Lilla Mamma, det här mörkret med försäkringar och prylar… och sen ljusglimtarna och pärlorna


Ett inlägg till mamma.


 

Min hand håller mammas.

Jag ska betala din begravning själv, mamma, och den ska bli storslagen!

Lilla Mamma, så ledsen jag blev idag! Jag trodde att jag skulle gråta ögonen ur mig när jag hade telefonerat med ditt försäkringsbolag om din så kallade begravningsförsäkring. Den försäkring du betalade på varje månad i minst tio år… Den som skulle se till att du kom i jorden, som du sa. Vet du… den täcker inte ens en tredjedel av begravningskostnaderna! Och det gjorde mig så ledsen, så ledsen. Inte för att det inte trillar in pengar utan för att du, med din lilla pension, betalade in så mycket pengar till Folksam. Du får inte ens tillbaka summan du har betalat, har jag räknat ut. Det är skamligt att lura äldre människor på det viset, för nån begravningsförsäkring var det ju inte utan nån annan typ av försäkring. (För övrigt är Folksam troligen inte det enda försäkringsbolag som luras på det här viset, så ett hett tips för andra som läser det här inlägget är att mycket noga kolla upp vad som gäller.)

Jag ska försöka sälja din fina rollator, mamma, för vet du, än har jag inte nån nytta av den. Och eftersom du har varit så rädd om den sen du köpte den skrev jag ihop följande text och la ut i sociala medier:

”Mammas rollator Carl-Oskar behöver ett nytt hem. Han har korg och lås, är stadig och bra utomhus, särskilt vintertid. Carl-Oskar är ca två år o välvårdad. Nypris ca 3 500kr. Vad vill du ge? Carl-Oskar finns i Motala tills på söndag när han följer med till Uppsala.

Den här bilden på Carl-Oskar la jag ut:

Rollator Carl-Oskar

Carl-Oskar behöver en ny ägare.


Sen tänkte jag, mamma, att din mobiltelefon
behöver ju varken du eller jag heller längre. Jag köpte en ny iPhone i början av hösten. Den här texten la jag ut om din mobil:

”Mammas seniormobil Doro phone easy 624 söker ny ägare. Mobilen är grafitgrå och inköpt i juli 2015. Det finns garanti kvar till juli 2017. Inte operatörslåst. Nypris: 1 895kr. Vad vill du ge? Mobilen finns i Motala tills på söndag då den flyttar till Uppsala.

Fotot jag la ut till texten var detta:

Doro Phone Easy 624

Mammas mobil behöver också nån ny som tar hand om den.

 

AGA kolsyremaskin aqvia balance

Den här får jag som tack för att jag har registrerat livsmedel i ett projekt.

Å, mamma, jag hoppas att du inte blir arg för att jag försöker sälja dina saker! Men jag har faktiskt först försökt ge bort dem till nån jag känner. Nu vet jag ingen som behöver varken rollator eller mobil, så då får vi se om jag kan sälja dem, tänkte jag. Det är ju synd om de bara samlar damm hemma hos mig.

Till mig själv har jag beställt en pryl, mamma, men den kostar mig inte en krona. Jag är ju med i ett projekt som handlar om inköp av livsmedel. Varje registrerad vara och kvitto ger poäng som en kan använda för att byta mot prylar. Jag beställde en kolsyremaskin, nåt jag hade tänkte göra länge. Jag hade tänkt att vi kunde göra vårt eget bubbelvatten i jul. Nu får jag dricka det ensam. Eller Anna kanske vill smaka också..?

Ja du mamma, idag var det mest tårar. Det är så vissa dar. Idag var det för att jag tycker att du har blivit lurad, att du har betalat på nåt varje månad som gett dig falsk trygghet och tron att det ska underlätta för mig. Bara för det, mamma, ska du få en hejdundrande begravning. Inte en spänn ska skänkas till nåt välgörande ändamål, det ska vara blommor till dig i mängder! Och jag ska betala allt själv (förutom de blommor som andra människor ger, förstås). Men jag vet, mamma, att du inte kommer tillbaka för det, men du kanske, kanske sitter där nånstans ovan regnbågen och tittar på?

Sen, mamma, blev den här dan lite ljus också. Jag träffade din och min gemensamma vän Jenny och fick bjuda henne på lunch på Ströget! Då piggnade jag till och tänkte att hon måste ha haft precis samma inverkan på dig, mamma – hon gör mig alltid glad, på nåt vis! Och tacksam för den här vänskapen som nu även jag får dela. Så synd, bara, att vi inte kunde luncha tillsammans vi tre nån gång.

Jenny

Jag fick bjuda Jenny på lunch på Ströget.

 

Novembersol i Motala

Novembersolen tittade fram efter lunchen med Jenny.

