Onsdagen den 1 februari 2017: Bekämpning av högaktiva virus, skriverier och ändrade uppfattningar


 



Kära dagbok…

 

C-vitamin i glas med svarta prickar på

Det brukar skojas om månaden februari. Den kallas av somliga vabbruari. Skälet är att virus tycks vara högaktiva så här års och smittar först barn så att föräldrar behöver vara hemma och vabba, vårda barn. Sen blir föräldrar också smittade, vanligen, och de i sin tur för smittan vidare till kollegor. Jag har åkt på nåt skit nån infektion som jag med alla medel försöker bekämpa. Än så länge leder jag. Hemligheten ligger i ingefärskarameller, C-vitamin, Ipren och te med honung. Symtomen hålls i schack hos mig, alltså, men jag känner mig frusen och nyser och har ont i huvud, muskler och leder. Jag på benen och om min kur är verkningsfull blir det inte värre än så här. Och så farligt är det inte att jag måste vara hemma och ligga i sängen eller nåt. Men vi får se. To be continued…

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Mackor och tomater

Dagens lunchlåda var utökad med tomater – allt i kampen mot sjukdom.

På jobbet är det full fart. Jag lämnade förra veckans stora projekt (det finns fortfarande småsaker som jag ska justera) för nästa, nåt som inte bara berör våra studenter utan alla anställda. Ja jisses, när en börjar tänka på saker och ting… Så sjuk kan jag inte bli, med andra ord. Vidare jobbar jag som alltid med ett nyhetsbrev. Mitt nyhetsbrev för avdelningen (jag jobbar på en STOR IT-avdelning) kommer ut varje fredag förmiddag, utom de veckor vi har avdelningsmöte eller när det är helg på fredagar. Inte sjuk, nej just det… Idag på eftermiddagen har jag jobbat med texter samt bestämt bilder, i morgon förmiddag gör jag lay out och utkast på intranätet. Vanligen brukar jag göra rubbet klart torsdag eftermiddag, men eftermiddagen i morgon är full av möten för min del. Det blir en del möten rent generellt onekligen, fast än så länge tycker jag att jag har lagom många möten. Lagom för att hinna utföra mina arbetsuppgifter – om jag planerar min arbetstid väl.

Under lunchhalvtimmen idag hann jag läsa ut den andra boken jag fick från Hoi Förlag för recension, Ensamfararen. Det är en märklig roman samtidigt som den i mångt och mycket är en typisk debutroman. Mer om den kan du läsa i ett separat inlägg som vanligt!

Maria Isacssons bok Ensamfararen

Recensionsexemplar nummer två läste jag ut på lunchen.


I kväll ska jag skriva lite mer,
men jag behöver också tvätta en maskin med jeans. Jag har nu tre par nya jeans som sitter uppe som de ska, så jag klarar mig hyfsat: ett par används, ett par är smutsiga och ett par är rena. Vidare blir det en halvtimme med Lars Lerin. Tyvärr träffar han nån i kväll som inte tillhör mina favoriter, men kanske kan jag ändra uppfattning genom att titta.

Modell av Uppsala som lekplats

Byggboom i Uppsala. Byggnaderna på bilden är emellertid del av en lekplats i Gränby.

Ändrat uppfattning delvis har jag gjort gentemot lokalblaskan. Johan Rudström skriver bra ledare – det finns hopp, alltså. I dagens tidning skriver han om byggboomen och dess baksida här i Uppsala. Jag tycker han sätter fingret på många intressanta saker i sin text, bland annat detta att det byggs bostäder. Det är ju bra. Mindre bra i sammanhanget är att kommunen bygger bort friluftsområden, bygger för tätt och trångt, kanske rentav, och så har politikerna inte tänkt ett dugg på det här med trafik och bilar. Oavsett vad kommunalpolitikerna vill och önskar finns det fortfarande bilister som behöver köra i eller genom centrala Uppsala. Dagens linjenät för bussar är visserligen på väg att förändras, men alla kan inte åka buss. Spårväg kan bli aktuellt, men inte ännu på många år, enligt Johan Rudström. Vägnätet behöver också förändras och byggas ut, framför allt behövs fler filer och överfarter över Floden, anser Johan Rudström – och jag.

Det brukar inte komma nån post på onsdagar, men idag hittade jag ett brev. Med all säkerhet är det brev från doktor Thomas med den preliminära obduktionsrapporten. Jag ska öppna kuvertet i lugn och ro, andas djupt, läsa. Ge mig styrka att klara av att ta in svart på vitt. Det lär inte ändra min uppfattning, men det är ett steg på vägen mot acceptans.

Brev från Region Östergötalnd

Ett steg mot acceptans genom innehållet?

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Jobb, Media, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Onsdagen den 1 februari 2017: Bekämpning av högaktiva virus, skriverier och ändrade uppfattningar

  1. Ja, det snörvlas och hostas nog lite överallt, hoppas du kurerar bort så du slipper få något som bryter ut. Jag har haft lite ”hängsnuva” i flera veckor efter min förra förkylning, jag preppar också så gott jag kan ungefär på samma sätt som du, krya på dig !

    Liked by 1 person

    • Tofflan skriver:

      På jobbet faller folk som käglor, medan vissa, som jag, kämpar och kämpar mot virusattacken. Jobbigt med utdragna förkylningar och ditt ryggskott! Hoppas du kryar på dig snart! Jag kan inte krya på mig riktigt, för det har inte brutit ut nåt…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

