Dött lopp


Ett inlägg om en bok.


 

Thomas Bryllas bok Dött loppDet händer ibland att en gör fynd på loppisar och i second hand-affärer. För min del hittade jag en Uppsalaförfattare som jag inte tidigare hade läst i början av augusti på Myrorna i Boländerna. Jag har googlat på författaren, men som jag skrev igår har jag inte hittat så mycket information om honom. Thomas Brylla har skrivit för såväl unga som äldre. Boken Dött lopp, mitt Myrorna-fynd för tio kronor, är en deckare för vuxna som Thomas Brylla gav ut på eget förlag, Bombus. Jag läste ut den i kväll.

I centrum för boken står en löparklubb i Uppsala. Tro nu inte att jag har gått och blivit sportfåne på äldre dar – det har jag inte. Men jag gillar deckare! Klubbens starke man Carl-Adam Agneheden är ingen trevlig person. Han känner till folks svagheter och ser till att utnyttja dem för egen vinning. Uppenbarligen får nån nog en dag och mördar honom. Utredningen sköts av polisen Staffan Öhrn som tar klubbmedlemmen, advokaten och utredaren Peter Bromander till hjälp för att lösa fallet. Det visar sig att många runt omkring klubbordföranden har hemligheter…

Den här boken är Thomas Bryllas tredje i serien om Staffan Öhrn och Peter Bromander. Boken kom ut 2002. Jag köpte den mest för att jag är intresserad av lokala författare, gärna deckarförfattare. Thomas Brylla skrev ytterligare sju böcker efter den här och ett antal före, men alla ingick säkert inte i den här serien. Sen avled han i november 2009, alltför tidigt, i mina ögon.

Jag gillar Thomas Bryllas språk och hans miljöskildringar. Språket är underbart målande och har en del underfundiga vändningar som jag verkligen tycker om. Personskildringarna är också bra, men jag tycker att det är aningen för många personer i den här berättelsen – jag har svårt att hålla isär dem. Dessutom hoppar handlingen i perspektiv och miljö. Skildringarna av Uppsala får mig att le, för det här är en författare som verkligen har varit på platserna han beskriver. Redan i början känner jag igen min nuvarande arbetsplats, till exempel. Vidare gillar jag hans kritik av det offentliga (läs: Uppsala kommun) – rätt besk och uppriktig, men ack så på pricken!

Toffelomdömet för boken blir högt. Jag ska definitivt leta efter fler böcker av Thomas Brylla, både i den här serien och i övrigt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

