Barn av sin stad


Ett inlägg om en bok.


 

Per Anders Fogelströms bok Barn av sin stadJag har tidigare konstaterat att Per Anders Fogelströms Stadserie är fantastisk. Böckerna är skrivna på 1960-talet, men beskriver Stockholms historia från 1860-talet och hundra år framåt. Nog tänkte jag bryta av med en nyare och modernare bok, men jag kunde inte låta bli att fortsätta. I morse läste jag ut den andra delen, Barn av sin stad. Serien har jag fått efter mamma som i sin tur fick den efter min farmor.

Denna den andra delen i serien kom ut samma år jag föddes (1962), men utspelar sig under åren 1880 – 1900. Först får läsaren följa Hennings änka Lotten. De egentliga huvudpersonerna är emellertid Hennings och Lottens barn August och Emelie. August är adopterad in i en finare familj, medan Emelie kämpar på i fattigdom. Emelie har emellertid arbete och genom det får hon bland annat vara med i Stockholmsutställningen 1897. Hon tar dessutom ansvar för den yngste brodern i syskonskaran, Olof, men även en annan pojke, så småningom. Genom främst Emelies ögon får läsaren se ett Stockholm i stor förändring vad gäller arbetsliv och byggande, framför allt. Lössen är vid den här tiden fortfarande en plåga, samtidigt som många ändå får det långsamt bättre.

Precis som i den första delen är skildringarna av miljön så målande och levande att jag ser det gamla Stockholm framför mig. Den här gången tycker jag att personporträtten har blivit ännu bättre också. Det känns som om författaren tecknar äkta människor.

Toffelomdömet blir det högsta. Och självklart började jag läsa den tredje delen i serien i morse!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


Här kan du läsa vad jag tyckte om...

Mina drömmars stad

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Barn av sin stad

  1. imsevimse skriver:

    Jag har läst hela serien för längesen. Mycket bra!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

