Lördag mitt på dan den 3 december 2016: Svartrockad


 



Kära dagbok…

 

Svart rock

Jag var svartrockare en stund idag.

Det är en strålande decemberdag idag och jag har tvingat ut mig. Tog på mig min fina, svarta rock, en annan tröja än en luvatröja – och gick till Tokerian och runt… Så himla trist, bara, att gå ensam. I Motala är det enklare att vara ensam en lördag, för utbudet är inte så stort. En kan nöja sig med att traska till stan på tio minuter och ta en fika. Här… här går en till Tokerian och köper en bytta sås – och får delavstämning för att en inte har kontanter på sig att betala med. Suck, inte ens det… Grannarna som knappt hälsade vid frysdiskarna fick mig att undra vad jag har gjort den här gången då. Eller har jag plötsligt ändrat utseende?

Nä, så himla kul var det inte utomhus, mest kallt. Men solen var förstås varm och fin och rund och gul. Fast här finns inget vatten att gå till. Bara tråkiga hus och vägar. Och folk som har mobiltelefonerna på högtalare. Som om jag som inte känner dem vore intresserad av att lyssna…

Decembersol

En svart dag, så jag ljusade upp solen med ett filter.


Igår åt jag… ja gissa!!! 
Den som följer mig på Instagram vet att min middag bestod av soppa med spott i – SÅG DET UT SOM! Det var Thaisoppa utan spott på riktigt. Snart kan jag nog börja ta betalt av Arla för all reklam de får här för sina Keldasoppor… Nä, inte blev jag piggare av middagen, bara mer uttråkad. Igår kväll var jag ändå hyfsat stabil till humöret. Sånt belönar sig – det blev några droppar Laphroaig i ett av 40-årsglasen senare på kvällen. Jag tillbringade fredagskvällen i min kuvös läshörna. Farfars öronlappsfåtölj med en för liten pläd, ett tänt ljus, ett par vänskapsmatcher Wordfeud och Arvet efter dig. Det är så sorgligt att mamma och jag aldrig hann diskutera boken…

Detta bildspel kräver JavaScript.


I morse vaknade jag tidigt. 
Bytte whiskyn mot kaffe och låg och läste tills det började krypa i kroppen. Jag läser ut boken under dan. Vad ska jag välja sen? Tror jag behöver nåt som inte är lika sorgligt, så det blir väl en läskig deckare av nåt slag.

Linn på mobilen

Äldsta bonusdottern, här på mobilskärm vid faderns födelsedag den 22 november, fyller 24 år idag.

Vi har en födelsedag i familjen idag, men eftersom födelsedagsbarnet befinner sig i England blir det inget firande här i Uppsala eller i Förorten. Jag skickade en e-present som jag hoppas har kommit fram. Fantasilöst, men jag vet att presenten i alla fall är användbar. Och så hoppas jag att min äldsta bonusdotter, som blir 24 år idag, får en fin födelsedag. När vi ses till jul ska hon få bamsekramen av den 30 år äldre mammisen som inte har varit nån särskilt bra mammis genom åren.

Ja, jag SKA ta mig i kragen och rycka upp mig. Jag har ju så många spännande aktiviteter framför mig idag. Vilka då? Duschen är avklarad, tvångspromenaden i svartrock likaså. Jo, jag ska tvinga mig att laga pulled turkey i kväll – och dessutom äta den. Skärper jag till mig får jag ett glas rött till, men fortsätter jag rocka svart blir det vatten. Sen ska jag telefonera med vännen i söder – om hon nu fortfarande talar svenska.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

