Lördagen den 11 februari: Härtappat – och fådda gåvor


 



Kära dagbok…

 

Johan 26 år

Johan fick ett kort i alla fall.

Hurra, hurra, hurra, hurra, idag är det Johans födelsedag! Nä, riktigt så pinsam att jag utbrast i detta leve var jag inte tidigare på dan. Men jag pinnade över till Fänriken för att fira familjens födelsedagsbarn Johan som fyllde 26 år idag. Det slog mig plötsligt att mitt äldsta bonusbarn – tillika min äldsta bonusson – är riktigt vuxen nu. Hur kan det stämma med hans mamma, som är som en liten flicka ibland? En sjuk liten flicka, ska tilläggas, för igår blev Anna rejält dålig. Inte nån rolig gåva att få, virus, men hon stod ut att jobba kväll igår. Idag var det bara att inse att hemma var bäst. En Ipren så fixade hon kaffekalaset, därefter blev det soffan och en filt.

Medan sjuklingen fick tre paket pappersnäsdukar av mig fick födelsedagsbarnet ett kort i alla fall. Skämt åsido, han fick ett par. Dessutom blev det några paket. Mormor, Jerry och yngsta brorsan dök upp och det blev en nätt liten hög att öppna. Anna och jag gav mest kläder, vi brukar främst ge nyttoprylor. I paketen från övriga församlingen blev det lite annat också.

Johan öppnar paket

Jodå, det blev paket också.


Faktum är att även jag fick en gåva! Jerry
gav både Anna och mig var sin bok, en sån där bok av den viktiga sorten och en bok jag faktiskt har spanat på. Jag blev så rörd över gesten och de fina ord han hade skrivit inuti boken. En tacksamhetsgåva, skriver han. Men när det gäller familjen är det bara så självklart att en finns där – i vått och torrt. Varmt tack!

Detta bildspel kräver JavaScript.


På födelsedagar ska en fika förstås. 
Sjuklingen hade ordnat kakor, bullar och tårta. Eftersom det är helg försåg jag mig rejält. Fast… efter bullen var jag egentligen nöjd. I min familj kastar vi inte ätbara saker, emellertid, så det var bara att goffa. Och allt slank ner under påseende av mamma Katt som fick en slick grädde när nästan igen såg…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Tisslingarna var förstås på plats, 
men det var mest Mini som var en tigglisa idag. Tyvärr vände hon bort huvet varje gång jag skulle fota, så det blev bara de två små som fastnade på bild.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Anna mådde verkligen inget vidare, 
så gästerna traskade hem var och en till sitt efter nån timme. Johan lovade att fixa nåt godis till sin mamma i kväll. För egen del var jag rätt mätt på sötsaker, men nog kan jag ge mig på att jag blir sugen i kväll. Tyvärr har jag inte orkat gå och handla, så det blir matlåda utan sås och lördag utan godis. Ja, om jag nu inte vill ha sockerfria geléhallon, vit choklad för bakning eller Pollykarameller – allt från mammas stash och dessvärre dessbättre inte mina favoriter i godisväg.

I stället för att handla sås och godis och tvätta bilen (det är en dag i morrn också) har jag tappat upp en irriterande slatt som stått i flera år i min vindunk i badrummet. Det blev fyra flaskor och en karaff. Sen fick jag skura badrummet eftersom det såg ut som om jag slaktat nåt i badkaret (rester av rödvin). När jag ändå var igång städade jag duschrummet och toan också. I stället för godisgodis sitter jag nu vid datorn och sippar på ett glas nyligen härtappat rödvin. Riktigt gott, om jag får säga det själv! Självklart kommer en recension senare när jag har provat vinet till mat också.

Detta bildspel kräver JavaScript.


I kväll ska jag kanske lyssna på Melloeländet 
och/eller glo på Hotell Halcyon och/eller QX-Galan. Jag vet förresten vilka fyra som går vidare till final och andra chansen i kvällens mellodrama: Benjamin Ingrosso, Mariette, Lisa Ajax och Roger Pontare – och det UTAN att ha hört låtarna än! Det är bara sååå tråååkigt… Nä,  jag bläddrar nog hellre i den fina bokgåvan jag fick idag – jag tror att den ger mer än ytliga tävlingar, drama och gala.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Krämpor, Musik, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördagen den 11 februari: Härtappat – och fådda gåvor

  1. surridurr skriver:

    Vilken mysig dag ändå. Blev nyfiken på hemgjorda vinet. Vad gjorde du det av för bär eller frukt? Gjorde ofta vin förr då vi hade helatomten fylld av frukt och bär som räckte både till saft, sylt och vin. Plommonvinet tycker jag blev riktigt bra. Kram

    Gilla

  2. Lisa skriver:

    Urk,ids inte göra eget vin, efter att glömt en dunk i pannrummet för 100 år sedan. Hur såg det ut,för att inte tala om lukten….Fick slänga allt…

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag gjorde ALLTID eget vin förut, men sen några år tillbaka görs inte den vinsatsen jag använde längre. Sen har jag fått råd att köpa vin. Därför hade slatten i dunken stått i… ett par, tre år. Men vinet var urgott! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

