Nyårsafton 2016 och Nyårsdagens morgon 2017: Inga sura miner, men söta katter


 



Kära dagbok…

 

Citroner i rosa skål

Inga sura miner här, men nyårsraketer är inte snällt mot djuren.

Några sura miner var det inte här igår på nyårsafton,
men en tredjedel av katterna var livrädd för nyårsraketerna som jag tyckte sköts av alldeles för nära husknuten. Jag kan bara hoppas och tro att mitt eget hus står kvar när jag återvänder idag. För hur det än är med min trivsel är det ju där jag och min postbox bor. Fyrverkeri är vackert, men oj så rädda en del djur – och människor blir. Mini sprang in mellan badkaret och väggen och låg där och tryckte i flera timmar. Jag själv tycker att färgerna är vackra – och det verkade Tisslingarna (Citrus och Lucifer) också tycka. Ljudet kan jag och mamma Mini däremot vara utan. Yngste bonussonen ville inte ens gå ut och tittapå  nyårsraketerna, vi nöjde oss med att stå i fönstren och glo. Han sammanfattade det hela rätt bra när han, 14 år ung, sa att sånt här växer en liksom ifrån… Ja, en del av oss gör visst det, medan andra (fulla?) vuxna och ungar tycker att det är barnsligt roligt att låta pengar gå upp i rök. Lika… meningsfullt som att röka, nästan. På tal om att röka har jag tre paket Nicorette inhalator med ampuller till salu billigt om det är nån som vill sluta röka! Just saying…

Nyårsaftons dag var en ganska grå och trist dag. Medan somliga jobbade och slet i sitt anletes svett skalade andra potatis, satt vid datorn och läste. Och några vilade mest…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det mest äventyrliga för min del under nyårsafton 
var att pirater härjade i farvattnen ovanpå Elias bokhylla. Piraten tog sig galant upp med ett skutt, men sen, när piraten skulle ner igen, blev det värre. Tur att Toffelhänderna kunde lyfta ner piratynklingen… (Det var för övrigt samma pirat som satte sig grensle över Fästmöns pepparkakshus i en hylla i vardagsrummet och sen inte kom loss.)

Detta bildspel kräver JavaScript.


Anna anlände vid 17-tiden 
och jag hasade bort till busshållplatsen för att möta min kära i mörkret och smällandet. En och annan kufisk figur mötte jag, men vi klarade oss helskinnade hem. Anna dukade så fint med linneduk, kandelaber och silversnöre – dekorationsstjärnorna hade visst kommit bort i flytten, men vi tog sockerstjärnor på desserten i stället. Tillsammans med grabbarna åt vi en utsökt trerättersmåltid bestående skaldjurspaté med limeaioli (grabbarna fick toast), lax och hasselbackspotatis samt chokladpudding med grädde och stjärnor. Vi drack ett lätt vitt vin till för- och huvudrätt (grabbarna drack Pepsi) och kaffe till desserten.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Massor med godis, ostar och snacks hade vi köpt, 
men medan jag röjde undan det värsta i köket somnade arbeterskan på soffan. Jag tillbringade därför min nyårsaftonskväll med att glo på ett program om Hitler och nazismen på TV10. Psychotomtarna smög på mig…

Psychotomte

Psychotomten smög på mig.


Strax före tolvslaget puttade jag på min kära
och vi lyssnade på Tennysons dikt från Skansen framförd av Pernilla August. Vi skålade inte vid tolvslaget. Anna skulle ju upp och jobba tidigt OCH dubbelpass idag. När smällandet avtagit och Mini kommit lite till ro gick vi till sängs och slocknade ganska snabbt. I alla fall jag och Citrus… Jag hann få iväg var sitt nyårs-sms till bonusdöttrarna först.

Citrus med svansen

Citrus och jag slocknade ganska snabbt.


I morse var det fyrfota busliv tidigt, 
men sen avtog buset. Jag sov till klockan var närmare halv tio. Nu har jag suttit vid ett duklöst köksbord – vad är det med katter och bordsdukar??? – och skrivit det här inlägget. Tisslingarna har sprungit in och ut på ballen*, men nu vilar de igen. Jag ska strax väcka Elias så vi hinner äta frukost och göra oss i ordning innan vi traskar iväg till mormor. Jag har tråkdisk kvar att ta tag i också – kastruller, plåtar och vinglas. Det är lite kallare idag och soligt. Efter mormor går vi över till New Village och hämtar Clark Kent** så att vi kan tuffa ut till Rushyes och hämta hem Anna klockan 20 i afton.

Citrus i sängen

Slökatt på nyårsdagen…


*ballen = balkongen

**Clark Kent = min lille bilman

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

