Lördag förmiddag den 18 februari 2017: ”Vårt liv är en vindfläkt…”


 



Kära dagbok…

 

Kaffe och boken Midnattsflickor

Sedvanlig start på min första lediga dag – kaffe och läsning i sängen.

Jag var så trött igår kväll, men tvingade mig själv att vara uppe till klockan 23. En halvtimme senare sov jag som en gris i sängen. Som vanligt min första lediga dag i veckan vaknade jag tidigt, vid sex-tiden, men lyckades slumra av och till. Också som vanligt blev starten på lördagen kaffe och läsning i sängen. Jag påbörjade en deckare igår som utspelar sig i Uppsala. Faktum är att den inleds med ett mord i självaste Gustavianum, där jag var tidigare i veckan på nätverksträff (och mumiemöte)… Visst är det bra att deckare har andra miljöer än bara Stockholm. Jonas Moström, som har skrivit boken jag läser, har dock även Stockholm i sina böcker, men dessutom Sundsvall. Hans böcker i serien Nathalie Svensson utspelar sig emellertid i Uppsala. Och det är väldigt mycket Uppsala, så pass att det nästan blir för mycket… Men, men, ett totalt omdöme om boken skriver jag först när jag har läst ut den!

Jag låg också en stund och grävde i minnen. Mammas minnesbok bläddrar jag ofta i. Där ser jag bilder på kistan hon låg i, på alla blommor som fanns på begravningen, de sista hälsningarna hon fick, dikten av Nils Ferlin i dödsannonsen med mera. Att minnas och tänka tillbaka är inte fel, men idag behöver jag också tänka framåt och på dem som är levande och behöver mig just nu. Jag ska nu göra en utflykt i verkligheten tillsammans med Fästmön. För den skull glömmer jag ALDRIG min mamma, tro inte det för ett ögonblick!

Mammas minnesbok

Boken till minne av min mamma.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

