Torsdagen den 9 mars 2017: Firanden och olika servicegrad


 



Kära dagbok…

 

Gul blommande orkidé

Den bara fortsätter att blomma…

Det är torsdag idag och passande nog har både Torbjörn och Torleif namnsdag. Men namnsdagar är det väl ingen som firar längre. I år blir det första året jag själv inte blir firad på nån av mina två namnsdagar. Det var nämligen nåt vi gjorde i min ursprungsfamilj. Av den finns bara jag i livet – och jag kan ju inte fira mig själv. Jag har kvar mammas kort på kylskåpet och jag får titta på det när det drar sig mot min första namnsdag i maj. Minnas hur roligt jag tyckte att kortet var med den text hon hade skrivit.

Lilla mamma, som fick fira sin sista födelsedag alldeles ensam… DET skär i mitt hjärta att veta, för mamma fyllde år på en vardag mitt i sommaren och då jobbade jag. Visserligen ringde jag på kvällen och paket hade jag skickat, men att inte få ett enda besök på sin födelsedag, det måste nog ha varit väldigt, väldigt ledsamt. Jag tänker ofta på det och jag tänker på allt som har hänt och som jag inte har kunnat berätta om för mamma. Jag skulle kunna ge vad som helst bara för att få säga mamma – eller visa! – hur fin hennes gula orkidé är, till exempel. Den slutar liksom inte att blomma…

I morse hade jag och min avdelning samlats för möte där vi bland annat skulle fira jubilarer. Dessvärre var båda jubilarerna sjuka, så vi fick fira nedläggningen av ett system i stället. Det vill säga, de andra firade medan jag minnesantecknade från mötet. Efteråt tog jag mig i alla fall en tårtbit så att jag fick en härlig sockerkick från den vita chokladen som tronade uppe på tårtan. Alldeles ljuvligt smakade den… För säkerhets skull fanns ytterligare en tårta för dem som har diverse överkänsligheter. Den såg också god ut, men jag la band på mig. I stället hade jag ett snabbmöte med avdelningschefen omkring en uppgift jag fick i tisdags. Jag gillar när avdelningschefen tar sig tid, bara så där.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Under arbetsdagen har jag även hunnit jobba
 med en del texter och textöversyner. Ett möte jag var kallad till på eftermiddagen blev inställt. Det passade mig perfekt, för då kunde jag jobba vidare med det underlag som jag lovade skicka i mer formulerad form i morgon, fredag. Om det nu går att skicka. Mejleriet har nämligen krånglat lite för mig – både jobbmejlen och min privata. För tre dar sen felanmälde jag min privata mejl och först idag kom svar från Spray.se – på mejlen! Hur dåligt är inte det? Jag menar, ska det ta tre dar innan de ens svarar och sen svarar de via e-post som i det här fallet inte funkade (inloggningen)?! Jobbmejlen felanmälde jag innan jag tog lunch vid 12.45-tiden idag (lite sen lunch, alltså). Efter en kvart fick jag och kollegan som hade samma problem besök. Ja, det är skillnad på service och service…

Huset på Polacksbacken beskuren bild 500

Här inne har vi en fungerande service när det gäller till exempel mejlkrångel.

 

Två tabletter i handlflata

Två feta piller om dan har jag ätit i över två veckor utan nåt vettigt resultat.

Arbetsveckan går mot sitt slut och det känns i min gamla kropp. Jag har sovit dåligt och är trött och jag plågades av kramper i natt igen. Låt oss säga att jag inte är imponerad av medicinen jag fick mot detta, två runda, feta piller som jag ska ta varje dag. Så när burken är tom ska jag inte be om fler. Vidare för jag sömndagbok, men som vanligt tycker jag att formuläret inte är tillräckligt bra för att passa mig. Har en som jag flera uppvaknanden där tiden för det vakna tillståndet skiljer sig från ett par minuter till en timme blir det missvisande att bara skriva antalet uppvaknanden per natt.

 

 


I kväll blir det amatörvärderingar
från bästefåtöljen i Antikrundan, för inte orkar jag börja städa. Det sparar jag till den kommande helgen, där den enda inplanerade aktiviteten är att skjutsa Fästmön och yngste bonussonen till tåget på lördag. Kanske hinner jag läsa lite mer i min bok på gång – det närmar sig upplösningen i handlingen och det är spännande!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Torsdagen den 9 mars 2017: Firanden och olika servicegrad

  1. Jag har samma sorts sömnbekymmer, med uppvaknanden. Det är ett otyg. Hoppas medicinen börjar fungera för dig snart.
    Tråkigt med din mammas födelsedag, men du gjorde allt du kunde. Det är svårt att ha anhöriga långt bort och du gjorde mer för din mamma på hennes dag än många andra jag känner gör. En klen tröst, men ändå.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Fruktansvärt irriterande! 👿 Värst är väl när en har somnat och vaknar efter 45 minuter, en klassiker i mitt sovrum numera.
      Medicinen ska ju hjälpa mot krampen, men det gör den inte.
      Det är sånt där en tänker på nu när det är försent. Hur jag borde ha gjort saker och ting annorlunda… Men jag hade jättedåligt samvete redan förra sommaren för att jag inte åkte ner till mamma. Och nu är det försebnt. 😥

      Liked by 1 person

      • Haha, förlåt att jag skrattar, men jag känner igen mig. Att vakna efter 45 minuter och tro att det är morgon, gaaahhh! Hoppas din läkare har fler alternativ i sin verktygslåda än den där medicinen, som ju inte verkar fungera.
        Jag har grunnat en del på det där med ånger, visst fyller den sin funktion i så form att den – förhoppningsvis – gör att vi agerar annorlunda av lärdomen, men i övrigt är den bara av ondo. När den blir till ett ältande. En något udda metod (om en inte är kristen eller med i AA) jag använder är att tänka på Sinnesrobönen, det hjälper mig när tankarna snurrar igång 🙏🏻

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Fast igen, dårå, medicinen har med kramper att göra inte sömn. Kramp får jag även på dagtid. Nån sömnmedicin vill jag inte ha för då kan jag inte sova. Läkaren på företagshälsovården vill jag INTE träffa igen. Min vanliga läkare skulle jag kunna höra av mig till om sömnen, men det känns som om det mest är att gilla läget, acceptera att det är så här det är och lär fortsätta att vara.
        Acceptans är nåt jag jobbar med. Där får jag verktyg av min psykolog. Det är en fin linje mellan ånger och ältande. Bloggen hjälper mig att få ur mycket ur ”systemet”.

        Liked by 1 person

      • Okej, då förstår jag 😄 Ja, det är mycket att jobba med kring sömnen utan medicin, med nedvarvning o.s.v. Jag tycker det fungerar, i perioder.
        Att ha rätt verktyg är verkligen ovärderligt, utan dem är det lätt att snurra in sig i sig själv.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Fast jag grubblar inte ofta nu när jag ska sova – jag bara somnar och vaknar hela tiden. Kanske sover jag väldigt lätt och vaknar av ljud i huset – här är ju aldrig tyst.
        Verktygen jag behöver handlar om acceptans men också att visa mig själv mer medkänsla i vaket tillstånd.

        Liked by 1 person

      • Medkänsla med sig själv är fint, mer sånt 👍🏻🙏🏻

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Men det är svårt.

        Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

