Lördag morgon den 28 januari 2017: Störda, störda, varje lörda’


 



Kära städdagbok…

 

Kaffe och boken Labyrint - vägen in

Kraftsamling i sängen.

En ledig dag ska inledas med en lång stunds kraftsamling i sängen före uppstigning. Kraftsamlingen omfattar kaffedrickande och bokläsning i ett par timmar. Och tro mig, mina krafter behövs definitivt idag. Dagens andra maskin tvätt är snart klar och renbäddning väntar. Själv sitter jag inte och väntar utan att göra nåt vettigt, naturligtvis. Två timmars läsning av recensionsexemplar tycker jag är vettig sysselsättning om nåt! Efter två timmar brukar rastlösheten riva tag i mig. Idag fick den följdreaktionen att jag rev ut lakan i sängen och slängde i tvättmaskinen. Sen begav jag mig in i köket med dagens andra städmål för ögonen: väggskåpet mellan kylen och micron, ovanför bänk nummer två. Spännande, eller hur?! (Nehej, men sluta läs då!)

Jag brukar ju skoja och säga att min mamma var en riktig hoarder, samlare. Och faktum är att jag till exempel inte har behövt köpa vissa saker sen mamma gick bort i oktober. Mamma samlade bland annat på…

  • toalettpapper
  • disksvampar
  • disktrasor
  • godis
  • orkidéer
  • glödlampor
  • gammal mat

Toalettpapper har jag helt och hållet använt – och använder – mammas lager av. Det återstår MÅNGA rullar trots att det nu är över tre månader sen mamma gick bort.

Mammas gamla mat och godis slängde jag redan i Motala. Jag fick lov att rucka stort på familjeförbudet mot att slänga mat, kan jag meddela. Men för ett tag sen började jag så smått fundera på om jag inte själv hade såna matsamlartendenser. Därför bestämde jag mig för att gå igenom det skåp i köket där jag förvarar torrvaror av olika slag, typ konserver, godis, pasta, ris, mjöl, socker och sånt. Godis äter jag, men bakar gör jag aldrig, till exempel. Och tänk om det skulle komma små djur i mjölet… 😮 I förväg visste jag att skåpet inte var världsafullt, men att det mycket väl kunde innehålla… antikviteter…

Översta hyllan innehöll följande, ursprungligen:

Varor från översta hyllan i ett köksskåp utplockat på bänk

Varorna från översta hyllan utplockade på bänken. Som synes en salig blandning.


Efter utrensningen hamnade strössel, kokos, bakpulver
med mera i komposten…

Strössel och bakpulver med mera i komposten

Portion nummer ett i komposten.


Även om översta hyllan innehöll en brokig samling 
var den ändå rätt liten. Mittenhyllan inrymde mycket godis. Mycket gammalt godis…

Varor, mest godis, från en hylla i ett köksskåp

Mest godis på mittenhyllan. Gammalt godis, dessutom…


Efter rensning av mittenhyllan 
antog komposten en brunare nyans…

Godis och torrvaror i komposten

En nyans brunare i komposten…


Nedersta hyllan var den hylla där jag hade mest prylar. 
Många burkar och ganska mycket pasta, men även det fruktade vetemjölet från God knows when

Burkar med diverse torrvaror

Mycket pasta och så det fruktade mjölet…


Den slutliga torrsoppan i komposten 
såg inte särskilt aptitlig ut. Påsen var mycket full, men jag ansträngde hjärncellen och var lite smart och satte den i en förstärkningspåse innan jag kastade varor från nedersta hyllan.

Diverse torrvaror i komposten

Torrsoppa! 


Mycket nöjd kan jag nu blicka in i mitt köksskåp med torrvaror 
och se enbart sånt som går att äta utan risk att bli sjuk för att det är antikt…

Rensat köksskåp

Ta-daaa! Nu är det ingen risk att en blir sjuk av nåt en äter härifrån.


Jag kan emellertid återigen konstatera 
att jag är min mors dotter och en hoarder jag också. För jag samlar till exempel på…

  • böcker (men det visste du väl redan?)
  • tandpetare (har jag erkänt förr)
  • pasta
  • godis
  • bakartiklar (märkligt, eftersom jag aldrig bakar…)
  • mjöl (fast jag har slutat nu)

Nu ska jag hänga tvätt. En go’ fortsättning på helgen önskar jag dig!


PS
Dagens äldsta upphittade torrvara var kokos med bäst före-datum i april år 2000…

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Mat, Personligt, Trams och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