När vi skildes åt på torget med en kram vet jag att vi ses igen på fredag. Då kommer Jenny och visar sin respekt gentemot dig på din begravning. Och sen ses vi på söndag när flyttlasset ska gå, för Jenny har ordnat bärhjälp i form av fyra starka mansarmar. Vilken pärla hon är, mamma!

När jag gick från stan var himlen plötsligt lite blå och vet du, novembersolen tittade fram bakom husen på Bispmotalagatan. Jag tog vägen längs med sjön hem och fotade lite. Du skulle ha sett hur vackert det var med solen, vattnet och himlen och alla änder som simmade omkring…

Jag har ringt och pratat med Annas snälla mamma också och jag är lite bekymrad inför deras körning på söndag. Men hon är lugn och trygg och hennes L. har ju varit yrkeschaufför. De är också riktiga pärlor, mamma! (Fast vet du, oturen har varit framme och Anna har ramlat och stukat foten. Mindre bra… Själv har jag bara skoskav på vänster häl och ont i höger stortå på grund av de trasiga vinterskorna jag går i nu.)


Mamma, jag saknar dig!!!

//Din dotter

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Diskutabelt, Familj, Krämpor, Mat, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Lilla Mamma, det här mörkret med försäkringar och prylar… och sen ljusglimtarna och pärlorna

  1. Agneta skriver:

    Men fy för vissa försäkringsbolag (troligen de flesta är jag rädd..)!!
    Och massor med kramar till dig och bästa Jenny 💚!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja troligen de flesta försäkringsbolag! Jag har gråtit och gråtit för mammas skull, som GNETADE och betalade varje månad på denna idiotförsäkring. Hade hon lagt pengarna i ett kuvert i stället skulle det ha varit mer, Men det är inte pengarna det handlar om för min skull utan att mamma trodde att det var tryggt och att hon gjorde det för mig trots sin futtiga pension, Det gör så ont att jag inte hann få hjälpa henne ekonomiskt nu när jag fått fast jobb. 😥

      Liked by 1 person

  2. etuna1 skriver:

    Usch, vad hemskt av Folksam m fl försäkringsbolag att sko sig på (framför allt äldre) människors oro för att ha råd med sin egen begravning!

    För övrigt tycker jag att det är BRA att du säljer rullatorn och mobiltelefonen till någon som är i behov av den. Det är många som är i stort behov av dessa saker som inte har råd att köpa nya (t ex gamla människor som istället betalar dyra pengar till föräkringsbolag…grrrr).

    Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det känns ju som om mamma inte var medveten om vad det var för försäkringspremie hon betalade. Och hon hade så låg pension, det gör mig så ont! 😥

      Jag har inte fått nått napp på rollatorn och mobilen än, men jag lovar den/de äldre som vill köpa dem ett bra pris. Jag säljer prylarna för att de är bra saker i fint skick, inte för att tjäna en massa pengar.

      Kram!

      Gilla

  3. imsevimse skriver:

    Bra att du försöker sälja sakerna, de kan nog komma till nytta och glädje.
    Försäkringar har man inte så stor nytta av när det verkligen gäller. Bara något man lägger pengar på, sen finns det någon klausul som gör att försäkringen inte alls täcker det man trodde.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tyvärr är de inte sålda än, men jag kanske har fel målgrupper som läser mig på sociala medier.

      I eftermiddag fick jag veta att just Folksam halverade utbetalningen av den här typen av försäkringar för ett par år sen. Skamligt mot äldre människor! 👿

      Gilla

  4. Gunilla skriver:

    Det är väl bra om man kan sälja de saker man inte behöver, och som någon annan kanske kommer att få nytta av till ett bättre pris än nypris, när dom är i så fint skick. Jag har sålt iväg lite jag också.

    Det låter tråkigt att det var en så dålig försäkring, och dåligt av dom att ha lurat på henne något som hon inte tjänar nått på 😦 Min mamma hade också en försäkring för detta ändamålet hos just Folksam, och den täckte nästan hela begravningen, jag blev faktiskt förvånad åt andra hållet i det fallet. Men, det kanske inte var samma typ av försäkring och hon kanske betalat längre tid, vad vet jag. Men, förstår din reaktion. Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja en rollator och en seniormobil behöver jag inte riktigt än och ingen av mina vänner eller familjen heller. Men båda är i fint skick och mobilen har garanti kvar. Jag tycker det r synd om de bara ligger här.

      Just Folksam var det bolag som halverade sina försäkringar. Inte har vi nån jättebegravning för mamma, men som sagt, en tredjedel av den räcker det till. Mamma trodde att hon var tryggad. Det är skit attt luras på det viset! 😦 Kanske hade våra mammor lite olika försäkringar, jag har inte riktigt hittat några papper på denna.

      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

