Resa, lilla mamma, jag skall…


Ett inlägg till mamma.


 

Gul orkidé

En av dina orkidéer, en gul, blommar, mamma!

Nu var det ett tag sen jag skrev till dig, lilla mamma, men du får inte tro för ett ögonblick att jag har glömt dig eller att jag har slutat tänka på dig. Du vet, livet går vidare och jag är tvungen att följa med så jag inte fastnar nere i nåt svart hål av sorglig sörja. Jag saknar dig precis lika mycket som tidigare, även om tiden gör sitt och sorgens kanter rundas av. Men jag bär fortfarande svart.

Det har hänt saker, må du tro, och jag börjar väl med nåt riktigt vackert. Som du ser här på bilden intill har jag inte lyckats ha ihjäl alla dina blommor. EN av dina orkidéer, en gul, har haft knoppar ett tag och i fredags slog den ut! Tänk att den trivs i mitt sovrum. Där har jag ju haft orkidéer förut och de har överlevt en enda blomning. Därför placerade jag den stackars gulingen jag fick av vännen Agneta till födelsedagen 2015 i köksfönstret. Av den återstår… typ tre blad… Men jag ger inte upp! Så länge det finns liv finns det hopp!

Bild på mig i hockeyfrilla i gammalt pass

Som du ser behöver jag ett nytt pass, lilla mamma… Det var länge sen hockyefrilla var modernt.

Mamma, på tal om födelsedagar… Igår satt vi i flera timmar innan vi slog till och nu kan jag säga det för att det är verklighet: Anna och jag ska ut och resa i början av sommaren! Det blir våra födelsedagspresenter från dig och mig. Anna fyller ju väldigt jämnt, jag fyller med siffran fem sist, i april och vi tyckte att vi ville få göra just en resa tillsammans. Nu blir resmålet inte nåt exotiskt och somliga skulle säkert tycka att det är trist, men det är till London vi ska. Anna var där en weekend i december förra året, jag har inte varit där sen 1981. Och vet du, det kanske blir en dagstur till Brighton under veckan vi är i London! Om jag nu vågar… (du vet varför). Just nu skriver vi önskelistor på sånt vi vill se. På min står det Madame Tussaud’s, London Eye (det fanns inte när jag var där sist!), British Museum med mera. Å, vad jag ser fram emot detta! Därför måste jag snart ordna ett nytt pass också. Det var länge sen mitt gamla gick ut, som du ser på bilden.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Jag är så glad att vi får möjlighet att göra den här resan, mamma!
Det är bara ledsamt att jag inte kan bubbla och babbla med dig om den i telefonen eller i verkligheten. Det blir en annorlunda sommar i år, för plötsligt har jag inte valet att åka och hälsa på dig eller inte – du finns ju inte kvar. En vacker vårdag, troligen i maj, åker jag i vart fall ner till Motala för att du ska få komma i samma jord som pappa, mormor och morfar och vila i deras närhet. Jag ska få bo hos vännen Mia som just nu håller på att flytta. Vad jag förstår har ditt namn kommit upp under pappas på gravstenen nu – i vart fall har jag fått fakturan. Jag vet att jag ska gråta när jag ser det sen, den där vackra vårdagen. Det blir sista steget mot acceptansen, mamma, att du inte finns kvar här mer än med ditt namn på en sten och för alltid i mina tankar.

Räktrålare

För att fira bokningen av resa åt vi räkor ur din trålare igår kväll, mamma!


Jag saknar dig så, lilla mamma!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Familj, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Resa, lilla mamma, jag skall…

  1. Så finstämt och hoppfullt inlägg, sorgligt och fyllt med tillförsikt.
    Jättekul med London! Att ha något att se fram emot är viktigt tycker jag.
    Jag minns urnsättningen.. hm… nej, det gör jag inte – för kyrkogårdspersonalen glömde bort att vi skulle vara med. Vad göra? Slita upp krukan och börja om? Nej, det var inget alternativ…
    För övrigt tror jag hockeyfrillan kommer igen, den är inte långt borta, på något vis verkar modet snurra och återkomma med jämna mellanrum 😄

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Mamma ville vara med på presenten till Anna och med all säkerhet hade hon velat ge mig en födelsedagspresent också. Nu får hon vara med på den här presenten, resan till London.
      Jag har telefonerat med griftegårdsförvaltningen tidigare i år angående urnnedsättningen och vi har kommit överens om att höras senare i vår. De klantade sig INTE när det gällde pappas urnnedsättning, så jag tror inte att de gör det nu heller. Hon jag pratade med har jag pratat med tidigare om åren angående gravskötsel och hon är trevlig och bra att ha att göra med.
      Numera har jag för lite hår för hockeyfrilla och jag tror inte att jag skulle passa i frisyren heller.

      Liked by 1 person

      • Vad fint att det blir en mamma-resa till London, också. Med er båda tillsammans och mamma i tanken.
        Nej, vi hade nog ultimat otur när det gällde urnsättningen, det är en rörig församling. Det visade sig t.ex. att de inte har koll på vilka som är nergrävda i familjegraven (!) heller, folk saknas och någon okänd har tillkommit 🤔
        Du har tid att spara ut hockeyfrillan innan den bli modern igen 😄👍🏻

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Det blir fint, vi längtar och ser fram emot resan även om det finns negativa åsikter om detta också. (Trött jag blir…)

        Du gjorde mig aningen orolig angående urnnedsättningen där, men jag tror nog att de inte gör nåt förhastat, jag har ju ringt och pratat med dem och kommit överens om saker och ting.

        Trivs bättre i kort hår rakt över, faktiskt… 😮

        Gilla

  2. fruhatt skriver:

    London är aldrig trist !
    Det kommer att bli fab !
    Kram

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

