Tisdagen den 17 januari 2017: Snaggat, hängigt och roligt


 



Kära dagbok…

 

Nyklippt

Snaggad!

Igår var det tydligen Hårklippningens dag. Såväl Fästmön som jag blev snaggade, dock inte samtidigt och av samma hand. Nu har jag inte hunnit träffa Anna än, men viss information via sociala medier ger en vink om att ganska mycket av hennes hår klipptes. Själv låter jag M ta fram rakhyveln och köra i nacken. Jag vill ha riktigt snaggat där, medan det ovanpå huvudet mest rensas ur. Jag har samma typ av kalufs som pappa – han klippte sig regelbundet och in i det sista. Därför bokar jag alltid ny tid efter varje klippning och det är sex veckor mellan gångerna jag snaggas.

 

Böckerna Kärleken till livet och snövit ska dö

Bokbyte igår från en stjärna till Snövit.

Det blev inte så väldigt mycket kväll kvar till ingenting igår, men jag läste ut Marie Fredriksson-biografin, fortsatte att irritera mig över att jag inte kan prata med mamma om boken och började läsa en julklappsdeckare som jag fick av vännen FEM. Författaren är tyska och en helt ny bekantskap för mig, så det blir spännande. Boken har förresten börjat just med att en dubbelflickmördare har avtjänat sitt fängelsestraff, släppts ut och återvänt till sin hemby.

Nattsömnen blev sönderhackad igen. Jag fick också nån obehaglig känsla av att en infektion är på väg, för jag frös och nös. Dessa ständiga uppvaknanden om nätterna är emellertid värre än att nysa och frysa.  De gör mig trött när det är dags att kliva upp ur sängen på morgonen. I morse skärpte jag till mig och kom iväg i tid – utan att frysa och nysa nåt nämnvärt – för det var dags att köpa ny parkeringsbiljett. Sånt kan ta lite tid. Parkeringsautomaten är inte världens snabbaste…

 

MacIntosh SE/30

Jag jobbar på en modääärn IT-avdelning…

Arbetsdagen har i princip inneburit två ting: möten och att skriva. Det finns inte så mycket mer att säga om det, mer än att det var roligt. Jag har faktiskt väldigt roligt på jobbet, det är sant. (Till exempel hittar en roliga saker här – se bilden intill!) Ofta är det också högt tempo och det gillar jag. Ibland kan det förstås vara negativt med stress. Just nu fungerar det oväntat bra för mig och det är jag glad över. Jag har hellre för mycket att göra än för lite, men det kan bli förstås bli tufft ibland när en är så stressad att en knappt hinner med toabesök och lunch. På tal om lunch väntar ett spännande möte vid morgonens lunch. Jag ska träffa en gammal bekant och en ny. Möten med människor är också en del av mitt roliga jobb! I vanliga fall äter jag numera lunch på kontoret – yoghurt och ostmacka. Jag pallar ännu inte lunchrestaurangens sorl. Då tar jag hellre en halvtimme i lugn och ro vid mitt besöksbord tillsammans med min bok på gång. Jag stänger dörren och på så vis markerar jag att jag vill vara ifred. Det funkar! Men i morgon blir det utelunch med thailändsk touch.

Efter jobbet stannade jag till vid Tokerian för att veckohandla. Som vanligt mötte jag Lucille där. Detta fick till följd att jag nästan, men bara nästan, glömde köpa mjölk. Jag inhandlade även tre förpackningar Keldasoppor som var på extrapris. Min mamma brukade blanda tomat- och svampsoppa när jag var barn och en sån måltid blir det framöver. Somliga rynkar säkert på näsan åt det, men jag har testat på en sån näsrynkare och maten blev helt godkänd. I kväll blir det emellertid bara vanlig mild tomatsoppa med nån ostmacka till.

Tre Keldasoppor

Dagens fynd: tre soppor.


Jag har betalat en räkning
samt rivit lite i pärmen med mammas viktiga papper. Nån sluträkning på hennes el har ännu inte kommit, vilket oroar mig lite. Men Vattenfall är kända för att vara lite osmidiga och osnabba i sin hantering. Jag minns hur det var när pappa hade gått bort och elavtalet med räkningar skulle ställas om till min mamma. Det kom papper som krävde pappas underskrift… Himla lätt när han var död – NOT! Och väldigt okänsligt.

 

Vissen växt

Den ser lite vissen ut, men är det OK att häckla den för det?

I kväll blir det Veckans brott klockan 21 på SvT 1. Denna veckas TV-tidning ger inga större överraskningar. Den som vill se USA:s nye president installeras kan kika på fredag på TV 4 eller SvT1 vid 18-tiden. Själv är jag totalt ointresserad, men slås av hur OK det verkar vara att driva med hans utseende. Nu tycker jag att karlns åsikter är helknäppa, fast därifrån till att häckla hans hår och ansiktsfärg tycker jag är att sänka sig lågt. Det gör vissa journalister och jag tar mig för min panna och tänker att det verkar passera bara för att det är Donald Trump. Då får en visst bete sig på vilken sandlådenivå som helst. Även om han själv gör det rätt ofta kan jag tycka att vuxna, högskoleutbildade svenska journalister borde ha bättre vett än att kräla i sanden.

I morgon träffar Lars Lerin Thorsten Flinck och på torsdag går Antikrundan från Gustavsberg. På fredag börjar en ny brittisk kriminalserie klockan 22. Eller ny och ny, den är från 2011. På lördag tänker jag glo på Gunnel Freds dag på Slottet klockan 20 och på söndag klockan 21 går andra delen av Innan vi dör. Den svenska kriminalserien började riktigt bra i söndags, tycker jag. Samtliga går på SvT1.

SÅ. Nu behöver du inte lägga ut 13 pix på en TV-tidning – ifall du har samma smak som jag… Dags att fixa soppa, tror jag…

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Sociala medier, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tisdagen den 17 januari 2017: Snaggat, hängigt och roligt

  1. Ohoo, den gamla Mac:en 😄 Den minns jag!
    Skönt med klippning, saknar mitt korta hår ibland.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Asså jag hade ingen sån gammal SE, men ett stort schabrak som hette Quadra, kostade fem miljoner och som blev stulet på jobbet!
      Jag måste ha kort hår och klippa mig ofta – mitt hår är som ogräs annars: det tar över…

      Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

