Fredag kväll den 30 december och nyårsaftons morgon 2016: Gott gotti gott gott


 



Kära dagbok…


Nej,det blir ingen årskrönika, 
ingen sammanfattning av året 2016. Det finns nämligen bara två saker att säga om mitt 2016 – en bra sak och en dålig sak. Resten av året är inte värt att nämna. Så jag skriver ett  vanligt dagboksinlägg denna nyårsaftons morgon där jag sitter i kökssoffan hos Fänriken, mellan två kattflickor. Killarna sover ännu och Fästmön har för länge sen åkt och jobbat. Jag själv halkade hit igår eftermiddag. Annas uttryck att se ut som en tamburmajor med alla kassar och väskor stämde perfekt: jag hade datorväskan i ena handen, en kasse med öl och efterjulklappsböcker (livets nödtorft?) i den andra samt min ryggsäck som hela tiden åkte ner från högeraxeln.

Böckerna Dödsdrycken Kärleken till livet Vänd dig inte om Ingenting är glömt

En del av livets nödtorft – böcker. Här de fyra efterjulklapparna till Anna och mig: Dödsdrycken och Kärleken till livet till Anna och Vänd dig inte om och Ingenting är glömt till mig.


Kort sagt var det ett… inte svart men ganska grått moln
över mitt huvud när jag anlände. Det var TUR att Anna och Elias hade varit och handlat och köpt alldeles färska chokladmunkar. Du vet så där färska att de smälter i munnen. Jag gillar egentligen inte munkar, men den jag fick igår var… underbart god. Så… FLER MUNKAR TILL FOLKET! MED CHOKLAD. (På munkarna, inte folket.)

Kaffe, chokladmunk och kaka

Molnen skingrades med kaffe och färsk chokladmunk.

 

Salta pinnar

Salta pinnar är gott till öl.

Plötsligt var det dags för snacks och fördrink i form av var sin öl. Det upptäcktes att Lucifer och Citrus gillar salta pinnar, men inte Mini. Lucifer försökte dessutom sno öl av mig, men det lyckades han inte med. Sen lagade vi mat. Anna Panna stekte fläsk 1966, nej 2016, jag stekte kalkon, ugnen värmde potatisklyftor. Ett glas rött till anrättningen gjorde att maten slank ner fint. Katterna fick egen mat, på golvet.

 

 

 

Anna läser reklam

Mormor Anna läser reakataloger.

Eftersom Anna nu jobbar tre dar på raken varav dubbelpass i morgon på nyårsdagen tar vi det mest lugnt. Igår kväll glodde jag på sista delen av Fröken Frimans krig medan ”mormor” satt och läste reakataloger med en julklappaspläd över axlarna… Vi försökte komma i säng i hyfsad tid, vilket vi naturligtvis inte gjorde. Jag tror inte att Anna fick så mycket sömn i natt, dessvärre, så jag hoppas hon orkar jobba hela dagen. Medan hon gör det hänger jag med katter och grabbar samt förbereder nyårsmaten, vilket nästan inte går förutom att… det jag är bäst på när det gäller matlagning… skala potatis – TA-DAA! 

 

 

Nyårsafton har börjat grått. Jag tror att det ska regna idag, så jag släpar nog inte ut grabben förrän i morgon. Jag ska strax gå och väcka honom, enligt hans eget önskemål. Sen ska jag ringa Annas snälla mamma och L och önska gott slut på 2016.

Jag avslutar med några kattbilder inklusive en och annan hermelin – fast tvärtom i det här fallet: det är katterna som är fina, hermelinen som är ful. Under dagen kommer det kanske nåt litterärt inlägg. Eller också gör det inte det.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Ironi, Jobb, Mat, Personligt, Trams, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Fredag kväll den 30 december och nyårsaftons morgon 2016: Gott gotti gott gott

  1. Lisa skriver:

    Jag börjar med en svordom, grrrrrrrrrrrrrr…Hade skrivit mycket, och så blev det mörkt. Hej! Vill bara önska Dej och familjen ett gott slut på det här året, och ett ännu bättre 2017!! Fint att läsa att det börjat räta till sej med både det ene och andra.Tycker om att se alla kattbilder också. Såå söta! Kram ❤

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tekniken är inte alltid att lita på, tyvärr.

      Hoppas du får ett bra 2017! Jag själv mår, äter och sover bättre, men saknaden finns där alltid. Igår kväll fanns ingen mamma att ringa till vid tolvslaget och i morgon är det hennes namnsdag. 😥

      Kul att du gillar kattbilderna! Jag bor ju inte med katterna, men när jag träffar dem fotar jag dem en hel del.
      Kram!

      Gilla

  2. etuna1 skriver:

    Hoppas att ni får en trevlig nyårsaftonskväll och ett bra 2017! Vi vaknade kl 13.15 (!!!) idag. Så länge har jag inte sovit på 10 år tror jag…men å andra sidan så nattsuddade vi framför tv:n igår och jag tror att jag har någon slags infektion i kroppen sedan jul.
    Nu har jag dammsugit lite bland alla flyttkartonger medan sambon har gjort någon slags cheesecake till kvällen.

    Vi är själva ikväll och har, precis som ni, planerat att ta det ganska lugnt. Om vi orkar så tar vi oss kanske ut o kollar på fyrverkerierna men jag känner mig lite dubbelmoralisk då det gäller fyrverkerier. Det är fint och festligt men å andra sidan så förpestar de miljön och skrämmer såväl vilda som tama djur…så vi stannar nog inne i en tyst protest.
    Ha det bra o lycka till med matförberedelserna! Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Oj oj, hoppas du blir kry snart så att flytten går galant, Jobbigt att vara risig när en ska flytta, ju!..

      Maten och kvällen blev lyckad – maten dock inte min förtjänst. Se nytt inlägg.

      God fortsättning på det nya året och kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

