Recension: Ensamfararen

Maria Isacssons bok Ensamfararen

I förra veckan klämde brevbäraren ner två nyutkomna böcker för recension i min postbox. Så snart jag fick möjlighet kastade jag mig över dem som den hungriga läsare jag är. Den första gick ganska snabbt att läsa, den andra likaså. Det underlättar ju när recensionsexemplaren en får är bra böcker… Idag på lunchen läste jag ut bok nummer två, Maria Isacssons debutroman Ensamfararen. Tack Hoi Förlag!

Ensamfararen inleds med ett möte mellan två människor som aldrig tidigare setts. Detta möte leder sen vidare från Stockholm till Sagas familj och sjukhuset i Uddevalla. Den äldre mannen Valdemar snubblar bokstavligen in i Sagas liv, men blir sen hennes räddare i nöden när han återgäldar hennes hjälpsamhet. Sagas pappa har hamnat på sjukhus efter ett fall i hemmet och Valdemar skjutsar dit Saga, en resa som tar fem timmar. Sen fortsätter eländet för i samma veva försvinner Sagas pojkvän. Vidare är det nåt mystiskt med pappans sjukdom. Sagas mamma beter sig underligt vilket även Sagas äldsta vän gör. Saga själv då? Tja, hon passar på att snoka i barndomshemmet när föräldrarna inte är där. Hon upptäcker att hennes föräldrar bär på inte bara en utan flera hemligheter. Och en och annan skuld… Dessutom dras hon själv in i det förflutna när hon inser att nån har varit inne i hennes lägenhet i Stockholm när hon inte har varit hemma själv. Saga kommer flera tragedier på spåren och frågan är om hon ska ställa nån till svars – eller åtminstone be att få veta sanningen. Att även Valdemar kämpar med skuld löper som en parallell berättelse.

Ja… Debuterande författare vill väldigt mycket, kan jag åter igen konstatera. Till och med titeln på boken uttrycker det – den här romanen innehåller nämligen fler än en ensamfarare, kan jag konstatera, men först när jag har läst ut boken. En bra bit in i boken tycker jag att titeln är lite missvisande. Sen fattar jag. Så småningom.

Romanen är välskriven och har ett språk jag gillar, men den har i mitt tycke lite för många teman/berättelser. Det ”värsta” är att de alla är bra dessutom! Men kanske hade boken blivit ännu bättre om några av berättelserna sparats till en uppföljare eller en separat roman. Jag får bitvis svårt att hålla reda på alla sidospår och en och annan lös tråd hänger kvar i luften när jag slår ihop pärmarna. De flesta av delarna leder emellertid till en upplösning som knappast lämnar läsaren oberörd och som åtminstone gör att jag intensivt undrar när fortsättningen kommer…

Det här är ingen kriminalroman, men väl en riktig spänningsroman med många ruggiga delar. Får jag lov att ge författaren två råd på vägen vore dessa…

1. minska antalet teman/berättelser/sidospår i kommande böcker
  2. fortsätt skriva böcker

Det här inlägget postades i Böcker, Familj, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.