Annadagskvällen och tisdagsmorgon den 27 december 2016: Läsligheter och ledigheter


 



Kära dagbok…

 

Läsfåtölj med två plädar, godisskål och bok

Laddat för läsmys!

Det blev en annan sorts annandag än tidigare såna igår. Jag ville prova att vara ensam och passade på att vara hemma medan Fästmön jobbade eftermiddag och kväll. På hemvägen (ja, jag skjutsade henne) såg jag Annas snälla mamma och hennes L i bilen, så jag beslutade mig för att vänta med att ringa dem tills idag. I stället åkte jag hem och tvättade en knökfull maskin, värmde mat, tog ett par snapsar, en julöl och… laddade för ett par timmars mys i min läshörna. Mina bonussöner gav mig en skön pläd – likadan som den jag redan hade efter mamma (jag hade önskat mig en sån!) – så nu sitter jag varmt och gott i farfars gamla öronlappsfåtölj. Jag pressade go-kaffe och fyllde en godisskål till bredden, men se päronkonjaken jag fick av Anna i julklapp fick stå oöppnad i barskåpet. Maten åt jag bra av – en tallrik sill, ägghalvor och lax, en tallrik varmt med Janssons frestelse, kycklingköttbullar och kalkonetter – så jag fick bara ner ett par tre fyra fem tio bitar sötsaker. Jag inser att jag måste ta det varligt så jag inte går upp precis alla 20 kilon igen. Det är skönt att vara lättare, nämligen, särskilt som jag har ont i högerfoten och högervaden idag. Tur att det finns gott om liniment i min nystädade medicinlåda!

Det har blivit en del läst i julhelgen… 

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Per Anders Fogelströms autograf på ett av hans korrespondenskort

En hälsning från Per Anders Fogelström – och farfar! – trillade ut när jag slog upp den femte och sista delen i Stadserien.

Ja, ifall du har missat det läser jag Per Anders Fogelströms StadserieIgår kväll läste jag ut den fjärde delen och började på den femte och sista. Och kan du tänka dig… jag hittade en liten överraskning i Stad i världen! När jag öppnade pärmarna fann jag ett korrespondenskort med författarens adress och telefonnummer samt en autograf. Och så hade min farfar skrivit, med lite darrig hand, när och var han hade träffat Fogelström – på biblioteket i Norrköping 1973, samma år farfar gick bort. Det var en trevlig överraskning OCH en liten hälsning från farfar – även om det var farmors bok. (Detta påminde mig om att jag måste kontakta nån vid Södra begravningsplatsen i Norrköping angående graven och gravskötseln, men även att jag ska försöka ta mig dit i sommar med en blomma.)

Annandagens kväll avslutade jag sen framför TV:n där jag såg Höstsonaten av Ingmar Bergman med Ingrid Bergman och Liv Ullmann i huvudrollerna. Vilken film!!!

Kaffe och Per Anders Fogelströms bok Stad i världen

Morgonsyssla.

Idag är det vardag igen och tisdag. Jag har semester! Jag är ledig, inte sjukskriven! Nog har jag en massa planer för hur jag ska tillbringa de här dagarna, men jag vet hur det blir… Idag tänker jag i alla fall mest vara lat och jag började min första semesterdag med läsning och kaffe på sängen. När jag så småningom klev upp tog jag hand om gårdagens rena och torra tvätt, suckade över strykhögen och startade en ny maskin.

På förmiddagen ringde jag Annas snälla mamma och det var så roligt att höra att de gillade julklappen från mig och Anna – lika mycket som vi gillade deras. Vi fick var sin bok (<== boken jag fick) och var sitt presentkort från Hambergs fisk. Det var så underbart gott när vi hämtade mat därifrån sist att vi genast pratade om när vi skulle göra det igen. Nu blir det lättare att göra det.

Tvättmaskinen har jobbat färdigt för idag och jag ska hänga tvätt innan jag intar frukost med en Trisslott ur min och mammas vinsthög. Därefter ska jag göra en shoppingtur, men en del av turen väntar jag med tills efter jag har skjutsat Anna till jobbet. Nog för att jag har tillräckligt med grejor, fast idag blir det nyttosaker: jag ska köpa bilklädsel (den jag har är utsliten) och ett litet datumblock (det brukade jag alltid få av mamma i julstrumpan). Jag har planerat en shoppingdag tillsammans med Anna sen efter nyår, för jag lovade att köpa ett par nya jeans till henne i utbyte mot dem jag fick. Vidare ska jag titta på stekpanna (även den är utsliten trots att jag så sällan lagar mat…) och en extraflaska till min kolsyremaskin, men det kanske jag gör redan den här veckan.

Solen lyser, det blåser och i natt kom det snö. (Så dags nu…) Ha en kul dag!

Union Jack julkula

Ha en kul dag! Den här fina Union Jack-kulan fick jag av Anna i julklapp. Den hänger under måsen i vardagsrummet. Fågeln har lovat att inte skita på kulan.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Film, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

