Ett vin: Ca’Marrone 2015


Ett inlägg om ett vin.


 

Ca'Marrone Appassimento 2015

En italienare med smörkolasmak likt ett riojavin.

Förra helgen hos Fästmön och denna ensam hemma testade jag en italienare som inköptes till ett inte alltför högt pris, 100 kronor. Jämnt och bra pris, inte alltför högt. Goda viner behöver inte kosta skjortan även om en får lite grann det en betalar för, så att säga. Med det menar jag att dyrare viner ofta har en högre klass än billigare. Ofta. Notera att jag skrev ofta, inte jämt.

Ekologiska Ca’Marrone 2015 är ett appassimentovin, en framställningsmetod jag har skrivit om tidigare här. I stora drag är det en torkning som ger ökad sockerhalt i druvorna och därmed också en högre alkoholhalt.

Som ett stort plus i kanten kan nämnas det läckra lacksigillet i snöre runt korken. Snyggt och ovanligt!

 

Så här skriver Systembolaget om vinets smak och doft:

”Kryddig smak […] och doft […] med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, plommon, choklad, vanilj och smörkola. Serveras vid cirka 18°C till grillade rätter av lamm- eller nötkött, eller till lagrade hårdostar. 

Förra helgen provade jag vinet till smakrika grön- och vitmögel ostar, igår provade jag vinet till lasagne gjord på kycklingfärs. Vinet passade utmärkt till både och. Det har en framträdande smak av smörkola, vilket jag inte är så förtjust i och som dessutom för tanken till spanska riojaviner. Däremot kände jag inte alls av nån kryddighet. Till lasagnen, inte alltför kryddig den heller och med en mild mjölksås, fungerade vinet alldeles utmärkt. Däremot skar det sig rejält med de salta svarta oliverna jag åt till. Nåt godis åt jag inte igår, så jag kan inte avgöra om det passar till choklad, men jag föreställer mig att det går utmärkt.

Toffelomdömet för det här vinet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett vin: Ca’Marrone 2015

  1. surridurr skriver:

    Eftersom jag inte lyckas publicera kommentar på en kommentar, svarar jag här istället. Mitt mål är inte att få dig att låta bli att köpa italienska viner, inte alls. Håller med om att många av dem är väldigt goda. Bland mina vänner är det många som har börjat läsa etiketterna på hyllorna lite mer noga på Systembolaget, och som konstaterar att bland rödviner är det många italienska viner som innehåller betydligt högre sockerhalt än den sockerhalt som återstår i andra viner som inte är eftersötade. Självklart ska du fortsätta köpa de viner du tycker är goda. Lika självklart som det är för mig att inte köpa italienska viner. Ha en trevlig kväll

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag har inte direkt funderat över ditt mål. Nu har du emellertid skrivit om detta med sockerhalten ett antal gånger och att du och dina vänner anser att italienska viner är eftersötade. Något som helst belägg för detta levererar du emellertid inte. Det är dags att vi sätter punkt här och konstaterar att du gör som du vill och jag gör som jag vill.

      Liked by 1 person

  2. surridurr skriver:

    Exakt håller med dig. Vi sätter punkt här, Några accepterar eftersötade viner, andra inte. Italienska viner är ofta goda. Fortsätt njuta.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

