Lösenordsbytardagen 2017: Thank God it’s Friday, eller..?


 



Kära dagbok…

 

Fredag-t-shirt

Det är fredag! 

Idag är det mycket som har hänt/händer! USA får en ny president installerad och vi svenskar har blivit tio miljoner till antalet. Dessutom är det både Lösenordsbytardagen och fredag. Att byta lösenord då och då och välja bra lösenord kan vi inte bli tillräckligt ofta påminda om, tycker jag – som själv fick en påminnelse i och med denna temadag. Att det är fredag påminner mig vissa kollegor om på olika sätt – en ikläder sig fredags-tischa, en heter Fredag. Men den här fredagen, veckans sista arbetsdag, höll på att inledas med en stor kris på avdelningen: fredagsbullarna hade inte levererats på morgonen! Ett fasligt detektivarbete inleddes – R och jag letade bullar, jagade eventuella bulltjuvar etc – men till sist, TILL SIST kom de, aningen försenade. Krisen nådde nästan upp i klass med förra veckans mjölkkris när mjölken till kaffet plötsligt tog slut och alla kaffe-med-mjölkdrickare bara sprang omkring och jämrade sig. Eh… vad hände med att gå och HANDLA en liter mjölk alldeles på eget bevåg..?

Detta bildspel kräver JavaScript.


Mitt nyhetsbrev kom ut för första gången i år,
tillika på mycket länge, idag på förmiddagen. Jag var nervös innan. Skulle det vara svårt att få ihop nåt? Skulle tekniken krångla? Skulle nån hävda att nåt var fel? Skulle ens nån komma ihåg att jag brukade göra ett nyhetsbrev innan sorgen lappade till mig i höstas? Redan efter en kort stund kom kommentarer och Gilla-tecken, besöksstatistiken visade ett kontinuerligt stigande antal – och tack dök upp. Ordet tack är ett synnerligen underanvänt ord. Det är så litet och enkelt, men betyder så mycket. Så TACK eventuella kollegor som läser här! (Jo, jag vet ju att det händer att ni gör det.)

Kritstrecksrandig kostym ärm

Mannen R har alltid Uncasual Friday på jobbet. Vid ett av dagens möten fick jag äran att ha honom till bordet. Eller tvärtom..?

Nån lunchmacka glömdes inte hemma idag, men lunchen blev lite hipp som happ på grund av ett möte mitt i lunchtimmen. Det är sånt som händer när många är inblandade och det är svårt att hitta lediga tider i kalendrarna. En bonus var i alla fall att få sitta bredvid mannen R som för egen del har infört Uncasual Friday – han var iförd kritstrecksrandig kostym. Annars har den här min andra arbetsvecka efter sorg och semester flutit på bra. Det har varit mycket att göra, men jag har inte haft för mycket att göra och stressen har legat på bra nivå för mig. Nästa vecka kan det dock bli ett ännu högre tempo eftersom vi från onsdag ger våra studenter möjlighet till ett programpaket inklusive en e-posttjänst. Och som du vet har ju inte Uppsala universitet särskilt få studenter…

Men nu är det fredag kväll och jag är ledig ända till måndag morgon klockan åtta. I kväll far jag först runt med en trasa i badrummet och duschrummet/toan innan jag häller ner mig i min läshörna i arbetsrummet – en mycket försummad hörna på sistone! – och avnjuter min bok på gång tillsammans med fredagsöl och bågar. Jag har packat min rygga, för lördag och söndag ska jag tillbringa med Fästmön hos Fänriken. Planerna för dagarna är ännu inte fastställda. Jag hade behövt åka och köpa kläder, men det lockar mig inte alls.

Diplom Antikkunnig på Värmdö

Jajamens! Jag var antikkunnig på Värmdö igår.

Innan jag avslutar det här inlägget måste jag få framhäva mig själv ytterligare. Igår var det torsdag och jag satt som klistrad vid Antikrundan och amatörvärderade. Och kan du tänka dig – jag fick diplom som Antikkunnig igår! Däremot borde jag inte få diplom i geografi för Antikrundan visades från Värmdö rent generellt, inte bara i Gustavsberg. Gustavsberg är huvudort där, men enligt diplomet var jag… på Värmdö.

 

 

 

Men NU är det väl ändå dags att hälla upp ostringarna och the flamin’ hot ostbågar och ställa ölen på kylning, eller hur??? (Skura våtutrymmena först, var det ju!..)

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

