Riksbyggen gjorde det: Erkände fel information och kommunicerade!


Ett inlägg om nåt som gick snett, men där avsändaren agerade.


 

HA! Jag trodde jag skulle skriva ett uppgivet, ilsket eller raljerande inlägg, men nu ska jag faktiskt berömma nån som gjorde fel. Kommunikation är svårt – det kan jag säga och skriva 100 miljoner gånger. Nåt som är ännu svårare är att erkänna att en har gjort fel och att berätta om det. Fallet är autentiskt och det handlar om Riksbyggen där jag har min bostadsrätt.

Igår var jag sen hem från jobbet, för min jobbdator tyckte att fredag kväll är en bra tid att jävlas. Jag var trött och lika slut som arbetsveckan. Inte blev jag piggare av att jag hittade ett vykort från Riksbyggen i min postbox. Informationen på kortet var minst sagt… märklig… Eller tycker du att nedanstående, som är ett utdrag, känns lättbegripligt och logiskt?

Information på vykort från Riksbyggen

Eh? Vad står det egentligen? Ska jag betala sånt jag redan har betalat en gång till och när ska jag betala för vad??? Snurrigt!


Nånting har uppenbarligen gått lite snett. 
Jag muttrade över informationen och tänkte att jag får försöka vila först och begripa sen. Men uppenbarligen #2  jobbar nån på Riksbyggen även fredag kväll. Klockan 17.45 kom följande sms:

Sms från Riksbyggen

Sms där Riksbyggen medger att det har blivit fel.


Klockan 19.28 fick jag mejl också, för säkerhets skull:

Mejl från Riksbyggen fre kl 19 o 28

Mejl för säkerhets skull också!


Sammanfattningsvis: Riksbyggen har gjort fel, men sen gör de alla rätt eftersom…

  • de kontaktar BRF-innehavare per sms, en snabb kanal för kommunikation eftersom de flesta av oss alltid har mobilen tillgänglig
  • de erkänner att de har gjort fel, de ber mig ignorera den felaktiga informationen och de ber om ursäkt
  • de skickar mejl med samma text som sms – för säkerhets skull.

Det är som ett skolboksexempel på hur en ska kommunicera när en har gått ut med felaktig information. Det blir högsta Toffelomdöme för ett bra kommunikationsarbete.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Diskutabelt, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

