Lördagen den 14 januari 2017: Prylar av värde och årgång


 



Kära dagbok…

 

Fiskvas från Trelleborgs glasbruk på framsidan av Antik & Auktion

Den gröna fiskvasen från Trelleborgs glasbruk såldes för nästan 500 spänn. Här syns den på omslaget till senaste numret av Antik & Auktion.

I den gångna veckan började årets säsong av Antikrundaninspelad i somras. Det är ett av mina favoritprogram, så självklart tittade jag. Men medan jag väntade på att programmet skulle börja bläddrade jag i senaste numret av Antiktidningen som hittat ner till min postbox. Jag blev så himla nöjd för på tidningens framsida fanns en grön vas som ser ut som en fisk. Enligt tidningen hade den lilla vasen från Trelleborgs glasbruk sålts för nästan 500 spänn. Varför jag blev nöjd? Därför att mamma ägde exakt en sån vas och när vi ”avslutade” mammas hem i november fick vasen en ny ägare i min bekanskapskrets. Roligt! Den nya ägaren valde vasen för att den var ovanlig och lite kul. Att den nu är värd en slant känns förstås extra bra.

 

diplom som Antikintresserad i Kristianstad

Antikintresserad är jag helt klart.

Antikrundan då? Tja, jag körde min gamla vanliga app och den fungerade hur bra som helst. Jag hade verkligen ingen lust att ladda ner ytterligare en app som SvT marknadsför, Duo, eftersom jag inte vill vara med och tävla, rösta eller så. Bara amatörvärdera i Antikrundan. En kan väl säga att det gick… sisådär. Jag har inte haft varken tid eller engagemang att förkovra mig under hösten, så jag värderade mest åt skogen. Ungefär tre fullpoängare tog jag trots allt. Det räckte emellertid inte mer än till ett diplom som Antikintresserad. Nåja, det är inte viktigt för mig att vara bäst i det här sammanhanget. Jag tycker bara att det är roligt och lärorikt att gissa vad ett föremål som presenteras i programmet kan vara värt.

När mammas hem skulle avslutas var det ganska många saker som inte fick följa med mig hem till Uppsala. Jag var tvungen att prioritera hårt. Samtidigt beredde det mig stor glädje att vissa av prylarna kom till nytta hos människor jag tycker om eller för människor som har det svårt. En av sakerna som fick följa med hem till mig är mammas drinkvagn, som ursprungligen var pappas mostrars (min farmors systrars). Därför tror jag att vagnen är finsk, men säker kan en förstås inte vara. Jag tycker att den är jättesnygg. Tyvärr står den i köket, vilket inte är den bästa placeringen, men ett smalt vardagsrum rymmer inte allt det borde.

Drinkvagn

Mammas drinkvagn har flyttat till köket i Uppsala.


Några andra saker jag inte kunde skiljas från 
var mammas samling av änglar. Under vinterns storhelger har änglarna fått paradera på ekbyffén, precis så som de gjorde till jul hemma hos mamma. Idag stoppade jag tillbaka dem i vitrinskåpet. Det var lite kul att göra en änglaparad och till påsk planerar jag en ägg- och äggkoppsparad. Kanske blir det också en liten parad av små söta dosor och askar framöver…

Änglar i vitrinskåp

Nu har änglarna paraderat färdigt och får vila till nästa jul i mitt vitrinskåp. De flesta av änglarna har varit mammas, men några stycken är mina.

 

Kaffe och boken Förbud mot mord

Morgon Förmiddagssyssla.

Julgransplundringen gick bra igår. Det betydde att jag kunde sova och slappa länge idag. Jag sov faktiskt ända till klockan nio! Som vanligt gjorde jag kaffe och tog med mig in till sängen. Där låg jag sen och läste en god stund. När jag sover för länge får jag huvudvärk och det vaknade jag med idag. Dessutom har jag varit yr hela dan och det är rentav läskigt – det känns som om jag är påverkad. Jag kan knappast vara påverkad från igår för det blev faktiskt bara ett glas rött – och en öl endast i tanken. Så småningom krälade jag ur sängen och gjorde lite nytta här hemma. Det behövde dammsugas och tvätt skulle vikas. Den strykhögen jag har just nu har betoning på hög, men eftersom jag tvättar ännu mer i skrivande stund tänker jag inte ta itu med strykning förrän i morgon.

Rutiga pyjamasbyxor och randiga strumpor

Stilikonen var i farten här hemma, men när jag skulle hämta Anna hoppade jag förstås ur hemmastassen och satte på mig nåt mera lämpligt.

Vid 13.30-tiden hoppade jag ur hemmastassen och flög över till Fästmön för att skjutsa henne till jobbet. Hon känner sig inte heller helt kurant, så vi får hoppas att vi inte åker på nåt elände. Ingen av oss kan vara hemma från jobbet just nu.

