Söndag kväll den 26 februari 2017: ”Föreställ dig en plats där du känner dig trygg…”


 



Kära dagbok…

 

Varma mackor, tänt ljus, tulpaner och boken Störst av allt

Söndagsmiddag på mammas makrill. I boken på bordet läste jag rubriken till det här inlägget  på sidan 199.

Orden i rubriken läser jag på sidan 199 i min bok på gångJag har kämpat i två dar med att hitta den där platsen, i mitt inre, för att få ro och för att få näsan över kanten. Nu i kväll är jag där med nästippen, men den där platsen hittar jag inte riktigt. Jag var trygg på madressen på golvet hemma i mammas lägenhet. Nu finns inte golvet kvar för mig, än mindre lägenheten eller mamma. Jag känner mig hyfsat trygg i mitt eget sovrum – så länge folk i huset inte lever rullan. Men jag har hittat tryggheten i goda vänner. Det är en livlina som alltid fungerar för mig!  Deras röster genom min mobiltelefon gjorde gott. Den ena var vännen jag känt så länge, den andra vännen som också är föräldralös och som kan ha en susning om hur det känns att vara så där helt ensam som jag känner mig ibland. Nu är jag givetvis inte ”helt ensam”, men känslan är sån. Vidare har jag träffat Fästmön en stund i eftermiddag. Det ger också lugn. Samtalet från Annas snälla mamma gjorde mig varm och glad. TACK alla ni för att ni finns!!!

Matlusten kämpar jag med och inte fick jag nån bra idé när vi var och handlade. Det fick bli varma mackor, gjorda på bland annat mammas makrill. Nu har jag snart ätit upp allt som varit hennes i matväg utom en flaska saft, en flaska sweet chili sauce, en burk honung och en burk rödbetor. I lager finns ännu förbrukningsvaror av annan art, såna som inte är ätbara, men användningsbara, typ toalettpapper. Lilla mammas toalettpappar har nu räckt till min förbrukning på över fyra månader – och det är ännu många rullar kvar.

Resväska med toalettpappersrullar

En av resväskorna med toalettpapper jag tog med hem hit från mamma.

 

Post

Jag fick post idag på söndagen!

Jag har förundrats över att jag fick post idag. Snigelpost! När jag förundrades över detta i sociala medier fick jag till svar av en som jobbat som brevbärare att det hände att h*n och brevbärarkollegorna ibland behövde jobba extra på helgerna. Jobba extra??? Som brevbärare??? Maj gadd, jag trodde att snigelposten bara minskade! Hur är detta möjligt, säg? I vart fall tycker jag att det vore bättre om posten kommer på sina vanliga tider. Här i området, Det Nya Gottsunda, smyger det nämligen omkring folk som snokar och inte tycker att mina grejor är mina och dina grejor är dina. Post på söndagar och brevbärare som behöver jobba extra… nej, det var bättre förr i det fallet.

Dagens Trisslott gav ingen utdelning, i vart fall. Men den som aldrig försöker kan heller aldrig vinna nåt. Det är jag både viss om och trygg i!

Rosa trisslott och orange skrpare

Posten gav utdelning idag, men inte Trisslotten.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndag kväll den 26 februari 2017: ”Föreställ dig en plats där du känner dig trygg…”

  1. surridurr skriver:

    Det där med trygga platser var en liten rolig tanke. Helt klart värd att fundera på.
    Kram

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

