Mitt bokår 2017: Mycket spänning i blandad januarilitteratur


Ett inlägg om böcker.


 

Nytt år, nya möjligheter till läsning. Mitt bokår 2017 har startat med åtta lästa titlar. Årets nionde bok läste jag ut igår, så den kommer med först nästa månad. Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare!

Januariböcker 2017:

Helena von Zweigbergks bok Sånt man bara säger Stephen Kings bok Geralds lek Richard Bachmans a k a Stephen Kings bok Blaze Louise Pennys bok Ett förbud mot mord

Marie Fredrikssons och Helena von Zweigbergks bok Kärleken till livet Nele Neuhaus bok Snövit ska dö Tove Alsterdals bok Vänd dig inte om Karin Pasches bok Labyrint - vägen in


Som vanligt blev det övervägande spänningsromaner
som jag läste, hela sex böcker av de åtta lästa. Årets första bok var en relationsroman (Sånt man bara säger). Vidare läste jag en biografi (Kärleken till livet) – boken gav jag till min mamma i julklapp 2015. Författaren till relationsromanen var också författare till biografin. Två av böckerna fick jag i julklapp av Fästmön och vännen FEM (Ett förbud mot mord och Snövit ska dö). Dessa böcker var också de böcker som fick högsta omdöme i januari.

Två av böckerna hittade jag på loppis (Sånt man bara säger och Blaze) och en köpte jag helt ny (Vänd dig inte om) samt en bok fick jag av vännen Agneta (Geralds lek). Stephen King läste jag två böcker av (Geralds lek och Blaze). En bok var ett recensionsexemplar och en debutroman (Labyrint – vägen in). Hälften av böckerna är skrivna av svenska författare (Sånt man bara säger, Kärleken till livet, Vänd dig inte om och Labyrint – vägen in), två böcker är skrivna av en amerikan (Stephen King-böckerna), en bok är skriven av en kanadensiska (Ett förbud mot mord) och en bok är skriven av en tyska (Snövit ska dö).

Allt som allt blev det ändå en viss blandning. Ytterligare en roman läste jag ut igår (Ensamfararen), men jag påbörjade också Karl Ove Knausgårds Min kamp 3 under januari månad.

Jag är nöjd, men ser fram emot en ny månad, med ännu fler böcker att läsa!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Familj, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mitt bokår 2017: Mycket spänning i blandad januarilitteratur

  1. Oj vad du läser! 👏🏻 Är nöjd om jag läser tre böcker 😊

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Den som känner mig väl vet att jag läser mycket och alltid har gjort. För övrigt har jag en grundexamen i litteraturvetenskap, vad nu det har med saken att göra… 😛

      Liked by 1 person

      • Läsning är verkligen vardagslyx 😍
        Den utbildningen ger lite extra tyngd till recensionerna 👏🏻😊

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        För mig är det inte alls nån lyx utan handlar om prioriteringar. Jag prioriterar upp läsning och prioriterar ner motion, TV-tittande 8ser max en timmer TV/kväll) etc. Dessutom lever jag ensam i veckorna och har ingen familj som behöver ”service”.

        Ha ha ha, i en universitetsstad som Uppsala väger min examen väldigt lätt, så jag får väl låtsas att den gör det du säger, ger extra tyngd till recensionerna. Nu recenserar jag inte så ofta böcker från författare eller förlag, men jag skriver om alla böcker jag läser. 😛

        Gilla

  2. Lisa skriver:

    Jag har nu hållit på med en bok i 3!! veckor. Läser när jag lägger mej, hinner läsa 2 sidor, vaknar antingen när jag får boken i ansiktet, eller när den faller i golvet. Och nästa kväll får jag bläddra och komma på var jag läste sist, med den påföljden att jag läser om några sidor då och då. Så inte underligt att det tar tid…Boken är Kristina Ohlsson, Änglavakter. Det värsta är att jag känner igen nåt i boken, men kommer inte ihåg att jag läst den, jag brukar göra ett märke i lästa böcker. Men fanns inget när jag valde den… Ha en bra dag!!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

