Fredag kväll den 16 december och lördag förmiddag den 17 december 2016: Knoppar, böcker, jul och andra kulor


Uppdaterat inlägg!



Kära dagbok…

 

Uppsalakula och amaryllis

Uppsalakulan och amaryllisen fick jag för ett par år sen av Anna. Den förra är skör, den andra är livskraftig och explosiv!

För ett tag sen noterade jag att det växte så det knakade i mitt stora vardagsrumsfönster. En av mina två gamla amaryllisar hade fått liv igen. Upp genom luften skjuter nu en hög stängel och på den finns en knopp som snart är redo att explodera ut i vackra klockor. Nä, en ska inte ge upp om växter! Jag vattnar dem och pratar med dem och nyper bort vissna blad och blommor – och i värsta fall snaggar jag dem.

Bredvid den livskraftiga amaryllisen hänger min Uppsalakula som jag fick av Fästmön (jag har fått amaryllisen av henne också!) i julklapp för ett par år sen. Den brukar i vanliga fall hänga i sovrummet, men eftersom jag grejar så mycket med mörkläggningsgardinerna där är jag rädd att den ska krascha. Därför fick den byta plats i år. Kulan och amaryllisen blev väldigt fina ihop, noterade jag igår kväll där jag satt i bästefåtöljen och läste. Kulan i sin skörhet tillsammans med den kraftiga och explosiva amaryllisen…

Julkkort från Åsa med familj

Tack för julkortet, Åsa med familj!

Jag fick årets första julkort igår. Tack Åsa med familj! Tyvärr kommer det inget julkort från mig. Typisk miss… Men i år blir det, som sagt, bara släkt och ett par av mammas goda vänner som får. Plötsligt var det nästan försent att posta julkorten och så skulle jag börja jobba. Jag skäms och beklagar.

Planerna för min lediga lördag är… att jag kanske ska riva lite bland julsakerna och eventuellt plocka fram ytterligare nåt. Jag vet inte. Det blir nåt att syssla med i eftermiddag.

När jag har skrivit det här inlägget ska jag försöka peta i mig nåt ätbart, typ frukost, innan jag halkar över till Tokerian. Jag har åtagit mig ett par handlingsuppdrag som bland annat omfattar kulor. Det är bara att låta kulorna rulla nu när jag har dem, så att säga! Och så ska jag baske mig köpa nåt till middag i kväll. Av nån anledning är jag i skrivande stund väldigt sugen på potatisgratäng så det får det bli. Det gäller att lyssna på alla sug- och hungersignaler här! Igår åt jag yoghurt och en macka på dan och popcorn och en öl på kvällen. Jag är saltsugen. Men totalt sett blev det alldeles för lite näring. Mina krafter minskar och nu behöver jag dem så jag orkar arbeta nästa vecka.

Kaffe och mina drömmars stad

Sedvanlig start på min lediga dag!

Min lördag började annars på sedvanligt ledig dag-sätt: kaffe och läsning på sängen. Jag vaknade väldigt sent – klockan var tjugo i nio. Kan jag redan vara helt slut efter två arbetsdagar?! I vart fall är jag evigt tacksam för Stör ej-funktionen på min mobil. Den är påslagen mellan klockan 22 och klockan tio lediga dar, klockan 22 och sju arbetsdagar. Tack vare funktionen hörde jag varken plonket från ivriga Wordfeudspelare som spelar när jag sover eller varningsljudet för sms – min företagshälsovård påminde mig vid åttatiden i morse om att jag har en tid inbokad på tisdag morgon. Liiite dumt att skicka ut såna påminnelser en tidig, ledig dag, kan jag tycka…

Per Anders Fogelströms böcker Mina drömmars stad och Barn av sin stad

Bokbytet puffade jag för på både Twitter och Instagram.

Jag läste ut den första delen av Per Anders Fogelströms Stad-serie i morse och bytte genast till del två. Det kan du läsa mer om i föregående inlägg. Sen puffade jag för mitt inlägg på Twitter och Instagram. Twitter har jag för länge sen tröttnat på. Jag förstår verkligen inte varför folk gillar mina tweets  – de är bara reklam för mina texter eller bilder i andra sociala medier – eller varför mitt antal följare ständigt ökar på Twitter! Nä, den som vill kommunicera med mig i sociala medier gör det via bloggen eller Instagram. Twitterappen på mobilen använder jag aldrig, jag kollar Twitter ytterst sällan och då alltid genom datorn.


För ett tag sen skrev jag för övrigt ett inlägg
där jag av nån anledning lyckades såra nån. Det var inte min mening. Inlägget handlade bland annat om hur läsarna lämnar kommentarer. Men inlägget handlade också om gilla-funktionen, som jag inte riktigt förstår när det gäller bloggen. (På Instagram är det mer solklart – en gillar en bild för att den är fin, rolig etc.) Jag fick aldrig nåt svar på just den frågan, så jag har börjat fundera lite mer på den själv. Kan det vara så att den som klickar på gilla-knappen kanske…

  • vill berätta för mig att den har läst inlägget?
  • vill påminna sig själv om att den ska läsa inlägget? (detta gäller gillande via Twitter)

För inte kan det väl vara så att jag bara skriver väldigt bra blogginlägg? Nä! De flesta inlägg jag skriver är dagboksinlägg och dessa är i första hand avsedda för mig själv och mitt dåliga minne.

Kommentera gärna varför DU använder gilla-funktionen, men snälla nån, bli inte sårad för att jag ställer frågan! Jag vill bara veta. Ärligt.

 

Gilla-klickandet lät inte vänta på sig på Twitter. Detta skärmklipp tog jag strax efter att det här inlägget var publicerat:

Gillade min tweet

Det hade känts roligare för mig om twittraren som gillade puffen för det här inlägget i stället hade kommenterat inlägget. Eller åtminstone gillat inlägget, inte puffen för det…

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

