Snövit ska dö


Ett inlägg om en bok.


 

Nele Neuhaus bok Snövit ska döI julklapp fick jag en bok skriven av en författare jag aldrig tidigare läst. Nele Neuhaus Snövit ska dö stod på min önskelista, men jag hade ingen aning om huruvida jag skulle gilla den här deckaren eller inte. Dessutom upptäckte jag att detta är fjärde delen i en serie om poliserna Oliver von Bodenstein och Pia Kirchhoff, en serie som författaren gav ut på eget förlag först innan hon ”upptäcktes”. Tyvärr verkar alla delar inte vara översatta från tyska till svenska, men en kan ju hoppas att de blir det. För nu har jag läst boken och det är aldrig fel att läsa de tidigare delarna i en serie. Tack, vännen FEM!

Tobias släpps ut ur fängelse efter att han har avtjänat sitt straff för morden på två unga tjejer. Han återvänder till sin barndomsby och möts naturligtvis av hat. Samtidigt knuffas en kvinna över ett broräcke och ett skelett hittas på en övergiven flygplats. Dessutom försvinner ytterligare en ung flicka från byn. Amelie är för övrigt väldigt lik en av de flickor som Tobias mördade.

I den här boken är ingen vad den utger sig för, ungefär. Eller rättare sagt, alla karaktärer har hemligheter och baksidor som vid första anblicken inte syns. Författaren har ett stort persongalleri, vilket är något förvirrande för mig i början. Men så småningom klarnar det. Hon beskriver helt lysande människor och deras… ondska och mörka drag, kort sagt. Boken är spännande precis hela tiden. Bland annat använder författaren greppet att inte låta alla karaktärer avslöja allt genast – för läsaren. Lite klassiskt polisiärt struligt privatliv känns ärligt talat mest störande. Men jag står ut med det, för den här boken är kort och gott jättebra.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

