Torsdagen den 2 mars 2017: ”Tänka fritt är stort men tänka rätt är större”


 



Kära dagbok…

 

Uppsala på jordglob

Uppsala – världens centrum? Bilden är från universitetets kommunikationsdirektörs PowerPoint-presentation.

Orden i rubriken står ovanför aulan till Universitetshuset här i Uppsala. Det är Thomas Thorild, student och provocerande tänkare, som en gång uttalade dem. Många av oss som bor  i Uppsala tänker mycket och gärna och ofta och öppet. Vi vill tycker om att se Uppsala som världens centrum. Ungefär som bilden här intill som jag fick mig till livs idag. Jag var på introduktionsdag som nyanställd (!) och tillbringade en heldag i härliga Gustavianum, en av de byggnader och ett av de museer som är Uppsala universitets. Efter tio månader som anställd kan en tycka att det var bortkastad tid. Det tycker inte jag. Det var väl spenderade timmar. Dessutom fanns det både de som jobbat längre tid och de som jobbat kortare tid än jag själv som deltog som nyanställda.

Eftersom jag bara skulle ta mig in till centrum bet jag ihop och åkte buss. Det var en rätt vidrig upplevelse med alla människor som hostade, nös och snorade, men jag överlevde. Och innan resan fick jag både sovmorgon och en extra stund med min bok på gång samt extra kaffe i muggen. Det är en bra start på dagen för mig.

Lucie Whitehouses bok Före dig och kaffe

Läsning och kaffe är en bra start på dagen för mig.

 

Fyrisån

Fyrisån, inte alls lika rent vatten som Vättern, rinner genom stan.

När jag promenerade genom centrum, vilket jag väldigt sällan gör numera, försökte jag känna nåt för stan jag bor i. Centrala Uppsala, med sina gamla byggnader, är otroligt vackert. Det är utanför stan, men ändå nära, som förtätningen nu förfular stan, enligt min mening. Och jag får inte samma varma känslor för Uppsala när jag traskar där, som jag får för min hemstad Motala. Jag älskar till exempel närheten till vattnet där. Vättern har numera så rent vatten att en faktiskt skulle kunna bada mitt i Motala. Fyrisån i Uppsala, däremot… Men jag har haft svårt för Motala under långa perioder i mitt liv. Det fanns ett och annat skäl till att jag lämnade småstaden, Metropolen Byhålan. Ett av skälen var samma som för många nästan alla andra här i Uppsala: att studera.

Ryggsäck med Uppsala universitets logga på

Jag fick en ryggsäck.

Jag kom till Uppsala som 20-årig student. Sen blev jag kvar. Fast jag trodde aldrig att mina studier och min examen med litteraturvetenskap som huvudämne skulle ge mig ett jobb som kommunikatör vid Uppsala universitets IT-avdelning efter 34 år i stan.

Idag matades jag och alla andra ”nyanställda” med PowerPoint-presentationer och föreläsningar av rektor, universitetsdirektören, jurist, kommunikationsdirektör, miljöhandläggare, personalmänniskor och fackrepresentanter. Vi fick bland annat fina ryggsäckar, även om jag hade uppskattat en vanlig väska mer – ryggsäck känns lite… studentikost. Och jag jobbar ju faktiskt nu. Men, men, en ryggsäck kan vara bra att ha på mina vandringar till Fänriken eller varför inte under den kommande Londonresan?

Föreläsningarna var bra. Det var rutinerade talare som stod framme vid podiet och pratade. Många var roliga och fyndiga, nån yvig i gesterna, nån pratade fort, nån pratade långsamt. Det gjorde att dagen inte alls blev lång och tråkig utan givande och intressant. Jag lärde mig bland annat om vad som gäller när en jobbar vid en statlig myndighet, nåt jag inte hade full koll på. Och så fick jag veta att vi anställda tillsammans med studenterna utgör i folkmängd en mellanstor, svensk stad. Självklart fick jag veta många fler och viktiga saker.

Fast jag har ändå sammanställt några tips till föreläsarna:

  • Stava rätt i texterna på PowerPoint-presentationerna.
  • Stäm gärna av i förväg med andra föresläsare (”internkommunikation”) vilka bilder som ska visas så åhörarna slipper se samma PowerPoint-bilder och höra nästan samma saker om dem tre gånger.
  • Kom gärna överens som föreläsare om att ge samma fakta/siffror, inte varierande, ifall nu flera ska ta upp samma sak.
  • Ha koll på kalender (”vilken dag ska jag föreläsa?”) och klocka (”hur disponerar jag min tid bäst?”)
  • Se till att huvudredaktionen inte flyttar runt/tar bort/gömmer de sidor på intranätet du tänker hänvisa till i din presentation.
  • Om tre ska dela på en presentation, se till att tre föreläsare kommer och inte bara två.
  • Försök se till att tekniken fungerar.
  • Skippa PowerPointen och var mer spontan. Eller låtsas vara spontan. Då får du 100 procent uppmärksamhet av åhörarna!

Dagens lunch var rätt plastig, vilket fick mig och min bordskavaljer att undra över om det fanns miljötänk där. Men salladen var god och det var bra att inte få en alltför kraftig lunch när en skulle sitta en hel dag. Lunchen var väl tilltagen och jag hann förutom att äta även med ett toabesök och att besöka museishopen – där jag faktiskt handlade. ETT KLÄDESPLAGG! Ja, ja, visserligen i svart, men ändå. Jag köpte kläder! 😮

Detta bildspel kräver JavaScript.


En riktigt bra avslutning på introduktionsdagen
var den tur med guide vi fick. Nu fick vi inte se allt på Gustavianum, men som anställd har jag gratis entré och kan gå och titta när andan faller på, så att säga. Att besöka museet, som egentligen är flera museer, alltså, rekommenderas även andra varmt!

Detta bildspel kräver JavaScript.


När jag gick hem från dan försökte jag smälta alla intryck. 
En del saker ska jag alltid komma ihåg, annat tappar jag kanske bort under resans gång. Nånting som jag ska försöka fortsätta bära med mig är det här med tänkandet. Att det är skillnad på frihet och rätt och att storleken ibland har en viss betydelse, trots allt…

Målad port med flamingo och en skylt med texten: "Fri höjd 2,0 m"

Här, på Påvel Snickares gränd, är den fria höjden max två meter.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Torsdagen den 2 mars 2017: ”Tänka fritt är stort men tänka rätt är större”

  1. imsevimse skriver:

    Uppsala är en fin och vacker stad, men jag har förstås mest vistats i de centrala delarna. Det verkar som om du fick en bra och informativ dag.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      I centrum, bland alla de gamla fina byggnaderna, är Uppsala jättevackert. Men fy 17 så det ser ut i utkanterna av city nu. Fult och trångt. 😦

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

