Torsdag morgon den 24 november 2016: Sömntablettssömn


 



Kära dagbok…

 

En karta sömntabletter med en tablett tagen.

Jag tog ett sömnpiller till natten igår.

I natt tog jag en sömntablett för andra gången i mitt liv. Den första gången tog jag många sömntabletter och många sobril i ett självmordsförsök. Jag var 30 år och den jag trodde var den stora kärleken hade lämnat mig. Men som synes överlevde jag – till somligas förtret. I samband med självmordsförsöket fick jag verktyg att ta till om livet skulle kännas så svart igen. Dessa verktyg utom ett använder jag än idag. Jag kan inte använda verktyget som har med mamma att göra längre. Just nu har jag absolut inga självmordstankar, men de fanns otroligt nära många gånger under De Sju Svåra Åren. Sen vände mitt liv, för att citera ett visst TV-program, och under en och en halv timme fick jag känna mig rakt igenom lycklig och trygg. Sen ramlade min lilla mamma och hur det slutade vet jag och den som har läst mina inlägg i oktober. Och eftersom jag inte sover så bra om nätterna har jag nu fått sömntabletter. Allting ska recenseras (!) – och sömntabletterna kommer inte undan!

De är små, de här pillren. De heter Zolpidem och var en tillfälligt billigare ersättare till Stilnoct när jag var på apoteket. Jag läste om dem att de är lätt att bli beroende av och att en vid utsättning kan få huvudvärk (!), extrem oro, sömnrubbningar med flera så kallade rebound-fenomen. Biverkningar kan vara raseri, minnesdefekter (anterograd amnesi), hallucinationer, olämpligt beteende (!), nedsatt koncentrationsförmåga med mera. De ska inte blandas med alkohol och bilkörning morgonen efter är nog inte lämpligt… Maxdosen är två tabletter à 5 mg per dag. Jag tog en.

Zolpidem sömntabletter

Zolpidem heter sömntabletterna.


En behöver inte ta dem en viss tid innan en går och lägger sig
utan en tar dem när en ska gå och lägga sig. Efter en stund kände jag hur jag blev påverkad och seg. Spejsad, liksom. Sen somnade jag. Och vaknade två timmar senare. Somnade igen, vaknade igen. Kort sagt: natten var ganska som vanligt – förutom att jag vaknade med en fruktansvärd huvudvärk och känner mig inte ett dugg utvilad idag utan fortsatt seg. Vidare kom jag inte ur sängen förrän klockan åtta.

Så nä… det här med sömnpiller är nog inget för mig. Men det är bra att de finns och bra att jag kan ta till dem om det skulle vara så att jag vill göra ett nytt försök att sova.

Nu ska jag ringa griftegården och därefter Hambergs innan amnesin slår till.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Krämpor, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

