Söndag kväll den 8 januari 2017: Slutet gott, allting gott?


 



Kära dagbok…


Mitt jullov går mot sitt slut. 
Nu har jag haft semester och flexledigt och röda dagar i över två veckor. I morgon är det dags för allvaret och vardagen igen. Jobbet! Jag har haft en bra ledighet och ett gott slut på den med Fästmön i helgen. Och om slutet blir gott blir väl allting gott, eller?

Stjärnor

Jag har haft ett gott slut på min ledighet. Då blir väl allting gott..?

 

Såser på Taco bar.

Såsig söndagsmiddag.

I helgen har vi ätit gott, framför allt och vi har läst, druckit ett gott italienskt vin och ett gott amerikanskt, pratat, fikat, gått på loppisar och en och annan vintageaffär. Jag har fyndat en liten Musse Piggburk, Anna ett ”skynke”. Det har varit skönt att få slappa lite tillsammans, men det känns som om helgen är för kort – som alltid. Idag avslutade vi den med att handla lite och käka söndagsmiddag på Taco Bar innan jag skjutsade hem en fullastad Anna (minus hennes armbandsur som ligger kvar här) till Fänriken. Då känns det så där extra tomt här hemma. Men när vi satt och åt ringde mammas väninna M så jag ringde upp henne när jag kom hem. Det blev ett samtal på nästan 45 minuter. Det är så roligt att ha kontakt igen!

Vatten med limeklyfta

Idag blev det ingen alkohol till maten, utan bubbelvatten med limeklyfta.

Det var en rätt grå dag idag, till skillnad från gårdagen som var solig men kall. Jag ljög förresten när jag sa att det inte hade fallit en flinga under natten mellan fredag och lördag. När vi kom ut till garaget på lördagen var det tur att jag trots allt hade släpat med mig lill-skotten så vi kom in till bilen. Sen kom min garagegranne med större doningar och tog lite bättre tag utanför min port, gulligt nog. Temperaturen har nu stigit och ligger runt nollan. Väderappen snackar om REGN i morgon. Alltså det här vädret… Det är väldigt skönt med dunjacka, emellertid. Jag har varit så frusen och kanske är det också på grund av att jag faktiskt har förlorat lite fett. Dunjackan är numera enorm, men det gör inget. Desto värre är det med min favoritsnyggtröja som är ENORM och flaxar i luften både fram och bak. Varför har jag inte köpt nån ny tröja de här dagarna? Nu har jag bara en som är OK och sen två luvatröjor som inte är trasiga men inte heller snyggtröjor – varav den ena har varit lilla mammas.

Ingen alkohol har det blivit idag, för i morgon bitti ska jag upp tidigt och åka till jobbet igen. Från och med i morgon blir det till att tänka på vad jag stoppar i mig också. Jag har räknat med att gå upp ett par kilon, men jag ska definitivt inte gå upp alla 20 som jag har gått ner!

Yoghurt med kanel

Det ska bli yoghurt till lunch.

Nu ska jag göra matsäck till i morgon lunch. Det blir två ostsmörgåsar med tomat och så ska jag släpa med mig en liter yoghurt – vi har ett litet pentry med en kyl i hörnet där jag jobbar. Jag ska göra mig sängklar tidigt i kväll, så att jag kan se premiäravsnittet av norska dramaserien Valkyrien klockan 21 på TV4 i horisontalläge. Innan dess kanske jag hinner glutta på gårdagens avsnitt av Stjärnorna på Slottet, ett program som ligger och väntar på min DVD-hårddisk. Jag såg första avsnittet när Magnus Uggla var värd och det var riktigt trivsamt. Jag gillar att få veta nya saker om kända människor, men jag gillar också att se vad de äter, vad de väljer för aktiviteter och framför allt – att det är trivsamt och inget barnsligt tjafs. Slutet gott allting gott, tycker jag.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

