Måndag hela veckan lå… den 13 mars 2017: På moln


 



Kära dagbok…

Bok och bokmärke

Jag hann läsa en kvart i väntrummet.

Plötsligt blev det måndag. Jag var jättetrött i morse trots att jag sov ganska bra i natt – jag hade ju Fästmön hos mig. Då blir min sömn tryggare och djupare. Fast jag vaknade förstås redan klockan 5.20. Mycket irriterande eftersom jag skulle till min psykolog direkt på morgonen och hade kunnat sova lite längre. I väntrummet passade jag på att läsa en bok jag har fått för recension. Men idag var det svårt med koncentrationen – det satt en person och grät på andra sidan bordet. Jag var så nära att säga eller göra nåt snällt, men så blev jag själv hämtad. Fokus på mig själv… Morgonens samtal blev bra, men det är svåra saker som kommer upp. Psykologen har uppfattat att jag är väldigt bestämd och tycker att jag borde vara lika bestämd när det gäller att vara snäll mot mig själv. En uppgift jag fick med mig i den riktningen var att kontakta min husläkare angående yrseln som har varit min följeslagare i snart två veckor nu. Jag har trampat luft, gått på moln, men inte sköna sådana…

Mörka moln

Inte sköna moln.

 

Jag pratade också kommunikation med psykologen, till exempel det här att en kan vara så säker på att ens budskap är kristallklart – och så fattar inte mottagaren i alla fall. Det är inte första gången jag hör det – uppenbarligen har jag inte fattat heller – men jag måste lära mig att alla inte hänger med i alla mina tankegångar, sa psykologen. Det ligger sanning i det. Jag är ledsen om jag sårar människor ibland, det är inte min avsikt och mening. Jag behöver jobba på att svälja frustrationen och irritationen och bli ännu tydligare. När jag var åtta år genomgick jag tester som visade att jag var betydligt mer intelligent än en normalperson. Jag har bara hela mitt liv försökt vara normal – och misslyckats. Det är dags att acceptera mig själv nu. Förstå att jag är jag och du är du. Och det ligger inget skryt i detta, det är ett konstaterande.

På söndagar brukar jag för det mesta vara ganska ensam. Igår var jag det inte, utan Anna kom till mig på eftermiddagen. Vi åt upp det som var kvar av min lördagsmiddag och hon stannade över natt, men vi satt också och pratade i flera timmar. Sånt är bra för oss båda. Vi lär oss gå på moln i en behaglig mening. Dela varandras bördor, du vet…

Moln på ljusblå himmel

På behagliga moln…

 

Jag och Anna i kräfthattar

Jag till vänster, Anna till höger. Tror jag. (Vi är båda lite i hatten och jag ser dessutom ut som Tommy Körberg.)

Jag, som ska föreställa expert på kommunikation, måste bli ännu bättre. Men det är inte det enda jag behöver förbättra. Det innebär också att fortsätta att må bättre och träna mitt minne. Tiden läker även vissa minnesstörningar, nämligen, fast kanske inte den jag läste om i dagens lokalblaska – ansiktsblindhet. Riktigt så illa är det inte för mig, men jag tappar konstant folks namn. Mycket irriterande och förargligt, men det är ingen idé att reta sig – bara att försöka träna och acceptera.

Nåt som jag däremot har retat upp mig på ordentligt var en artikel i söndagens lokalblaska. Där är en kvinna citerad i rubrik, ingress och flera gånger inne i själva artikeln. En man är citerad en enda gång i artikeln. Gissa vems foto som fanns i artikeln? Just det, mannens. Fanns inte kvinnan på bild i lokalblaskans fotoarkiv eller var det ingen som ansträngde sig att hitta en bild på henne överhuvudtaget? Sånt kan jag bli ilsk på. Är det nån som har läst ända hit som också blir ilsken på saker och ting ibland??? Skriv gärna en kommentar och berätta vad som förargar dig! Din kommentar publiceras och besvaras om du följer bloggens regler!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Familj, Jobb, Krämpor, Media, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

