Vänd dig inte om


Ett inlägg om en bok.


 

Tove Alsterdals bok Vänd dig inte omJag upptäckte författaren Tove Alsterdals böcker av en händelse förra året och blev förtjust. I april förra året fyndade jag Låt mig ta din handErikshjälpen och läste den i maj. Det var författarens tredje bok. I augusti läste jag I tystnaden begravd (Röda Korset-fynd) och i oktober Kvinnorna på stranden, debutboken (Stadsmissionen-fynd). Det fina med böckerna, enligt omslagen kriminalromaner, är att de är alldeles fristående, så det gjorde ingenting att jag liksom började bakifrån. Men i kväll läste jag ut Tove Alsterdals senaste bok, Vänd dig inte om. Boken kom ut förra året så den köpte jag helt ny till mig själv som efterjulklapp.


Den här boken inleds med att en man som bor på Beckombergaområdet,
nu ombyggt från mentalsjukhus till exklusiva bostäder, mördas. När mordet sker är hans före detta fru Eva där. Eva misstänks för mordet, men är oskyldig. Vittne till dådet är en rumänsk kvinna som sitter utanför en affär och tigger. Dessvärre försvinner hon. Samtidigt hittar några småkillar skelettdelar från människor ganska nära mordplatsen. Är det en seriemördare lös?

Hum ja. Det handlar om mord. Ändå vill jag hävda att det här snarare är en samtidsroman, med touch av psykologisk thriller. Dessvärre tycker jag att författaren faller lite på sitt eget grepp att blanda olika teman och historier. Visserligen knyts de samman i slutet, men det känns ändå som om författaren vill berätta för många saker samtidigt.
Det blir för mycket! Jag finner ingen ro i att läsa detta, det blir spretigt och rörigt. Språkligt sett har jag inget att anmärka, men, som sagt innehållsmässigt.

Toffelomdömet blir inte högre än medel och jag är besviken.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

