Torsdagen den 16 mars 2017: Likheter och gillanden i ett roterande liv


 



Kära dagbok…


Vi har vår i luften, var har ni er? 
Det var på så sätt en sköjade i gymnasiet i Byhålan när jag var ung. Nu är jag… inte ung längre, men knappast klokare, åldern till trots. Jag tramsar på, i vissa sammanhang, blir aldrig äldre än 15. Eller möjligen… 17?

Tre tussilago

Vår…


Igår hittade jag ett foto på mig själv från gymnasiet
där jag är cirka 17 år. Jag noterade en slående likhet med min mamma på en svartvit bild jag hittade i hennes gömmor. Mamma är nånstans mellan 15 och 17 år. Medan jag höll fotona bredvid varandra tog jag en bild som jag sen la ut på Instagram. Där var det uppenbarligen fler än jag som tyckte att vi var lika… Genom alla år har jag fått höra att jag är så lik min pappa. Men Fästmön, som aldrig fick träffa min pappa, har sagt att hon har sett likheter mellan mig och mamma. Det var nån speciell bild av mig där hon hade sett tydliga drag av min mamma i mitt ansikte. Nu reagerade hon inte på gårdagens bild, så det kanske inte var den hon menade. Men jag tycker att mamma och jag är väldigt lika på dessa bilder. Så lika att det nästan är skrämmande – därför att jag alltid var mer som min pappa, som sagt, men också för att mamma genom alla år var vacker. Det har hennes dotter aldrig varit. (Bilden finns här intill i högerspalten som en glimt från Instagram, men jag lägger ut den även här på bloggen.)

Jag och mamma som tonåringar

Det finns vissa likheter, men min mamma var vacker hela livet.

 

Mobil och kursmaterial

Jag var inte så bra på att hantera språk idag. Jag speglade en engelsk sida med sig själv.

Nä, nån skönhet var jag inte och det där med klokheten är nog selektivt. Intelligens mätt på papper är en helt annan sak än att vara klok i verkligheten. Eller smart. Idag på förmiddagen hade jag varit med och arrangerat en specialutbildning för ett gäng redaktörer som jag jobbar med kring en viss webbplats. Där var jag långt ifrån den klokaste – och ändå är det jag som är webbplatsansvarig. Webbplatsen är uppbyggd på ett lite annorlunda sätt än den andra webbplatsen jag är ansvarig för. När en ska göra speglingssidor på engelska får en göra på olika sätt på de två webbarna. Och hur jag än försökte idag blev det bara värre och värre. Till sist speglade jag den engelska sidan med sig själv… Ja ja, det är tur att jag omger mig med kompetenta kollegor och medarbetare. Jag är nog bra på det här med språkhantering – i skriftlig form.

Torsdagseftermiddagen ägnade jag mig åt att göra färdigt mitt nyhetsbrev, det som ska publiceras exakt klockan tio nästan varje fredag. Det är en del pyssel med det, däremot är det sällan problem. Jag jagar ”nyheter” under veckorna, skriver texter, kollar av med ansvariga, jagar underlag, jagar ansvariga, fotar, lay outar etc. Ja, nu låter det en hel del när katten skiter, men det kommer inte fullt lika mycket. Fast det blir ett nyhetsbrev som uppenbarligen är väldigt läst på min arbetsplats. På torsdagseftermiddagarna sitter jag instängd och gör allt klart inför publiceringen den kommande förmiddagen. Det är lite svårt att få sitta ifred ibland, men jag har börjat lära mig att säga ifrån.

Torsdag kväll vet den som läser min blogg och några av de närmast sörjande att jag amatörvärderar via app när Antikrundan går på SvT 1. Det är nu tre avsnitt av tolv kvar den här säsongen. Jag tittar och lär och har roligt. Innan sängdags kollar jag Gåsmamman på Kanal 5. Det är en helt annan typ av underhållning…

Trädgrenar mot vårhimmel

Mitt liv roterar en gång i halvtimmen. Snart är det ett år sen jag såg det här trädet och huset för första gången.

Igår gick andra delen för säsongen av När livet vänder. Programledaren och producenten Anja Kontor twittrade att hon saknade mig. Men jag tittar förstås. Det här är nämligen kvalitets-TV. Däremot bloggar jag inte om varje avsnitt längre. Det är en prioriteringsfråga. Min tid behövs till andra saker – till exempel att ta hand om mitt eget roterande liv – det tycks ju vända en gång i halvåret, numera.

Generellt när det gäller mitt skrivande numera är att en del av mig skriver yrkesmässigt och det får jag betalt för. Den andra delen av mig skriver för mig, det jag vill. Om du jämför med artisten som sjunger som yrke och får betalt för det – och i duschen, för sig själv… H*n sjunger inte gratis för andras öron. Båda måste vi prioritera vår tid.

