Onsdagen den 14 december 2016: Acceptans, oservice och rätt frostigt


 



Kära dagbok…

 

Mammas rollator

Hej då, Carl Oskar!

Idag sa jag hej då till Carl OskarCarl Oskar har varit mammas utomhusrollator i ett par år, vintrar mest. Nu ska han flytta hem till en Barbro och där tror jag att han får det alldeles utmärkt bra. Det blev en snabb och smidig affär. Jag fick ett telefonsamtal i morse och vid lunchtid hade jag lämnat Carl Oskar med tillbehör hos Barbros dotter. Både mor och dotter var jättetrevliga. Dessutom visade det sig att Barbros dotter och jag har en gemensam bekant. Det känns tryggt, med andra ord, att Carl Oskar nu flyttar och får hjälpa en annan kvinna. Mamma hade sån nytta och glädje av honom och jag tror att hon ler uppe i himlen när hon ser hur bra det blev. Fast lite sorgligt var det – för mammas dotter. Jag minns när vi köpte Carl Oskar. Hans närvaro här har påmint om mamma. Nu blir hans flytt en bit på min väg till att acceptera att mamma faktiskt har gått bort.

Mapp från Familjejuristen

Bouppteckningen efter mamma är klar och registrerad hos Skatteverket.

Ett annat steg på acceptansvägen blev den bekräftelse jag fick från juristen idag: bouppteckningen efter mamma är klar och registrerad hos Skatteverket. I kväll ringde jag därför min bank, såsom tjänstemannen vid mammas bank sa att jag skulle göra eftersom jag vill avsluta tre konton. Men se avsluta konton i andra banker kan inte min bank göra. Alltså måste jag åka till två banker framöver. Jag försökte ringa dem, men båda kräver personlig kod och eftersom jag inte är kund där, utan mamma, kunde jag inte ens ringa bankerna. Vad är det för service? Noll och intet, skulle jag vilja säga. För att kunna besöka två banker krävs lediga vardagar. Så typat att jag börjar jobba i morgon. Men det kanske löser sig ändå, bankerna har ju öppet till klockan 18 en kväll i veckan i alla fall och då skulle jag kanske hinna till en bank en vecka, tvåan nästa.

Kvitto på cirka 554 kronor

Bi-bi-bi-billigt? Nja, men min del av julmaten är kanske betald nu.

I eftermiddag har Fästmön och jag varit och handlat några julklappar och en del julmat. Hjälps vi åt blir det ju rätt bra och nu har jag betalat min del av maten, ungefär. Julkorten är också frankerade och postade. Maten är hemlevererad till Anna, men det som då var mindre bra var att hennes lägenhetsnyckel fastnade i bomlåset när jag körde in på gården för att lasta ur kassarna. Vi kämpade båda två, men nyckeln satt fast. Temperaturen har sjunkit snabbt från plusgrader till minusgrader. Uppenbarligen gillar inte bomlås sånt. Det slutade med att Anna fick ringa jouren. Jouren kom så småningom och Anna fick tillbaka sin nyckel. Tur det… Saker och ting ska ju aldrig gå smidigt, det vet vi ju.

Rosa post it-lapp med texten: "vad tänkte du med?"

Vad tänkte DU med som lämnade en sån här lapp?

Kyligare har det blivit, rentav frostigt – på flera sätt än ett. När vi skulle kliva in i bilen hade nån satt fast en rosa post-it-lapp bakom min ena vindrutetorkare. Jag förstår inte lappen. Jag ställde mig på en ledig parkeringsplats (inte handikapp), inom parkeringsrutan, jag skrapade inte nån annans bil, jag gjorde inget fel när jag parkerade. Att andra människor sen har problem kan inte jag rå för. Men vilken jävla trist attityd.

Det är för övrigt många här i världen som har trista attityder. Nu har även jag blivit frostig gentemot en viss person. Det finns gränser. Därför kan du senare i kväll läsa ett öppet inlägg till en näthatare vars återkommande kränkningar jag är jävligt trött på.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Onsdagen den 14 december 2016: Acceptans, oservice och rätt frostigt

  1. etuna1 skriver:

    Anonyma arga lappar och dess motsvarigheter på nätet (dvs elaka kommentarer) stör mig fruktansvärt. Jag själv har skrivit en arg lapp en gång i mitt liv och då handlade det, inte helt otippat, om tvättstugan i huset jag bodde i då. Då skrev jag under med namn och lägenhetsnummer. Min klagomålsfilosofi är nämligen: Ska man klaga på något ska man stå för sinatt klagomål/ sina åsikter. Om man inte vill stå för / vara öppen med sin egen åsikt får man helt enkelt hålla tyst (och ev gnissla tänder och muttra ”vad var det jag sa” i sin ensamhet).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är löjligt och fegt. Varför vågar folk inte stå för sina åsikter om de nu måste hävda dem – med lappar eller nätkommentarer?
      Jag tror att näthatare – se det senaste inlägget som publicerades efter detta! – är väldigt ensamma, muttrande människor i verkliga livet.
      He he, jag har tvättmaskin uppe i lägenheten sen vi flyttade hit 1994. Det finns många skäl till det…

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

