Lördagskväll den 14 januari och Tulpanens eftermiddag 2017: Förnimmelser, dofter och förskönat hem


 



Kära dagbok…

 

Marie Fredrikssons och Helena von Zweigbergks bok Kärleken till livet och en mugg kaffe

Ett av mammas hårstrån föll ur boken Kärleken till livet…

Tro inte för en sekund att jag fullt ut accepterar att lilla mamma är borta. Jag saknar henne och tänker på henne varje dag och helgerna, speciellt söndagar, är saknaden som störst.  Nån rapport om vad som orsakade mammas död har jag heller inte fått ännu. Det ger mig inte mamma tillbaka, men kanske skulle det vara en hjälp för mig att acceptera faktum. Jag vet med mitt förnuft att mamma är borta. Samtidigt kan jag få förnimmelser av hennes närvaro här, märkligt nog. Starkast är förnimmelsen vid en av mammas möbler som fick flytta till Uppsala. Varje gång jag passerar den känner jag doften av mammas parfym. Märkligt… 

I morse började jag på allvar läsa Marie Fredrikssons och Helena von Zweigbergks bok Kärleken till livet. Det var en julklapp 2015 från mig till min mamma. Jag är så ledsen över ytterligare en bok som vi aldrig får tillfälle att prata om. Jag vet att jag frågade mamma vad hon tyckte om den och hon svarade:

”Mjaaa…

Mer blev inte sagt – jag ville låna och läsa den först. Jag kom att tänka på det när jag läste i morse och ett av mammas hårstrån föll ur boken. Lilla mamma, du finns alltid här ändå!

 

Kalkonfilé och potatisklyftor med sås, ett glas vin och en öl.

Lördagsmiddag med både vin och öl.

Jag lagade mat igår kväll – slå på trumman! Min ugn har börjat krångla på olika vis, men den fixade i alla fall till potatisklyftorna. Ovanpå spisen provade jag min nya stekpanna. Även den klarade av att fixa maten – kalkonbröstfilén blev jättebra. Jag öppnade ett Zensavin och drack två glas till maten, eftersom det ju trots allt var lördag. Och till matlagningen sprättade jag en öl. Måltiden intogs solitärt, för Fästmön har jobbarhelg. Men jag hade sällskap av böcker och TV, för jag hann precis bänka mig i bästefåtöljen efter disken för att se Sofia Ledarps dag av Stjärnorna på Slottet. Ärligt talat hade jag lite svårt att se henne som en stjärna, men hur det än är blir programmen väldigt bra och deltagarna bjuder verkligen på sig själva.

Bok, kaffe och konjak

En rejäl konjak till kaffet och boken blev det eftersom korken till flaskan gick sönder.

Resten av kvällen läste jag. Jag läste ut Louise Penny-boken och tyckte att det var den bästa hon har skrivit, åtminstone av dem som jag har läst. Vid närmare efterforskningar har det nämligen visat sig att hon har gett ut hela tolv böcker i serien om kommissarie Armand Gamache och sex av dem är översatta till svenska och utgivna här. Detta var fjärde boken i serien, vilket betyder att jag har minst två till att jaga rätt på. Till boken drack jag svindyrt pressokaffe och så unnade jag mig en rejäl konjak, för ovanlighetens skull! Konjaken var också en julklapp från mig, men till min pappa. Eftersom han gick bort sommaren 2006 måste konjaken ha varit minst elva år gammal. Inte hade jag tänkt ta så mycket som jag gjorde, men korken – som var av kork – till flaskan gick sönder. Inget att spara på alltså. Hur som helst var det väldigt gott med ett glas Svart Renault.

Jag ilsken i Nemi-tshirt

Jag vill sova om nätterna, inte vibrera ikapp med grannens tvättmaskin.

