Fredagen den 24 februari 2017: Bullig negativismfredag


 



Kära dagbok…


Idag fick jag träna mig i självbehärskning ett antal gånger. 
Det är inte alls roligt att bli arg, bekymrad och frustrerad på sånt jag inte kan göra nåt åt. Det tar bara en massa kraft och energi. Men att skriva ner och av sig oron och irritationen här i bloggen gör att bördan lättar. Dagens första negativism är ett orosmoment som rör Fästmöns och min kommande födelsedagssemester. Det finns sånt som kan ställa till saker och ting, till exempel fasta semesterperioder och en arbetsplats som flyttar mitt i sommaren.Utan att snäppa mig med nåt gummiband runt handleden tror jag emellertid att det ordnar sig på alla plan. Samtidigt är jag van vid att inget nånsin blir som en tror. Lite luttrad, så där… Men ibland blir faktiskt förändringar rätt bra också, ska tilläggas. Det gäller bara att se skogen för alla träd. Eller tvärtom.

Träd och snö

Det gäller att se skogen för alla träden – eller tvärtom. Den här bilden tog jag på min friskvårdshalvtimme.


Dagens andra negativism,
 som skapade en viss frustration hos mig, var kommentaren från Isak vid Telias Kundservice på Sociala Medier (väldigt många versaler där) vid gårdagens inlägg. Jag tycker jag är tydlig i inlägget med att jag önskar telefonkontakt med min teleoperatör. Isak erbjuder mig kontakt via Facebook. Eh ja… Den som känner mig i verkliga livet och i sociala medier vet att jag inte finns på Facebook. Isak känner inte mig på nåt plan, så han kan ju inte veta. Men jag tycker att det framgår klart i inlägget att jag och 29 andra telefonköar för att PRATA med nån på Telia. Innan dess hade jag försökt utföra ett av ärendena via Telias webb, men Mina sidor funkade inte. Det blev chatten – och jag hoppas verkligen att det blev rätt. Detta var tredje gången jag använde den och de två första gångerna blev det fel… Så snälla Telia, ring mig, för jag har ett par frågor till att dryfta! Hur svårt kan det vara för en teleoperatör att ringa år 2017?

Bakelittelefon

Hur svårt kan det vara för en teleoperatör att ringa år 2017?

 

Diplom som antikintresserad på Värmdö

Jag fick i alla fall credit i form av diplom för mitt intresse igår.

Dagens tredje negativism – och då var det fortfarande bara förmiddag – var min arbetsplats externa webbplats som dels led av driftstörningar, dels visade sig innehålla sidor som jag är ansvarig för men inte kan redigera. Logiskt? Nej, inte särskilt. Det är nåt jag får försöka rådda i under nästa vecka, för idag, på sportlovsveckans sista dag, var det ännu fler lediga än tidigare i veckan. Det gick inte att göra nåt åt idag, alltså.

Mitt nyhetsbrev kom däremot ut som det skulle på intranätet under förmiddagen. Alltid något! En fick sannerligen inte bara träna självbehärskning idag utan också positivt tänkande. Jag försöker – det måste du ändå ge mig credit för?! Igår fick jag för övrigt credit för mitt intresse för antikviteter. Nej, det var inte mer än lägsta omdöme, men jag är nöjd.

Efter lunch tog jag en friskvårdshalvtimme. Jag brukar aldrig utnyttja min rätt till en timmes friskvård i veckan, men idag behövde jag det efter den negativa förmiddagen. Dessutom ville jag känna efter hur hälsporrefoten mår. Tyvärr såg det skönare ut utomhus än det var. Det blåste ganska mycket och vinden var nordlig. Efter fem kliv gjorde varje steg med högerfoten ont. Det lustiga är bara att smärtan har flyttat sig från höger sida till vänster sida under hälen. Inte lustigt = roligt utan lustigt = konstigt. En positiv sak var att det i alla fall inte var snorhalt att promenera, en annan att jag kunde passa på att utföra ett påfyllnadsärende vid Shellmacken. Det blev en lagom promenad om ganska exakt 30 minuter. Nu kan jag göra bubblor i vattnet här hemma igen!

Detta bildspel kräver JavaScript.


