Mitt liv med Liberace (2013)


Ett inlägg om en film.


 

Mitt liv med LiberaceFredagskvällar är det inte mycket sevärt på TV. Det är tur att det finns böcker. Men jag hittade en film på TV12 som jag länge har velat se, Mitt liv med Liberace (2013). Under två timmar, minus reklampauser, satt jag ganska klistrad framför TV:n.

Filmen är baserad på verkliga händelser (!), men mer precist på en bok skriven av Scott Thorson. Boken, Behind the Candelabra: My life with Liberace, kom ut redan 1988, ett år efter Liberaces död i aids. Scott Thorsons bok handlar om Liberaces tio sista år och om det förhållande de två hade.

 

År 1977 träffades Scott Thorson och Liberace, sammanförda av en gemensam bekant. Snart flyttar den unge Scott in i Liberaces palatsliknande hem. Där finns allt – även den familjetillhörighet Scott söker. Men Liberace är en stjärna som köper det mesta för pengar. Han försöker forma Scott till en yngre upplaga av honom själv. Till sist förstör droger och Liberaces ökade intresse för unga män deras förhållande. De separerar som bittra fiender till dess döden närmar sig.

Filmen är väldigt amerikansk med allt vad det innebär. Amerikansk var även Liberace och en riktig diva. Jag tycker att filmen skildrar såväl honom som Scott och övriga personer nära honom ganska trovärdigt. Den är inte förskönande, men heller inte förlöjligande. Skådespelarinsatserna är på en hög nivå, med Michael Douglas som Liberace och Matt Damon som Scott. Filmen hade premiär under filmfestivalen i Cannes 2013 där den tävlade om Guldpalmen. Den har fått hur många Emmyutmärkelser som helt.

Toffelomdömet blir högt, för jag tycker att filmen är mer än sevärd.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Film, HBTQ, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