Jag twittrar dessutom inte numera – i alla fall inte särskilt ofta. Jag använder Twitter nästan enbart för att puffa för mina egna foton på Instagram och mina egna inlägg här på bloggen – det är ingen annan än jag själv som marknadsför mig. Det är sällan jag kommunicerar med nån på Twitter. Jag har inte kvar Twitterappen på mobilen. Om jag twittrar måste jag sitta vid datorn. För mig har kanalen nämligen allt mer blivit ett tillhåll där folk klagar – även jag. Och faktiskt vill jag inte dras med i negativismerna även om jag också har åsikter som inte alltid är odelat positiva. Här på bloggen skriver jag mest min dagbok och då är det ju på nåt annat sätt, det är mer tillåtet att skriva om sånt som är både bra och dåligt – i mitt liv. Att jag låter andra läsa min dagbok sätter en viss press på mig. Vad jag menar med det vill jag hålla för mig själv. En viss press blir det även på läsare. Det gäller att dessa förstår att det här är glimtar ur mitt liv och mina tankar.

∼ ♦ ∼

En sak jag ofta har funderat över, och flera gånger frågat om men aldrig fått nåt fullödigt svar på, är detta med ”gillandet”. Vissa läsare – och bloggare! – gillar” allt jag skriver, det vill säga blogginlägg, svar på kommentarer här och mina kommentarer på deras inlägg. Varför? Jag har svårt att tro att precis allt jag skriver är bra. Används gilla-knappen för nåt annat? Vad i såna fall? Snälla nån, svara! Jag vill verkligen veta och förstå. Själv ”gillar” jag endast inlägg hos andra som jag tycker är särskilt bra. Ett skäl till detta är att jag länkar till dessa inlägg i högerspalten, under rubriken Läsvärt hos andra.  Jag ”gillar” aldrig kommenterar för de är ju bara just… kommentarer och inte inlägg som nån har lagt ner mer/längre fysisk tid på. Inte heller ”gillar” jag svar, för svar är för mig bara vanlig hyfs – en svarar på kommentarer som en publicerar.

Bli nu inte sårad eller förbannad på min fråga om gillandet! Det ligger ingen kritik i den, jag har ställt en fråga som jag gärna vill få svar på – samtidigt som jag i samma stycke berättar hur jag själv gör och tänker kring gillandet.

Gillatumme

Jag skulle ”gilla” om nån svarade!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, Sociala medier, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Torsdagen den 16 mars 2017: Likheter och gillanden i ett roterande liv

  1. Anneri skriver:

    Ja du, det där med gillar… en inte helt lätt fråga. Men jag tror jag klickar på gillar om det är välskrivet och intressant (båda så klart), eller om jag håller med i frågan. Eller så är det bara något jag helt enkelt gillar – som i tycker om att läsa. Vet inte om du fick svar på din fråga men det är i alla fall min tanke om varför jag klickar ”gillar” 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jo tack, nu fick jag svar om hur du tänker och jag ser ju att det kan vara flera skäl till att klicka gilla. DET tänkte jag inte på…

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Men visst är ordet (knappen) lite märklig, det håller jag med dig om. Jag kan ju tycka att du skriver väldigt fint om din sorg men vill ju inte ”gilla” att du har sorg om du förstår hur jag tänker (jag tänker för mycket helt klart).

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Ja det blir ju väldigt konstigt ibland. En gillar orden och formuleringarna men kanske inte eländet de beskriver. Hum… det blir inte enklare, det här. Men jag ärtacksam för att du tar dig tid och svarar!

        Gilla

  2. Lisa skriver:

    Först och främst ska du sluta skriva ner dej själv!! Och jag tycker visst att du är lik din vackra mamma. Ang, gilla knapp, blir det lite knepigt. T ex, du, skriver om olika ämnen varje dag. Jag håller med Anneri,här ovan, att Gilla när det handlar om tråkiga saker, blir ju liite fel. Och ett annat stycke handlar om nåt roligt. Därför Gillar jag aldrig. Ha en bra dag!!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tack, men jag skrev aldrig att vi INTE var lika, jag skrev att vi var SLÅENDE lika – på fotona. Däremot har detta aldrig riktigt observerats av varken mig eller andra tidigare. Och nej. Jag har aldrig varit vacker – min lilla mamma var det från början till slut.

      Tack också för din kommentar om Gilla. Jag känner precis som du inför andras texter. Om jag gillar en text – eller bild på Instagram – som innehåller både sorg och glädje, till exempel, brukar jag skriva en kommentar om vad jag menar med mitt gillande.

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