Helgen ligger framför mig
och jag har nästan bara tråkiga saker som tvätt och städning inplanerat. Den första maskinen startade jag redan när jag kom hem. I morgon ska jag bädda rent, så då blir det mer tvättande. Jag börjar nog lite löst i kväll med dammtrasa och dammvippa, det är vad jag orkar. Visst lär jag läsa i helgen, men även boken jag läser just nu har fått mig i negativ sinnesstämning: jag är überfrustrerad över en av karaktärernas velande. Att jag blir überfrustrerad är för att karaktären, som är mycket skickligt tecknad, ger sken av att vara handlingskraftig men är i själva verket feg, vek och svag. Eller..? Jag kanske ska läsa hela boken först inte jag kommer med negativa omdömen. Mutter, mutter…

∼ ♦ ∼

Ja ja, jag vet – de röda markeringarna i texten är fler än de gröna. Men, som sagt, det är inte bara rött rakt igenom! Och fredagsbullen, som jag fick två av idag på jobbet tack vare Zeta, var god. Dagens allra mest positiva var kindpussen jag fick som tack för att jag hjälpte en kollega! Det var en helt vänskaplig och enbart tacksam kindpuss, ska tilläggas.)

Bulle

Jag fick två såna här idag.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredagen den 24 februari 2017: Bullig negativismfredag

  1. teliakundservice skriver:

    Hej Tofflan!

    Jag är så ledsen att se att det blev så tokigt där i kontakten med min kollega Isak igår :(. Jag vet att han skrev hänvisningen till Facebook i all välmening och du har givetvis helt rätt i att alla inte nödvändigtvis finns på Facebook. Jag hoppas och tror att det blir rätt för dig efter kontakten med kollegan i chatten 🙂 Om det är så att du vill att vi ringer upp dig framöver så ser vi till att lösa det åt dig. Jag ser att vi följer varandra på Twitter, så du i så fall återkomma där i ett DM med ditt kundnummer och det telefonnummer som vi når dig bäst på.

    Tack för mysig fredagsläsning här på bloggen, och ha nu en riktigt trevlig helg också! (håller tummarna för mer grönmarkerat än rött :)) /Lecille

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Hej Lecille! Det blev inte tokigt med kontakten med Isak, vi hade ingen kontakt mer än att han kommenterade här. Och visst, i all välmening, men lite tanklöst och naivt.

      Jepp vi följer varandra på Twitter och där har jag ett konto men är inte särskilt aktiv. Fast visst kan jag DM:a där. Vad har ni för öppettider på supporten, det framgår inte heller av er webbplats..? Har ni bemannat på söndagar eller vardagskvällar, till exempel? Det skulle underlätta för mig att kunna sitta hemma och prata i lugn och ro. I morgon har jag diverse inbokade saker och i veckorna jobbar jag.

      Kundnummer blir knepigt att ge, för jag har två frågor ang fast telefoni och en fråga ang mobiltelefoni och gissningsvis är det olika kundnummer (inget ska vara enkelt).

      Det blir nog mera grönt framöver, bara en tuff dag idag med en del irritationsmoment. 😛

      Gilla

      • teliakundservice skriver:

        Tack för din förståelse 🙂 Vardagar har vi öppet mellan 8:00 till 21:00, och under helgerna mellan 9:00 och 17:00.

        Kundnumret ska vara samma för både de fasta och de mobila abonnemangen. Du hittar kundnumret på dina fakturor, men skulle du inte ha en faktura nära till hands går det kanoners att uppge ditt personnummer istället.

        I ditt DM kan du med fördel peta in mitt namn också så vet mina kollegor att vi har varit i kontakt med varandra den här vägen 🙂 /Lecille

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Tack för svar! Då låter det som om i morgon blir en bra dag att försöka få kontakt, i skrivande stund är jag på väg ut.
        Jorå, jag hittade kundnumret på pappersfakturan till fasta telefonabonnemanget, visste inte att det var samma eftersom fast telefoni och mobiltelefoni inte kommer på samma räkning. Konstigt att de inte gör det, det skulle underlätta…
        Jepp, petar in ditt namn i DM:et i morgon, så får vi se om det gör susen och telefonen ringer! 😛
        Tack för din ihärdighet och servicekänsla och vilja att hjälpa! Många tummar upp!

        Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

