Helgen 21 och 22 januari 2017: Hängbakar blev fasta, fast utan fasta


 



Kära dagbok…

 

Hängbak

Så här ser de flesta av mina jeans ut baktill. Jag kan ta av mig alla utan att knäppa upp knappen.

Nej, det går inte an att se ut hur som helst på jobbet! Jag fick helt enkelt ta mig i kragen och ge mig ut igår för att handla byxor som passar. Fästmön lyckades jag locka med mig och då kändes det roligare. Dessutom var jag skyldig henne ett par jeans i utbyte mot dem jag fick av henne i december. Vi har båda två gått ner ett antal storlekar. Nu räknar jag med att jag snart går upp alla de kilon jag har rasat ner. Fast under tiden kan jag verkligen inte gå omkring med brallor som i princip faller av mig. Ett enda par, det jag fick av Anna, stannar uppe. Och detta par måste ju tvättas då och då. Alla andra jeans jag äger kan jag ta av mig utan att knäppa upp vare sig knapp eller gylf. Trots bälte sitter de knappt uppe. Det är pinsamt att tvingas gå och dra i brallorna på jobbet. Dessutom behöver jag överdelar, såväl t-shirtar som tröjor. Men det fick vara måtta på eländet. En Toffla orkar inte stånka och stöna hur mycket som helst i provhytterna. Lite påssjuka drabbades hon i alla fall av igår, även om det kunde och borde ha blivit mer.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det blev två par jeans och en tischa. 
När det gäller storlekar fick jag gå ner en storlek på ett par av jeansen och tre (!) på det andra paret. Nu gäller det bara att jag inte har gått upp alltför mycket under helgen så att jag kommer i jeansen i morgon. För självklart vill jag ha ett par av de nya braxerna till jobbet! Tischan, svart, förstås (färg är ju farligt och jag har faktiskt fortfarande sorg) får ligga till sig i garderoben ett tag.

Jag skjutsade hem Anna innan jag åkte hem till mig och klippte bort sjuhundrafyrtioelva etiketter och lappar från mina nya kläder. Anna fick ta min tunga ryggsäck samt en kasse med ät- och drickbart, så att jag kunde promenera över utan att känna mig som en packåsna. Snorhalt hade det hunnit bli och jag höll på att slå på arslet minst tre gånger.

Anna lagade som vanligt god mat och jag fick dessutom smaka på två olika viner, det ena kan du läsa mer om i ett eget inlägg, det andra tänker jag skriva om vid ett annat tillfälle. Lördagsgodis blev det i form av två smärre chokladbitar för min del samt lite senare, ost och kex. Vi kollade på Gunnel Freds dag på Slottet samt en ungdomsfilm – vi är ju så ungdomliga. Några matbilder tog jag inte, däremot lyckades jag med konststycket att fota Annas disktrasa och disk. Varför jag tog bilden nedan är oklart.

Dikstrasa och disk

Anna har en blå disktrasa och en röd kniv, bland annat.

 

Kaffe och boken Vänd dig inte om på sängen

Kaffe och läsning på sängen.

Klockan var nog halv två, två innan jag släckte lampan. Nån timme senare satte familjen Katt igång med att busa. Mamma Mini fick tag i sin rosa leksak som hon tror är nån sorts bebis. De yngre katterna tyckte att det var roligt att busa med skohornet i hallen. Jag vet inte hur många gånger Anna var uppe ur sängen och ryade på busarna.

I morse fick jag kaffe på sängen. Jag läste en hel del i min bok på gång, medan Anna svor över ett sudoku. Klockan var närmare elva innan vi klev upp och åt frukost. Det var riktigt skönt att ta det lugnt så länge idag, men senare tror jag att vi båda fick lite dåligt samvete, nästan, för att vi helgade vilodagen. Därför hjälptes vi åt att möblera om – eller tillbaka så som vardagsrummet var möblerat före jul. De sista timmarna hos Anna diskuterade vi hennes födelsedagspresent, nåt som kräver en aning planerande och pusslande och surfande, framför allt.

Det blev en kylig och skön promenad hem. Det började skymma, men var inte tvärmörkt. Ljuset börjar komma tillbaka, alltså. Jag både fruktar det och längtar. Julen blev en annan än den jag ursprungligen hade planerat för och sommaren lär inte heller bli som vanligt. En vacker vårdag ska jag emellertid till Motala för att se till att lilla mammas aska får vila tillsammans med pappas och mormors och morfars.

Jag ska laga lite söndagsmiddag och som förra söndagen blir det snabbmakaroner och kycklingkorv. Om jag nu klarar av att laga till detta. Igår morse fixade jag nämligen inte ens att koka ett jävla ägg…

Ett konstigt kokt ägg

Jag klarar visst inte ens att koka ägg…


Jag har packat upp min ryggsäck
och plockat fram kläder och jobbväska till i morgon. Min kväll avslutar jag med Innan vi dör klockan 21 på SvT 1. Tvättmanikern i huset tvättar så hela min lägenhet vibrerar. Själv sparar jag min tvätt till senare i veckan, så jag får en full maskin. Hela helgen har jag dragits med en envis huvudvärk. Kanske är det dags att kolla synen igen..? I vart fall orkar jag inte med nåt buller just nu.

Här kommer avslutningsvis några kattbilder från helgen. Och nej. Jag har inte lagt ut alla på Instagram.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Helgen 21 och 22 januari 2017: Hängbakar blev fasta, fast utan fasta

  1. LIsa skriver:

    Bra helg, förutom huvudvärken då. Fina katt bilder som vanligt! Tack ❤

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

