Fjärde advent 2016: Pyntat, pratat och matat


 



Kära dagbok…

 

Regnbågskula i taket

En ful krok blev finare med regnbågskulan.

Det blev en del vettigt gjort idag, tro det eller ej. Men allting går numera så långsamt, tycker jag. Jag har liksom knappt styrfart. I vart fall har jag försökt pynta lite mer. Med betoning på lite. Det innebär att jag har lagt på en röd duk på köksbordet, bytt till julservett i tyg och ställt fram en och annan tomte. Den fantastiskt fina regnbågskulan, en gåva från Fästmön för några jular sen, brukar hänga i min gran. I år ska jag inte ha nån gran. I stället fick jag leta en ny plats för kulan. En ful krok i taket, där min ljuskrona tidigare satt, blev genast finare när regnbågskulan hängdes upp i den!

På mammas lilla byrå, som nu står i min hall, har jag ställt en del foton på mamma och pappa. Där gjorde jag också lite julfint med ett hjärta med en tomte på och en liten tomtefamilj i trolldeg – tomtemor, tomtefar och ett litet tomtebarn. Tre. Som vi tre – mamma, pappa och jag. Min ursprungsfamilj. Den som inte finns längre. Bara jag finns.

Tomtefamilj vid foton av mamma och pappa

Jag ställde en tomtefamilj hos mamma och pappa på byrån i hallen.

 

Juluggla

Jag hade inte ro att läsa i eftermiddag, men julugglan skötte det åt mig.

Jag dammsög mitt hem på eftermiddagen. Till och med det gick trögt. Telefonerade med Anna mellan två varv. När dammsugaren var färdigsläpad runt hemmet var det sen eftermiddag. Eftersom jag hade glömt att köpa lussekatter igår när jag var och handlade, struntade jag i adventskaffet och tog en dusch i stället. Försökte läsa en stund, men ringde sen en vän som tyvärr inte svarade. (Jag har fått sms.) Därefter fick mammakusinen B och hennes A ett samtal. Vi pratade väldigt länge, men nåt skav i öronen fick jag inte. Vem ska jag annars prata med som har känt min mamma hela livet? Knappt hade vi lagt på så ringde min fasta telefon. Det var en väninna till min mamma som jag missat att informera. Såna samtal är alltid svåra och jobbiga, men faktum är att mammas adressbok var trasig, sidor fattades och nej, jag hade inte råd just då (i oktober) att också annonsera om mammas frånfälle i Corren så att de fyra (?) personer mamma fortfarande hade kontakt med där fick veta. Det är förresten så ovanligt att min fasta telefon ringer att jag inte hittade svaraknappen på den! Jag fick springa in i sovrummet och lyfta på luren i bordstelefonen…

Framåt kvällningen värmde jag resterna från igår och hällde även upp ett glas vin till. Jag var frusen och behövde bli varm. Adventsljusstaken i köket fick tändas två gånger, en vid lunchtid när jag åt frukost, och nu i kväll när jag åt middag vid mitt julpyntade köksbord.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Efter maten hade jag kraft nog att tillverka en lunchmacka till i morgon. Det gick ganska bra att äta i kväll, men jag måste också få i mig nåt i morgon.

Lunchmacka

Lunchmacka till i morgon.


I morgon eftermiddag väntar ett besök
på en av mammas banker där jag ska avsluta två konton. Sånt kan vara väldigt jobbigt. Jag har varit aningen dämpad och ledsen idag. Det kommer stunder och dagar när det känns lite extra tungt. Tillfällen när jag egentligen inte har lust med nånting, bara sitta och glo. För att försöka ta mig i kragen tände jag hästastaken i vardagsrummet och tog fram en av mammas och mina Trisslotter. Lite spänning i form av lottskrapande, en stunds läsning och andra och sista delen av Och så var de bara en på TV4 får avsluta min helg. Men det finns ingen mamma att rapportera utfallet av lotten till…

Hästastaken med fyra tända ljus och en Trisslott

Fyra tända ljus i hästastaken och en Trisslott fick avsluta min helg.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Film, Mat, Media, Personligt, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

