Ett rött vin: Sun Gate Zinfandel 2015


Ett inlägg om ett vin.


 

Sun Gate Red Zinfandel 2015

Runt och gott med lång eftersmak – det här zinfandelvinet passade utmärkt till kyckling.

Nä, ett gott vin behöver inte vara italienskt, men det brukar hjälpa. Igår på Akropolis Bistro & Bar valde vi ett kaliforniskt, alltså amerikanskt, zinfandelvin. Det är en underdrift att säga att restaurangens vinlista gjorde mig besviken – en grekisk restaurang utan ett enda grekiskt vin…

Fästmön och jag valde därför en flaska Sun Gate Zinfandel 2015 till huvudrätten. Vinet skulle passa till ljust kött. Det gjorde det. (Det passade även till smaklöst kött.)

Vinet finns inte att köpa på Systembolaget utan är ett restaurangvin. Priset, 310 kronor för en flaska, var därför rätt högt.

 

Så här skriver Pernod Ricard Sweden om vinets smak och doft:

Generös fruktig smak med inslag av viol, björnbär, blåbär och vanilj. Doft: Björnbär, röda bär och kaffe.

Jag tyckte om vinets smak och fyllighet. Det passade alldeles utmärkt till kycklingen och det hade en ovanligt lång eftersmak.

Zinfandeldruvan är en av mina favoritdruvor och den har faktiskt italienskt ursprung. Druvan kommer från Apulien och anses ha följt med emigranter därifrån til Kalifornien. Vinet görs med malolaktisk jäsning där äppelsyra görs om till mjölksyra. En del viner jäses med jästsvampar och bakterier, men med den här processen används enzymer. Detta gör vinet mjukare och rundare och det kunde vi verkligen njuta av igår.

Toffelomdömet blir det högsta, trots att jag också tycker att priset var i högsta laget.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

