Minns du den stad


Ett inlägg om en bok.


 

Per Anders Fogelströms bok Minns du den stadPlötsligt var jag på den tredje delen av  Per Anders Fogelströms StadserieI morse läste jag ut Minns du den stad, en bok som utspelar sig under de första 25 åren av förra seklet, det vill säga åren 1900 – 1925. Serien är helt underbar. Jag kan bara vara lite ledsen över att jag inte läste den tidigare, när farmor och mamma levde, så att jag kunde prata med dem om böckerna.

Huvudperson i den här boken är Emelie, dotter till Henning. Hon börjar arbeta som tvålflicka när hon slutat skolan som tolvåring. Genom hennes ögon får vi följa dels hennes eget liv, familjens och släktens utveckling, men även Stockholms och tidens. En del av familjen har fått det bättre. I samhället sker många reformer, till exempel rösträtt. Att det är typ 100 år sen åtta timmars arbetsdag infördes tycker jag vore nåt för dagens politiker och fackförbund att fundera över… Vidare utvecklas teknik och trafik, nåt jag som läsare noterar. Tiderna är svåra periodvis, men boken slutar ändå ganska ljust. Ibland känner jag mig dessutom tämligen besläktad med Emelie, dessutom…

Ytterligare en underbar bok i Stadserien, med fina person- och miljöskildringar och en historielektion som är engagerande.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


Här kan du läsa vad jag tyckte om..
.

Mina drömmars stad

Barn av sin stad

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

