Fettisdagen den 28 februari 2017: Tics är bra när logik inte råder


 



Kära dagbok…

 

Fönsterkuvert

Posten kom i natt eller väldigt tidigt i morse.

I morse var det dags igen. Det hade kommit post! Snigelpost, vill säga, inte e-post. I min postbox hemma. Fästmön har ofta trackat mig för mina tics att alltid kolla postboxen nere i portuppgången varje gång jag passerar, oavsett dag och klockslag. Det torde hon upphöra med nu, för det kommer ju post lite när som helst. I helgen fick jag två försändelser, i morse när jag gick till jobbet vid 7.30-tiden låg det ett fönsterkuvert i boxen. Naturligtvis vittjade jag boxen igår kväll efter jobbet. På måndagar kommer det nämligen alltid post. Men söndagar och och tidiga tisdagar… Antagligen är det väl så att brevbärarna har börjat jobba väldigt obekväma tider som tidiga morgnar och helger eller så hamnar min post hos nån granne. Nån som har jobbat som brevbärare skrev på Instagram i söndags att h*n ofta jobbade extra på helger. För mig är det så svårt att förstå eftersom mängden papperspost ju minskar. Men sen, när det nu kommer post tidiga morgnar också, och varken förmiddagar eller eftermiddagar som förr i tiden, då inser jag att det nog är så: eftersom det kommer allt mindre papperspost har andelen brevbärare minskas och de som jobbar kvar får jobba obekväma tider. Det hela är mycket konstigt i mina ögon. Jag menar, det blir ju skitdyrt för postföretagen om brevbärarna ska jobba obekväma arbetstider. Dessutom har gissningsvis en massa brevbärare blivit av med jobben. Vad gör de nu, tro? Många frågor, få svar. Det är nog bara att inse att fakta och att logik inte alltid råder i alla sammanhang.

Smörgås med små plommontomater

Här åts ingen semla. Ostsmörgås med två små plommontomater blev alldeles utmärkt lunch.

På förmiddagen på jobbet fick jag själv jobba som attan. Medan kollegorna smaskade semlor blev det en akututryckning för min del. Jag kämpade med en text inklusive en förklarande bild i över en timmes tid innan jag fick OK på det hela. (Detta skulle ha varit fixat förra veckan, men då hade beställaren sportlov.) Så skickade jag iväg materialet till avtalad kommunikationskanal bara för att med vändande e-post få till svar att det var fel kanal och att information går ut på annat sätt, på annat ställe. Där fick jag för att jag ansträngde mig! Men faktum är att jag inte blev ett dugg upprörd, jag hade redan gissat mig till svaret. Däremot behöver jag ta De Mina i hampan och prata lite om intern kommunikation med tanke på alla mejl och alla versioner som flög hitan och ditan i cyberspace. Upp på Att-göra-listan, med andra ord! Sen tog jag lunch och åt… nej, inte semla utan vanlig ostsmörgås samtidigt som jag läste ut en skitbra bok som jag skriva om i ett särskilt inlägg, eventuellt senare i kväll. Om jag orkar.

Äpple

Lunchen kompletterades på eftermiddagen med… inte en semla utan ett äpple.


Eftermiddagen ägnade jag mig åt att kolla
och skriva ihop texter och fixa en bild till fredagens nyhetsbrev. Jag måste sammanställa materialet i morgon eftermiddag, för på torsdag är jag inte alls på jobbet och jag vill inte gärna fråga om jag får jobba hemifrån på kvällen – då ska jag ju amatörvärdera antikviteter!

Den här dagens bästa var att bli av med mössan på huvudet, det vill säga låta duktiga M klippa mitt hår. Jag fick sån energi av det att jag inte bara orkade veckohandla, jag laddade busskortet och hämtade ut medicin också! Nu blir det en smörgås, surprise, surprise och medan jag väntar på att Malins pappa och Camilla Kvartoft dansar in i rutan ska jag försökar få mer energi till ett inlägg om Malins bok. Jag orkar nog. Jag har skrivartics, som bekant.

Nyklippt nacke i spegel

Nyklippt!

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, Sociala medier, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