Det var kallt idag och det snöade lite fram på eftermiddagen. På vägen hem från Rushyes stannade jag till vid ett av stans glasbanker för att fylla på mitt vinskåp och för att kompletteringshandla lite. Nu har jag köpt hem mat till i morgon också! Imponerande, eller hur?!

I kväll ska jag steka kalkonfilé i min nya stekpanna. Till pippin serverar köket i New Village potatisklyftor med skal samt hot béarnaisesås. Självklart ska en flaska rött från vinskåpet korkas upp. Jag tror inte att jag väljer nåt av de viner jag köpte idag, men det kan bli ett zinfandelvin. Jag tycker att de är goda och fylliga – och faktiskt är de ofta inte italienska utan amerikanska. Men zinfandel är ursprungligen en italiensk druva, förstås. De viner jag köpte med mig hem idag är dessa:

Fyra flaskor italienskt vin: Zensa primitivo, Capitel de 'Roari Amarone, Ca' Marrone Appassimento och Ricossa Barolo.

Fyra italienare fick följa med hem. Från vänster: Zensa primitivo, Capitel de ‘Roari Amarone, Ca’ Marrone Appassimento och Ricossa Barolo.


Jag har provat två av vinerna tidigare, 
men i tidigare årgångar – det längst till vänster och det längst till höger. Det ska bli spännande att jämföra!

Tulpaner på en tulpanduk

Tulpaner och tulpanduk – jag går in hårt för att fira Tulpanens dag i morgon!

Så många fler saker behöver jag inte just nu, men på dagens lilla shoppingtur inhandlade jag i alla fall ett nytt diskställ, bestickkorg och diskunderlägg. Det jag har är sunkigt och har stått här i evigheter. Det är helt enkelt ofräscht och omöjligt att få rent – vi har så enormt kalkigt vatten här. Diskunderlägget går att tvätta, smart nog.

Massor av prylar finns här, ja, men i morgon är det faktiskt Tulpanens dag. Jag köpte två buketter tulpaner till köksbordet. Där står de så fint på den matchande tulpanduken. Snacka om att gå in för firandet…

Nu har tvättmaskinen tystnat och jag ska hänga rena jeans. Därefter blir det matlagning med tillhörande matlagningsöl, för nu är den tilldelade portionen lördagsgodis sedan länge slut och jag behöver äta nåt med mer substans. Igår fick jag förresten en kallelse till hälsoundersökning, nåt min arbetsgivare erbjuder alla som fyller 50, 55 och 60 i år. Innan en går dit ska en fylla i ett antal enkäter om mat- och dryckesvanor, livsstil etc. Redan där, när jag tittade på frågorna, insåg jag att jag måste skärpa till mig och äta mindre godis och mer och bättre mat. Ja, ja, nu när mamma inte finns här att tjata på mig får jag väl tjata lite själv, dårå…

Godis vid tangentbordet

Tilldelningen av lördagsgodis är slut sen länge.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördagen den 14 januari 2017: Prylar av värde och årgång

  1. etuna1 skriver:

    Länge sedan jag kommenterade…så nu är det dags! 🙂
    Jag och sambon håller också på att skiljas från saker just nu i och med flytten. Vi flyttar till en större lägenhet men det känns som om det är hög tid att rensa. Det mesta skänker vi till Retuna. Det är en återvinningsgalleria där olika företag/affärer tar hand om det man skänker. Där finns det en affär som säljer beg. sportprylar, en som säljer byggmaterial, en möbelaffär, etc etc. Man lämnar dock in allt på ett enda ställe så sorterar de sakerna till rätt affär! Superbra!

    Ha det bra! Kram!

    Anledningen till de glesa kommentarerna är förresten också flytten. Vi ägnar kvällarna (och dagarna på helgen) till att tapetsera och greja. Vi är ju inga proffs direkt så vi får lära oss mycket under tiden. Nu är vi dock i gamla lägenheten men i morgon bitti åker vi med nästa lass grejer och fortsätter renoveringen….

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är bra att rensa ut vid flyttar. Så mycket skönare att rensa själv än att andra måste rensa massor sen när en är borta… Jag hade ”tur” att mamma hade rensat så bra och mycket vid flytten 2010. Nu blev det hanterbart. Men det var förstås mycket ändå – ett helt liv inkl. saker från mina morföräldrar och mina farföräldrar. Jag hade emellertid stor och god hjälp av två klasskompisar och Fästmön.

      Hoppas det går bra för ermed renovering och flytt! Det var ett tag sen jag ägnade mig åt renovering. Lite träning på flytt fick jag i slutet på sommaren när Fästmön flyttade.

      Allt gott till er och kramar!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

