Ingen salva, men fullt av mediciner…


Ett inlägg om mediciner och städiver.


 

Jorå, jag är min mors dotter. Men innan

”hoardingen

går överstyr tänkte jag göra en insats. I mitt minne finns färskt det tjugotal (20-tal) påsar med lilla mammas mediciner som jag lämnade in på apoteket i Motala när mamma hade gått bort. En kan undra om mamma tog sina mediciner. Det vet jag att hon gjorde. Men hon var mycket rädd att stå utan. Därför plockade hon ut på sina recept så snart tillfälle gavs. Skälen till detta var en krånglande färdtjänst och att ingen annan kunde/hade möjlighet/ville hjälpa henne att ta ut medicin eller skjutsa henne till ett apotek.

Det fanns alltså väldigt mycket tabletter hemma hos mamma. Det fanns mediciner överallt. När jag kikade i min egen medicinlåda, i hopp om att hitta nån ögonsalva, kände jag igen tendenserna att samla på sig…

Mediciner och medicinlåda

Maj gadd! Lilla mamma och jag ÄR väldigt lika på vissa sätt…


Jag plockade därför ur allt på köksbordet,
stoppade mediciner i genomskinliga plastpåsar från apoteket och slängde pappersförpackningarna i min sophink för detta ändamål. Det fanns mediciner från 2009 och jag är alldeles säker på att de inte skulle göra nytta om jag skulle ta dem.

När jag var färdig med utrensningen stoppade jag tillbaka tablettaskar och -burkar, salvor och plåster etc som fortfarande hade ett vettigt bäst före-datum. Det blev väldigt prydligt och när allt fick plats gick också locket att stänga. Lätt att hitta och dammfritt, alltså!

Medicinlåda städad

Nu fick allt plats i min medicinlåda och locket går att stänga, dessutom.


Tyvärr hittade jag emellertid ingen ögonsalva,
varken i medicinlådan eller på apoteket. Noviform verkar vara totalslut hos tillverkaren, dessutom. På mitt närmaste apotek fick jag veta att salvan är restnoterad. Jag sökte lite på nätet och inte nåt enda apotek  – varken nätapotek eller fysiskt – verkade ha salvan. Men så blev jag tipsad av en annan vän (notera att jag har flera vänner!) via Instagram om Bepanthen anti-exem. Den funkar för ögonlock, för Instagramvännen använder den just för det. Jag får helt enkelt försöka ge mig ut i morgon när det är ljust och jag inte är insnöad (som jag är för tillfället). Då passar det bra att jag tar med påsen med mina gamla mediciner och lämnar in på nåt apotek också.

Men… ett oombett tips till dig som vill göra nåt vettigt – städa din medicinlåda/ditt medicinskåp och lämna in gamla mediciner, minus pappersförpackningar, i påsar som du kan hämta på vilket apotek som helst! 

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Familj, Krämpor, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

