma den.

        Märkligt att det ska vara jobbigare att kommentera en blogg än en bild på Instagram. Själv tröttnar jag på alla som instagrammar en bild och skriver en ROMAN om bilden. Varför inte låta bilden tala för sig själv ELLER blogga??? 😛

        Gilla

      • Nathalie skriver:

        Haha ja det är ju ungefär vad som får plats där. Men det kanske är en svan eller banan på affischen. 🙂

        Haha så kan det vara. Tanken slog mig aldrig pga ingen som gör så – Känner nog ingen i vår krets som lånar ut sin säng åt andra par. Det känns väldigt privat tror jag. Vår säng är nästan privat och helig 😉 Mina barn får sova där men inga par 🙂 Känslig haha. Eller om man kanske är rädd för baciller vad vet jag.. Handlar kanske om att man tror folk har sex i ens egna säng… För annars finns väl inte mycket baciller!

        Hösten har finaste färgerna iallafall. Och kan vara varm och kall på samma gång… 🙂

        Nej det förstår jag inte heller. Instagram känns mer som korta texter och gilla passar bäst. Eftersom långa texter på instagram blir såå jobbiga att läsa! Också jobbigt när vissa taggar sådär 100 taggar. Eller de som skriver flera långa inlägg på raken??Säkert en A4..
        Det passar bättre i bloggformat. Enklare att skriva och mycket bättre att läsa 🙂 Instagram känns mer som att där bör man låta ”bilden tala” 🙂

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Men det kanske ÄR barn som sover där. Maj gadd, open your mind! 😂😂😂
        Varken svan eller banan och lite mer än affisch.
        Håller med om att bilden ska tala på Insta, många ord = överflödigt – eller en intetsägande bild..?
        Hösten är finast, men min förra höst trasades sönder av sorg. 😢

        Gilla

  4. Jag gissar på affisch 🙂 Nu tycker jag att vi kör på en skön helg, och önskar oss fint väder !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är en sorts affisch, ja. 😛
      Absolut ska vi ha en skön helg. Jag har ätit min middag (öl och ostbågar) och har nu hällt upp ett glas ripasso. Hare gött i helgen!

      Gilla

  5. etuna1 skriver:

    Här har det också varit vårväder, om än lite väl friska vårvindar.
    Har en riktigt slökväll ikväll. Har käkat hämtmat och glor nu på tv i sängen (i väntan på vår nya soffa som förhoppningsvis dyker upp i slutet av månaden).
    Vi har renoverat, flyttat och jag har hunnit vara förkyld två (!) gånger den senaste månaden…så en slöarkväll passar bra!

    Hehe..en pain riche tror jag att det är 🙂 …eller kanske en polkagris!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jo det blåste visst här också idag, men jag har bara gått till och från bilen, så jag har inte märkt så mycket av vindarna.
      Slöarkvällar är nåt en behöver och fredagar är perfekta för detta. Men stackare, förkyld redan två gånger! 😮 Hoppas i alla fall att ni är nöjda med nya hemmet och att ni trivs.

      En polkagrisch, menar du? 😉 (Det ska ju rimma på pain riche)

      Gilla

  6. Lisa skriver:

    Jag tror det är ett tapet prov till ditt nya arbets rum!! (Svårt att avgöra längden, en tapet är väl 53 cm.) Fast kanske inte, ni ska ju flytta in snart så det är väl färdigtapetserat. Eller ett jätteljus…3 midjor, 3 färger, kanske Unions Jacks färger. (Ni ska ju till England.) Gud vad jag fantiserar. För att återgå till Gilla eller inte Gilla, du har garanterat många följare, så då kan du räkna med att alla dom ”Gillar” dina inlägg. Annars skulle dom ju inte besöka bloggen. En go helg till Er också!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Härligt med fantasi men ingen tapet. Väggarna på nya jobbet är nog vita (får vara färggrann själv, liksom). 🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

