Dagens citat den 15 mars 2017


Ett citerande inlägg.


I morse läste jag en mening i min bok på gång som jag bara måste citera. I all hast, ska tilläggas. Men när jag läste den knep det i hjärtat av igenkännande. Den andra föräldern till en av karaktärerna i Det enda som betyder något har gått bort och det enda barnet tänker inför det som väntar:

”[…] Att städa upp, snygga till och utplåna deras existens var den sista tjänst han skulle göra dem […]

Just det där om att utplåna existensen… 😥 I morgon är det på dagen fem månader sen (exakt fem månader sen den 13 oktober, alltså) min andra förälder, mamma, gick bort. Föräldralös är jag ensam kvar.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Dagens citat den 15 mars 2017

  1. SoP skriver:

    Åh fy- det är ju det som är så svårt/hemskt. Att ”utplåna deras existens” . Jag har börjat att i tanken faktiskt ta bort en del saker som jag har sparat,för att de helt enkelt inte är Mina-de tillhör inte mitt liv och passar inte in. Det är kluvna känslor.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det var exakt så jag kände när jag gick igenom mammas saker och tömde hennes hem. Jag vill verkligen inte utplåna hennes existens, så hon är väldigt levande i mitt hem på olika sätt. Tyvärr kunde jag inte ta alla saker jag hade velat. Det känns emellertid gott i hjärtat att det antingen är människor jag tycker mycket om som har sakerna eller så har de gått till människor ”som behöver”, på ett eller annat sätt utan att jag går in på detaljer.

      Jag förstår din beskrivning av kluvna känslorna inför saker som ju inte är ”dina”. Lite så känner jag också gentemot vissa saker.

      Gilla

      • SoP skriver:

        Egentligen har jag väl fler saker än jag vill ha- men jag vet inte vad jag ska göra med dem. Ibland tycker jag att riktigt personliga saker är bäst att just utplåna. Ibland tycker jag det är fel att ens jag ser dem. Vi har ju inga efterlevande alls så varför ska jag ha dem tills jag dör? Jag tycker också det är bra att saker går till behövande och till dem som verkligen uppskattar saker som jag inte alls tycker om.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        En måste följa sitt hjärta och göra det som är bäst. När mamma hade gått bort skrev jag ganska omgående ett testamente eftersom jag inte heller har några efterlevande.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

