Då tänker jag på Sigrid


Ett inlägg om en bok.


 

Elin Olofssons bok Då tänker jag på SigridDen har stått sen i början av september i en av mina TBR*-hyllor. För 15 spänn följde Elin Olofssons bok Då tänker jag på Sigrid med mig hem från Erikshjälpen. Efter Stadserien, som bland annat beskriver Stockholm som en stad att komma till, ville jag bryta av med en bok om nån som vill komma från stan. På cirka ett dygn slukade jag den senare – pocketbokens pärmar är nästan varma fortfarande efter mina händer.

Hanna flyr från Stockholm och gifte kollegan Henrik som hon har ett förhållande med. Hanna reser norrut, till släktgården Storgårda i Gärningsberg. Pappa Bosse bor kvar däruppe, men inte på gården. När den gick till brodern Åke lämnade Bosse Storgårda på dagen och har sen dess knappt satt sin fot där. Jo en gång, när han kom för att berätta att han och familjen skulle byta efternamn från Johansson till Storgårda. Sen dess har det gått en livstid, nästan. Hannas farmor Sigrid sitter dement på Hemmet. Hanna besöker henne i hopp om att kunna ta reda på vad det var som hände egentligen med gården och farbror Åke. Samtidigt vill hon måla och laga sitt hjärta.

Det är ett helt underbart språk i den här boken. Det flyter fram som en stilla å och jag dras lätt och snabbt in i flödet. Ja, det är en snabbläst bok. Icke desto mindre har den ett djup. Ett antal trådar, aningen för många, knyts så småningom samman i slutet. Tyvärr har jag då redan gissat hur det ligger till. Inte heller blir jag överraskad av utvecklingen av Hannas kärlekshistoria. En debuterande författare vill ofta lite för mycket. Den här debuterande författaren har emellertid stor potential och jag ska läsa fler av hennes böcker.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


*TBR-hyllor = To Be Read, alltså böcker som ska läsas i hyllor

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Då tänker jag på Sigrid

  1. Ja, du vet ju hur min bokhylla ser ut, men, vet du vad, jag har faktiskt börjat lyssna på ljudböcker 🙂 Jag tar tipset till mig, ska se om den finns med i min ”ebokhylla”

    Gilla

  2. MarveW skriver:

    Jag gillar verkligen boken och har läst två ytterligare av samma författare. Tycker nog att den första är den som drabbade mig mest men det är något med Olofssons språk som är intressant.

    Gilla

  3. surridurr skriver:

    Låter intressant. Själv jobbar jag med en bok som heter ”Tusen gånger starkare”. Jag tror verkligen det är en bra bok. Om man är 15. Fniss, har hunnit bli några fler än så. Tycker inte om att läsa den……men SKA fortsätta. Fniss, kanske har jag läst ut den inom 4 år så mitt ena barnbarn som då blir 15 kan få överta den? Blir nog en och annan bok emellan, men så småningsom……kanske jag läst ut den!
    Kramis

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