Klockan var närmare halv ett när jag kröp till kojs. Just då, halv ett på natten, tyckte nån i flerfamiljshuset att det var OK att starta en tvättmaskin. Det är inte första gången det tvättas på märkliga tider. Sist vi fick information från BRF-styrelsen stod det klart och tydligt att det ska vara tyst mellan klockan 23 och 7. Nu tycker jag att det är väldigt svårt att det ska vara tyst-tyst mellan dessa klocklag, för till exempel behöver en ju tvätta sig på morgonen. Men en behöver fan inte starta en tvättmaskin mitt i natten!!! Nästan varje kväll, sent, tvättas det. Jag brukar få sätta på sovrums-TV:n för att kunna stänga ute det brummande ljudet, men vibrationerna i mitt hem kommer jag inte ifrån. Eftersom jag inte vet exakt vem i huset som inte kan läsa har jag klagat hos BRF-ordföranden ett antal gånger. Verkningslöst, uppenbarligen…

 

tulpan närbild

Tulpan i min vas på köksbordet.

En ny dag, med nya möjligheter och Tulpanens dag vaknade jag till runt niotiden. Sol ute, men sol inne och i sinne och hjärta uteblev. Jag njuter i alla fall av mina vackra blommor som står på köksbordet och ser vårliga ut. Tulpaner doftar ju inte nåt särskilt, men vackra att se på är de. Jag ska bli bättre på att köpa hem färska blommor varje vecka. Det är ett sånt enkelt sätt att försköna ett hem. En period för några år sen brukade jag alltid köpa gladiolus på lördagarna. Den traditionen slutade jag med när jag blev arbetslös, för då behövdes pengarna till annat än blommor. Men nu har jag möjligheten igen att unna mig denna njutning. Kanske blir det gladiolus nästa gång, därför..?


I fredags kväll förskönade jag ju förresten mitt hem
genom att sätta upp mammas fönsterlampor i köket. Bilden blev lite kass, så idag tog jag en bättre (?) bild så att du riktigt kan se en av dem nära. (Figuren som skymtar på en balkong i bakgrunden får du ignorera. Det är bara nån som tror att h*n inte syns när h*n röker eftersom h*n har hängt upp ett skynke på räcket. Att fönster kan spegla saker och att rök stiger var visst inte bekant, inte heller att skynken kan åka/blåsa? åt sidan.) Som bonus lägger jag också ut en bild på mitt nya, svarta diskställ. Jag tycker att det blev riktigt snyggt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Vid strykbrädan i gästrummet

Jag har sett ljuset ute – från strykbrädan.

Nog vet jag att jag borde ha gått ut i januarisolen idag, men att ta en söndagspromenad ensam är inte så roligt. Dessutom bråkar hälsporren med mig efter gårdagens besök i ett par, tre affärer. Jag har trots det sett ljuset idag. Det såg jag när jag stod vid strykbrädan och gjorde slut på den enorma hög som väntade på mig i gästrummet. Nu gör det visserligen ont i foten att stå också, nästan ondare än att gå, men mina kläder och dukar har inte lärt sig att stryka sig själva. Förresten tycker jag att det faktiskt är helt OK att stryka. Jag står och tänker och funderar samtidigt. Sen vet jag att folk har synpunkter på min strykning, men om ni skiter i vad jag gör så skiter jag i vad ni gör – min strykning gör ju ingen illa eller sjuk. Som rökning, till exempel…

 

Rostat bröd, ägg, kaffe och bok

Frunch eller brunch.

Det blev frunch eller brunch framåt 13-tiden. Sen har jag fräschat till mig och hoppat ur pyjamasbyxor och Nemitischa – och krupit ner i Pumamjukisbrax och ren hemmatischa. Nån stanna-inne-hela-dan-dag blir det emellertid inte. Jag måste gå ut med sopor, för mina sopor har inte heller lärt sig att ta rätt på sig själva. I kväll ska jag åka ut till Rushyes och hämta och skjutsa hem Anna. Hon har då jobbat ett av sina, i mina ögon, vansinniga dubbelpass, från klockan 7.30 till 20, med ett par timmars ledigt mitt på dan. Ledigheten mitt på dan är ganska värdelös eftersom hon inte hinner åka hem. Inte heller verkar det finnas nåt ställe där hon kan vila på jobbet mer än i personalrummet där det springs hela tiden. Usch för att ha det så! 


I afton är det premiär
för den svenska kriminalserien Innan vi dör på SvT 1. Den tänker jag titta på klockan 21. Sen är det dags att försöka sova – och jag kan ju alltid hoppas på att det blir utan ackompanjemang av nån tvättmaskin – för i morgon börjar en ny, härlig arbetsvecka!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

